آیا حساب توییتر ترامپ آبان امسال هک شده بود؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

دادستان‌های هلندی معتقد هستند که یکی از محققان امنیتی موفق شده است اکتبر ۲۰۲۰ (مهر و آبان ۱۳۹۹) حساب کاربری دونالد ترامپ را در توییتر هک کند. این در حالی است که وقتی نخستین گزارش‌ها در این زمینه منتشر شد، کاخ‌سفید و توییتر هک‌شدن حساب کاربری ترامپ را تکذیب کردند.

بر‌اساس گزارش جدید خبرگزاری گاردین، تیمی ویژه از پلیس از فردی به‌نام ویکتور گورز بازجویی کرده‌ و به نتایجی جالب دست یافته‌ است. گورز مدعی شده بود توانسته است رمزعبور حساب کاربری ترامپ در توییتر، یعنی !maga2020 را حدس بزند.

فردی به‌نمایندگی از دفتر دادستانی هلند به گاردین گفته است بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد این هکر واقعا به حساب کاربری توییتر ترامپ نفوذ کرده است؛ اما جرمی انجام مرتکب نشده است؛ به‌همین‌دلیل، به‌عنوان مجرم شناخته نمی‌شود. در همین زمینه، خبرگزاری بی‌بی‌سی گزارشی اختصاصی منتشر کرد و نوشت نهادهای مجری قانون در هلند یافته‌هایشان درباره‌ی این پرونده را به مقام‌های آمریکایی اطلاع داده‌اند.

در‌حال‌حاضر، دقیقا مشخص نیست ویکتور گورز چه مدارکی به پلیس نشان داده است تا آنان را به هک‌کردن حساب کاربری ترامپ متقاعد کند. پیش‌تر، او اسکرین‌شات‌هایی ارائه داده بود که نشان می‌دادند موفق شده است وارد حساب ترامپ شود. پس از انتشار اسکرین‌شات‌ها، خبرگزاری وایس (Vice) در گزارشی اختصاصی، اعلام کرد احتمالا اسکرین‌شات‌های گورز غیرواقعی هستند؛ زیرا در آن‌ها، ایموجی خاصی در بخش بیوگرافی حساب ترامپ دیده نمی‌شود؛ بااین‌حال، این اتفاق ازطریق عواملی نظیر استفاده از پلاگین برای مرورگر توضیح‌دادنی است.

گورز می‌گوید معمولا سراغ حساب‌های کاربری افراد مهم می‌رود و آن‌ها را از لحاظ امنیتی بررسی می‌کند و در یکی از همین بررسی‌ها، توانسته است رمزعبور ترامپ را حدس بزند. رمزعبور !maga2020 از عبارت Make Ameria Great Again، شعار انتخاباتی ترامپ، گرفته شده است. گورز ادعا می‌کند تنظیمات حساب کاربری ترامپ را تغییر نداده است. 

توییتر پاییز امسال، یعنی زمانی‌که گزارش‌های اولیه‌ی هک حساب ترامپ منتشر شدند، این اتفاق را تکذیب کرد و گفت مدرکی پیدا نکرده است که ادعاهای گورز را تأیید کنند. در پی انتشار گزارش دادستان‌های هلندی، ورج با توییتر تماس گرفت تا جزئیات بیشتری را جویا شود. توییتر به ورج گفته است: «بیانیه‌ی اصلی ما همچنان پابرجا است و حرف دیگری برای گفتن نداریم.» کاخ‌سفید نیز ادعای دادستان‌های هلند را تکذیب کرده است.

دونالد ترامپ پیش‌تر حداقل یک بار به نفوذ غیرقانونی به حساب کاربری توییترش اعتراف کرده است؛ حسابی که همچنان در دفتر کاری‌اش از آن استفاده می‌کند. گفته می‌شود ویکتور گورز یک ماه پیش از روی‌کار‌آمدن معیارهای امنیتی جدید توییتر برای حساب‌های کاربری خاص، حساب ترامپ را هک کرده است. توییتر می‌گوید مشخصه‌های امنیتی جدیدی به حساب‌هایی متعلق‌ به مقام‌های دولتی اضافه می‌کند. ادعای گورز بدین‌معنی است که دونالد ترامپ روی حساب کاربری‌اش ویژگی تصدیق هویت دو‌عاملی را فعال نکرده بوده است. 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر