هکرها با دسترسی به میکروفون و دوربین، آیفون روزنامه‌نگاران الجزایری را هک کردند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

به‌تازگی گروهی از روزنامه‌نگاران هدف پروژه‌ای جاسوسی و پیچیده قرار گرفته‌اند که بر بستر فضای دیجیتال انجام می‌شود. بر‌اساس گزارش جدید خبرگزاری گاردین به‌نقل از منابع آگاه‌، شرکت سیتیزن لب (Citizen Lab) متوجه شده سودجویانی که از نرم‌افزار شرکت NSO Group با نام کیزمت (Kismet) استفاده می‌کنند، موفق شده‌اند گوشی آیفون ۳۷ نفر از روزنامه‌نگاران را هک کنند که اکثر آن‌ها در خبرگزاری الجزیره کار می‌کنند.

گفته می‌شود فرایند هک آیفون روزنامه‌نگاران با سوءاستفاده از آسیب‌پذیری آی‌مسیج (iMessage) انجام شده است که تقریبا یک سال در آن وجود داشته و اپل برطرفش نکرده است. البته این آسیب‌پذیری آی‌مسیج در سیستم‌عامل iOS 14 برطرف شده است.

حملات سایبری علیه آیفون روزنامه‌نگاران در دسته‌ی حملات Zero-Click جای می‌گیرد. گفته می‌شود حملات Zero-Click مذکور ردی برجای نگذاشته‌ است و نمی‌توان منبع اصلی‌شان را پیدا کرد. احتمالا در این حملات سایبری، هکرها توانسته‌اند به رمز‌عبور و صدای میکروفون دسترسی پیدا کنند و نکته‌ی عجیب‌تر این است که گفته می‌شود هکرها با دوربین آیفون توانسته‌اند عکس بگیرند.

در‌حال‌حاضر، دقیقا مشخص نیست چه انگیزه‌ای در پشت حملات سایبری اخیر بوده است. بااین‌حال به‌نوشته‌ی گاردین‌، در این حملات سایبری از جاسوس‌افزار ساخت یکی از شرکت‌های خصوصی اهل رژیم صهیونیستی استفاده شده و دستور انجام حملات را نیز عربستان سعودی و امارات متحده‌ی عربی صادر کرده‌اند. همچنین، گاردین می‌نویسد حداقل در دو مورد از حملات سایبری، حمله به‌ نیابت از دولت عربستان یا امارات انجام شده است.

یکی از قربانیان رانیا دریدی نام دارد که خود را از اعضای تحریریه‌ی خبرگزاری العربی معرفی می‌کند. او می‌گوید اعتقاد دارد جزو اهداف حملات بوده است؛ زیرا ظاهرا پیش‌تر بحث‌هایی درباره‌ی حقوق زنان مطرح کرده است و ارتباطاتی با یکی از منتقدان دولت‌های عربستان و امارات دارد.

در ادامه بخوانید:

NSO Group در بیانیه‌ای می‌گوید با ادعاهای شرکت سیتیزن لب موافق نیست و به داده‌های اهداف حمله دسترسی ندارد. به‌گفته‌ی این شرکت، هرگاه شواهدی معتبر از سوءاستفاده از نرم‌افزارهایش پیدا کند، فرایند تحقیقات را آغاز می‌کند. بر‌اساس اعلام این شرکت، نرم‌افزار کیزمت صرفا برای تعقیب مجرمان سایبری کاربرد دارد.

اپل می‌گوید نمی‌تواند ادعاهای سیتیزن لب را تأیید کند؛ چراکه این حمله‌ی سایبری بسیار هدفمند بوده است و این شرکت همواره کاربرانش را به نصب جدیدترین نسخه‌ی iOS ترغیب می‌کند. 

براساس یافته‌ها، چند کشور از ابزارهای NSO Group به‌منظور جاسوسی از مخالفان و منتقدان خود سوءاستفاده می‌کنند. در‌این‌بین، موضوع مهم این است: چگونه این آسیب‌پذیری خطرناک که توانسته دسترسی‌های گسترده‌ای به هکر بدهد، برای مدت‌ طولانی در آی‌مسیج آیفون‌های اپل باقی مانده است، بدون اینکه کسی بفهمد؟

در‌حال‌حاضر، مشخص نیست چه کسانی از آسیب‌پذیری آی‌مسیج باخبر بوده‌اند و گوشی‌‌های دیگر هم تحت‌تأثیر حملات قرار گرفته‌اند یا خیر. بااین‌همه‌، کار از کار گذشته و هکرها به هدف خود رسیده‌اند. اکنون بسیاری از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی نگران امنیت گوشی هوشمندشان هستند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر