TSMC هزینه تولید تراشه را افزایش داده است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

TSMC، یکی از شرکت‌های بزرگ درزمینه‌ی تولید قطعات نیمه‌رسانا، گویا نحوه‌ی بستن قراردادها با شرکای تجاری‌اش را تغییر داده است. اصولا TSMC برای جذب مشتریان بزرگ تخفیف‌های شگفت‌انگیزی در نظر می‌گرفت تا رقبایش را پس بزند؛ اما گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد تقریبا تمامی تخفیف‌ها برداشته شده‌اند و در‌کنارش، هزینه‌ی تولید انبوه تراشه‌ها نیز افزایش یافته است.

چنین اتفاقی در حالی رخ می‌دهد که TSMC قراردادهای کلانی منعقد کرده است و مشتریان این شرکت تایوانی سفارش‌های فراوانی ثبت کرده‌اند. بااین‌حال، چنین اتفاقی تنها مشمول TSMC نمی‌شود و دیگر شرکت‌های فعال در‌زمینه‌ی تولید قطعات نیمه‌رسانا نیز به اقدامی مشابه دست زده و هزینه‌ی تولید انبوه تراشه‌ها را افزایش داده‌اند.

در‌حال‌حاضر، تقاضا برای انواع کامپیوتر‌های شخصی رومیزی و قابل‌حمل، تلفن هوشمند، تبلت، ساعت هوشمند، کنسول‌های خانگی و قابل‌حمل و حتی تلویزیون‌های هوشمند نه‌تنها کاهش نیافته؛ بلکه طبق گزارش‌ها، در برخی مواقع افزایش چشمگیری یافته است. برای مثال، شرکت اپل تولید گوشی‌های هوشمند خود برای سال ۲۰۲۱ را ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داده و احتمال افزایش این میزان نیز وجود دارد.

وجه مشترک تمام آنچه گفته شد‌، برخورداری آن‌ها از تراشه در‌کنار قطعات دیگر است و درواقع، هرچه تقاضا برای دستگاه‌های ذکرشده افزایش یابد، تولید قطعات مورد‌نیاز ازجمله تراشه‌ها نیز افزایش خواهد یافت. بااین‌حال، تقاضای بیش‌از‌حد برای محصول نه‌تنها باعث کاهش قیمتش نمی‌شود؛ بلکه می‌تواند نتیجه عکس دهد.

درواقع، تقاضا برای محصول باعث می‌شود شرکت‌های مختلف وارد عرصه‌ی تولید شوند و برای کاهش قیمت و جذب مشتریان بیشتر با یکدیگر رقابت کنند؛ اما تقاضایی که بیش‌از‌حد توان تولید شرکت‌ها باشد، به کمبود منابع و قطعات موردنیاز برای تولید محصول مدنظر ختم می‌شود. در چنین وضعیتی نیز شرکت‌های تولیدکننده برای تأمین قطعات و تجهیزات لازم به صرف هزینه‌ی بیشتر و درنتیجه، افزایش قیمت نهایی خدماتشان مجبور هستند.

زمانی‌که درباره‌ی تراشه‌ها صحبت می‌کنیم، بیشتر به فناوری ساخت آن‌ها اشاره می‌شود. در‌حال‌حاضر، شرکت‌های مطرح در حال رقابت بر سر تولید تراشه‌هایی با لیتوگرافی پنج و هفت نانومتری با یکدیگر هستند تا بهترین عملکرد و توان محاسباتی را در‌کنار مصرف کم انرژی به مشتریانشان ارائه دهند؛ اما هر SoC به قطعات دیگری نیز نیاز دارد تا محصول مدنظر کاربردی باشد.

در ادامه بخوانید:

هر تراشه‌ای را قطعات مختلف از‌جمله IC کنترل‌کننده‌ی انرژی، کنترل‌کننده‌ی دستگاه‌های ورودی‌وخروجی و… همراهی می‌کنند و در‌صورت فقدان هریک از آن‌ها، دستگاه مدنظر مانند گوشی هوشمند یا تبلت نمی‌تواند کار کند. زمانی‌که شرکت‌ها از کمبود قطعات برای تولید محصولاتشان گلایه می‌کنند، تنها به تراشه اشاره نمی‌کنند؛ بلکه ممکن است هریک از قطعات همراه تراشه با کمبود مواجه شده باشند.

در‌این‌بین، مهم‌ترین مشتریان TSMC شرکت‌هایی هستند که از پیشرفته‌ترین فرایندهای تولید، یعنی پنج و هفت نانومتری، برای تولید محصولاتشان استفاده می‌کنند و TSMC نیز برای جذب چنین مشتریانی که ویفرهای ۳۰۰ میلی‌متری سفارش می‌دهند، تخفیفی جزئی (حداکثر ۳ درصد) در نظر گرفته است؛ اما این تخفیف پس از سال ۲۰۲۱ به‌دلایل گفته‌شده برداشته می‌شود. بااین‌حال، مشخص نیست آیا تخفیفِ تمامی خدمات TSMC برداشته خواهد شد یا تنها برای خدماتی تخفیفی وجود نخواهد داشت که تقاضای بسیاری دارند.

براساس اخبار منتشرشده در ماه‌های گذشته، تقاضا به‌منظور تولید تراشه‌های میان‌رده و پایین‌رده برای ویفرهای ۲۰۰ میلی‌متری به‌حدی بوده است که شرکت‌هایی مانند UMC به افزایش هزینه برای ارائه خدمات مجبور شده‌اند. چنین موضوعی را سران UMC نیز در مصاحبه با رسانه‌ها تأیید کرده‌اند. UMC برخلاف شرکت‌های سامسونگ و TSMC، امکانات لازم برای تولید تراشه‌های پیشرفته را ندارد.

در‌حال‌حاضر، تنها دو شرکت TSMC و سامسونگ می‌توانند تراشه‌هایی با فرایند تولید لیتوگرافی پنج و شش و هفت نانومتری بسازند. همین امر سبب شده است مشتریان دو شرکت ذکرشده به قبول‌کردن قیمت‌های جدید مجبور شوند؛ زیرا امکان جایگزینی TSMC یا سامسونگ با شرکت دیگری وجود ندارد. دراین‌میان، برخی تحلیلگران معتقد هستند افزایش قیمت تولید تراشه‌ها می‌تواند روی قیمت محصولات مختلف تأثیرگذار باشد؛ اما هنوز مشخص نیست که قیمت محصولات چقدر افزایش خواهد یافت.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر