باتری ۴۶۸۰ تسلا؛ ترند جدید حوزه‌ی خودروی الکتریکی

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

سلول‌های باتری استوانه‌ای تسلا ۴۶۸۰ که با روش مارپیچی مرتب شده‌اند، یکی از داغ‌ترین موضوعات در دنیای خودروی الکتریکی هستند؛ زیرا این طراحی جدید می‌تواند باعث افزایش ۳۰ درصدی ظرفیت پیمایش خودرو شود. نکته‌ی جالب اینکه افزایش ظرفیت پیمایش خودروی برقی از این طریق، حتی بدون بهبود مواد شیمیایی امکان‌پذیر است.

باتری جدید تسلا / Tesla 4680 battery

دلیل این موضوع، بهینه‌سازی اندازه باتری، طراحی جدید برای بهبود عملکرد (الکتریکی و حرارتی) و ساخت باتری‌ به‌عنوان عنصر ساختاری خودرو است. تسلا اخیرا تصویری از چیدمان سلول‌ها در پکیج باتری و بدون استفاده از ماژول‌های داخل آن منتشر کرد. به‌ جای استفاده از چند هزار سلول نوع ۲۱۷۰، تنها حدود ۹۶۰ سلول (۴۰x۲۴) وجود دارد. این چیدمان برای تسلا کافی است؛ زیرا سلول نوع ۴۶۸۰ حدود ۵ برابر بیشتر انرژی ذخیره می‌کند. ذخیره انرژی (تراکم انرژی) در این حالت ممکن است به ۳۰۰ وات‌ساعت بر کیلوگرم یا حتی بیش از آن برسد.

در ادامه بخوانید:

تصاویر و فیلم‌هایی از خط تولید آزمایشی این نوع باتری در کالیفرنیا در وب‌سایت «Join the Cell Team» در دسترس است. این‌جا تسلا به ‌دنبال جذب صدها یا شاید حتی هزاران کارگر بااستعداد است تا کسب‌وکار باتری خود را در مناطق ناشناخته این فناوری توسعه دهد. پیش از آن‌که تسلا ساخت کارخانه‌های با ظرفیت بیش از ۱۰۰ گیگاوات ساعت را آغاز کند، برخی از مهندسان این‌ شرکت در حال بهینه‌سازی و اصلاح فرایند تولید هستند تا با مشکلی مواجه نشود.

مزایای اصلی روش جدید تسلا

  • افزایش ظرفیت پیمایش تا بیش از ۵۸ درصد (۳۰ درصد با طراحی سلول و یکپارچه‌سازی خودرو)
  • ۵۶ درصد کاهش هزینه (که ممکن است به کمتر از ۵۰ تا ۶۰ دلار در کیلووات ساعت در سطح سلول برسد)
  • ۶۹ درصد کاهش در هزینه سرمایه‌گذاری کارخانه‌های باتری به ازای هر گیگاوات ساعت ظرفیت تولید 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر