حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

دادستان‌های آمریکا باردیگر گوگل را به نقض قوانین ضدانحصار متهم کردند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

ائتلافی متشکل‌ از ۳۸ ایالت کشور آمریکا هفته‌ی گذشته، شکواییه‌ی جدیدی علیه گوگل در دادگاه با محوریت نقض قوانین ضدانحصار (آنتی‌تراست) ثبت کرد. این شکواییه‌ی جدید به‌طورویژه روی طراحی موتور جست‌و‌جوی گوگل متمرکز شده است. این سومین‌بار در سال جاری میلادی است که پرونده‌ای بزرگ با محوریت نقض قوانین ضدانحصار علیه گوگل ثبت می‌شود.

فیل وایزر، دادستان کل حزب دموکرات در ایالت کلرادو، به‌همراه داگ پیترسون، دادستان کل حزب جمهوری‌خواه در ایالت نبراسکا، رهبران اصلی ائتلاف جدیدی هستند که از دو حزب ایالات متحده‌ی آمریکا تشکیل شده است و در تلاش‌اند گوگل را به انجام رفتارهای ضدرقابتی متهم کنند.

در بخشی از پرونده، به نحوه‌ی طراحی موتور جست‌و‌جو اشاره شده و آمده است که گوگل به‌گونه‌ای موتور جست‌و‌جویش را طراحی کرده است تا محصولات این شرکت را درمقایسه‌با محصولات مشابه شرکت‌های رقیب در اولویت قرار دهد.

دادستان کل نیویورک: گوگل تقریبا روی تمامی جوانب زندگی دیجیتالی ما نظارت می‌کند

 لتیشیا جیمز، دادستان کل نیویورک و عضو حزب دموکراتیک، هفته‌ی گذشته در بیانه‌ای گفت: «گوگل در وضعیتی قرار دارد که می‌تواند برای بسیاری از بخش‌های اقتصاد دیجیتالی ما تصمیم بگیرد و از سلطه‌ی خود بر بازار استفاده کرده است تا به‌طورغیرقانونی رقبایش را درهم‌ بکوبد و تقریبا روی تمامی جوانب زندگی دیجیتالی ما نظارت کند و سود میلیاردی به‌جیب بزند.»

براساس بیانیه‌ی مطبوعاتی دفتر دادستان کل نیویورک، ۳۸ ایالت آمریکا از دادگاه درخواست کرده‌اند با رفتارهای غیرقانونی گوگل مقابله و آن‌ها را متوقف کند و با این کار، باعث بازگشت بازاری رقابتی شود. افزون‌براین، اعضای ائتلاف تشکیل‌شده علیه گوگل می‌خواهند هرگونه مزیتی را تلافی کنند که گوگل در نتیجه‌ی رفتار ضدرقابتی به‌دست آورده است.

آدام کوهن، مدیر سیاست‌های اقتصادی گوگل، پس از انتشار گزارش شکایت دادستان‌های آمریکایی بیانیه‌ای منتشر کرد تا به ادعاهای مطرح‌شده پاسخ دهد. در این بیانیه، کوهن گفت او و اعضای تیمش به‌خوبی می‌دانند نظارت دقیق روی شرکت‌های بزرگ نظیر گوگل کاری پراهمیت است و آن‌ها آماده‌اند به پرسش‌ها پاسخ دهند و مشکلات را رفع‌ کنند.

او سخنانش را این‌گونه ادامه داد: «این شکواییه‌ی جدید به‌دنبال بازطراحی موتور جست‌و‌جوی ما است؛ به‌گونه‌ای که باعث می‌شود آمریکایی‌ها از دسترسی به اطلاعات مفید محروم شوند و به توانایی کسب‌و‌کارهای آن‌ها به‌منظور برقراری ارتباط با مشتریانشان صدمه وارد شود». آدام کوهن می‌گوید گوگل مشتاقانه منتظر فرارسیدن دادگاه است تا توضیحاتش را ارائه دهد و در همین حین، روی ارائه‌ی تجربه‌ی باکیفیت جست‌و‌جو به کاربران متمرکز باقی بماند. 

شکواییه‌ی جدید ایالت‌های آمریکا به‌طورخاص قدرت گوگل را در بازار هدف قرار داده است و می‌گوید این شرکت می‌تواند مطابق میلش، برخی از وب‌سایت‌ها و سرویس‌ها را از نتایج جست‌و‌جو بیرون بکشد.

در ادامه بخوانید:

در بخشی از متن شکواییه گفته می‌شود که گوگل آگهی‌های تبلیغاتی را به برخی از شرکت‌های تخصصی حوزه‌ی VSP ارائه می‌دهد؛ اما بسته‌ به بخش تجاریِ حاضر در آگهی تبلیغاتی، به‌طورغیرالزامی میزان سودمندی آگهی را محدود می‌کند. به‌علاوه طبق شکواییه، گوگل با بهره‌گیری از قدرت انحصارگرایانه‌ی خود مقادیر زیادی از داده‌های مشتریان شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی سرویس‌های VSP را استخراج و از همین داده‌ها به‌منظور رقابت با آن‌ شرکت‌ها استفاده می‌‌کند. 

شکواییه‌ی هفته‌ی گذشته جدیدترین شکواییه‌ای محسوب می‌شود که در سال جاری میلادی برای گوگل مشکلات ایجاد کرده است. چهارشنبه‌ی گذشته، دادستان کل ایالت تگزاس اتهامات جدیدی با محوریت نقض قوانین ضدانحصار به گوگل وارد کرد. البته شکواییه‌ی تگزاس به رفتارهای گوگل درقبال تبلیغات اشاره می‌کند و دقیق‌تر، پیش‌نیازهایی را هدف قرار می‌دهد که گوگل به ناشران تحمیل می‌کند.

افزون‌براین چند ماه پیش، وزارت دادگستری ایالات متحده پرونده‌ی جدیدی به‌همراهی ۱۱ دادستان کل دموکرات به‌راه انداخت. پرونده‌ی وزارت دادگستری روی قراردادهای انحصاری گوگل با تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند اندرویدی و اپل متمرکز بود که باعث می‌شوند گوگل موتور جست‌و‌جوی پیش‌فرض دستگاه‌ها باشد.

مدت کوتاهی پس از بازشدن پرونده‌ی وزارت دادگستری، کنت واکر، قائم‌مقام ارشد امور جهانی گوگل، اعلام کرد این شرکت قصد دارد به این پرونده اعتراض کند. واکر در آن زمان گفت: «مردم با انتخاب خودشان از گوگل استفاده می‌کنند نه به‌‌دلیل اینکه مجبور باشند یا نتوانند سرویس‌های جایگزین را پیدا کنند. این شکواییه کمکی به مشتریان نخواهد کرد.»

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر