ماد جالبی که ری تریسینگ را به کنسول قدیمی SNES نینتندو آورده است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

چندی سالی است که از معرفی فناوری «رهگیری پرتو» یا Ray-Tracing برای رایانه‌های شخصی می‌گذرد و بازی‌های ویدیویی بسیاری چنین فناوری را به گیمرها ارائه داده‌اند؛ اما تا قبل از معرفی کنسول‌های نسل نهمی، هیچیک از کنسول‌های موجود در بازار از تکنولوژی رهگیری پرتو استفاده نمی‌کردند.

حال، مادی معرفی شده که دستگاه قدیمی SNES را بعد از پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس و سری اس به چهارمین کنسولی تبدیل می‌سازد که مجهز به فناوری رهگیری پرتو است. کنسول SNES در سال ۱۹۹۰ به بازار عرضه شد؛ اما برنامه‌نویسی به نام بن کارتر توانسته با افزودن تراشه‌ای به نام به نام سوپر آر‌تی قابلیت رهگیری پرتو را به آن اضافه کرده و حتی دمویی نیز از چنین قابلیتی تهیه کند.

فناوری رهگیری پرتو باعث می‌شود که انعکاس نور و بازتاب آن پس از اثابت به اشیا و سطوح مختلف به واقعیت نزدیک‌تر شده و درنتیجه محیط و فضای بازی‌های ویدیویی واقعی‌تر به‌نظر برسد. طبیعتا برای نمایش قدرت واقعی فناوری رهگیری پرتو به سخت‌افزاری توانمندتر از SNES نیاز داریم و البته باید از فناوری‌های دیگری نیز برای هرچه واقعی‌تر شدن سوژه‌ها در محیط بازی استفاده کرد؛ اما به کار گرفتن چنین فناوری در کنسولی مانند SNES در نوع خود بسیار جالب به نظر می‌رسد.

برای پردازش فرایند رهگیری پرتو، کارتر تراشه‌ای را برنامه‌ریزی و سپس به سخت‌افزار کنسول SNES متصل کرده که درحقیقت تمامی وظایف را انجام می‌دهد. تراشه سوپر آرتی به کارتریج متصل می‌شود که جالب است بدانید چنین روشی را نینتندو، سازنده کنسول SNES معرفی کرد. درواقع دو بازی Star Fox و Yoshi’s Island دارای تراشه‌ای در کنار کارتریجشان بودند تا هنگام اجرای بازی به پردازنده اصلی کمک کنند.

در ادامه بخوانید:

تراشه‌های موجود در دو بازی به افزودن ویژگی‌های بیشتر ازجمله افکت‌های سه‌بعدی کمک می‌کردند؛ اما تراشه‌‌ی سوپر آرتی که بن کارتر برنامه‌ریزی کرده است، فناوری رهگیری پرتو را به دمویی که در ادامه مشاهده خواهید کرد، اضافه می‌کند. بن کارتر در مورد پروژه خود توضیح می‌دهد که از تراشه‌ای از نوع FPGA یا مدار مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر استفاده کرده است؛ زیرا تراشه مورد استفاده توسط نینتندو قادر به پردازش فناوری رهگیری نور نیست.

دانلود ویدیو از آپارات – تماشای ویدیو در یوتیوب

بن کارتر علاوه بر ویدیویی از دموی پروژه خود، ویدیوی دیگری نیز منتشر کرده که طی آن به‌طور کامل، مراحل تولید و نحوه پردازش رهگیری پرتو توسط کنسول و تراشه سوپر آرتی را توضیح می‌دهد. در صورت علاقه‌ می‌توانید از طریق این لینک به صفحه یوتیوب ویدیوی مدنظر رفته و از تماشای آن لذت ببرید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر