حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

قیمت خودروهای کم تیراژ در دست خودروسازان

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرو محرکه و قطعه‌سازی ضمن اشاره به هدف‌گذاری تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال ۱۴۰۰، اعلام کرد: از این به بعد قیمت‌گذاری خودروهای کم تیراژ به وسیله خودروسازان انجام می‌شود تا بخشی از زیان آنها جبران گردد.

آقای محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی طی مصاحبه‌ای بیان داشت که هدف‌گذاری برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ صورت گرفته و علاوه بر آن، حدود ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو نیز برای سایر خودروسازان در نظر گرفته شده است.

او تصریح کرد: شرکت‌های خودروساز در بازه شش ماهه امسال موفق شده‌اند تیراژ تولید خود را به ۴۳۰ هزار دستگاه برسانند و قرار بر این است تا از دی ماه امسال با اجرای برنامه جدید شش ماهه، میزان تولید آنها به ۶۳۰ هزار دستگاه برسد. با این تفاسیر تا خرداد سال آینده تولید خودروسازان در مجموع به بیش از یک میلیون دستگاه می‌رسد.

قیمت خودرو

به گزارش رسانه تک تایمز به نقل از ایران جیب، نجفی‌منش در ادامه صحبت‌هایش پیرامون روند قیمت‌گذاری در صنعت خودرو نیز چنین اظهار داشت: بر اساس توافقات صورت گرفته، مقرر شده است قیمت‌گذاری به نحوی انجام شود تا خودروسازان دچار ضرر و زیان بیشتر نشوند. چرا که هم اکنون خودروسازان به ویژه ایران خودرو با زیان چشمگیری روبرو هستند.

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن با تاکید بر تضعیف خودروسازان در شرایط کنونی اعلام کرد: بخشی از سود حاصل از اختلاف قیمت که نصیب واسطه و دلال می‌شود، باید به خودروساز انتقال یابد. او افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته قرار بر این شد تا قیمت خودروهای کم تیراژ توسط خودروسازان تعیین شود و قیمت خودروهای پرتیراژ نیز از سوی شورای رقابت معین گردد.

وی ضمن انتقاد از ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری تصریح کرد که ورود شورا به مبحث قیمت‌گذاری دستاورد جز ضربه زدن به صنعت خودرو ندارد‌. با روش جدید خودروسازان زیان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری را با قیمت‌گذاری خودروهای کم‌تیراژ جبران می‌کنند.

پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای خروج از مقوله قیمت‌گذاری دستوری، شامل حداقل 10 خودرو نظیر دنا پلاس توربوشارژ، هایما، رانا، کوییک، شاهین، ساینا، پژو ۲۰۷ پانوراما، چانگان، کی ۱۳۲ و برخی دیگر از خودروها می‌شود.

رسانه‌ تک تایمز- حسین باباپور: با این تفاسیر به نظر می‌رسد خودروسازان قصد دارند برخی مدل‌های پرطرفدار را از مقوله قیمت‌گذاری خارج کنند؛ چراکه محصولاتی همچون دنا پلاس توربوشارژ، رانا، ساینا و پژو ۲۰۷ جزو پرطرفدارترین محصولات داخلی به شمار می‌روند و افزایش قیمت آنها توسط خودروسازان منجر به افزایش بهای سایر محصولات در بازار نیز خواهد شد. بنابراین مسئولان مربوطه باید با حساسیت و دقت بسیار بیشتر نسبت به انجام یا عدم انجام این مقوله اقدام کنند تا مصرف‌کنندگان تحت شرایط فعلی که قیمت خودروها در بازار آزاد بسیار افزایش یافته، یک بار دیگر دچار خسران نشوند. خودرو‌سازان هم می‌توانند به جای افزایش بیشتر قیمت‌ها، نسبت به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری و راندمان در پروسه تولید اقدام ورزند. همچنین در صورت تصویب این طرح، بهتر است سقفی برای افزایش قیمت از سوی نهادهای مربوطه برای خودروسازان تعیین شود تا در این بازار انحصاری، خودروساز نتواند مصالح مصرف‌کننده نهایی را به طور کامل نادیده بگیرد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر