ساحت جنگنده هوایی با امکان فرمان‌گیری از هوش مصنوعی

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،
ارتش آمریکا برای اولین بار جنگنده‌ای را که با استفاده از یک سیستم هوش مصنوعی کارامد کنترل می‌شد، آزمایش کرده است.
 
به گزارش تک تایمز و به نقل از  engadget، میزان اتکای ارتش آمریکا روی پهپاد‌ها به منظور تقویت نیروی هوایی خود به اندازه نیاز به اپراتورهای انسانی برای کنترل آنها است. با این حال دکتر ویل روپر به عنوان دستیار وزیر نیروی هوایی آمریکا از جنگنده‌ای رونمایی کرد که کنترل آن بر عهده هوش مصنوعی است.
 
این سیستم در طی پرواز آزمایشی که بمب باران موشکی در آن شبیه سازی شده بود توسط هوش مصنوعی ARTUμ که در واقع نسخه ای از هوش μZero به کار رفته در بازی‌هایی نظیر شطرنج است، هدایت شده بود. این هوش مصنوعی به خوبی توانست زمان تمرکز روی حمله و در عین حال حفظ جان خود را تشخیص بدهد.
 
تیم سازنده الگریتم‌های این هوش مصنوعی که U-2 FedLab نام دارد یک ماه را صرف آموزش تشخیص دشمن و شناسایی حطر به هنگام تعامل با یک خلبان کرده است. در نهایت نسخه نهایی این هوش مصنوعی از سایر سیستم‌های جانبی به منظور به حداقل رساندن خطرهای مرتبط با تصمیم‌هایش قطع شد.
 
 
 
البته به دست گرفتن کنترل وظایف جنگی توسط هوش‌های مصنوعی حتی در آزمایش‌ها نیز تا مدتی اعمال نخواهد شد. همچنین قرار نیست تا ژوئیه 2021 هیچ هواپیمای جنگنده مجهز به هوش مصنوعی در آسمان پرواز کند و فریب دادن ین هوش‌های مصنوعی در حال حاضر برای این انسان‌ها کار سختی نیست.
 
علاوه بر این در حال حاضر  وزارت دفاع آمریکا در حال تدوین دستورالعمل‌های اخلاقی هوش مصنوعی است که در کوتاه مدت اجازه نمی دهد کامپیوترها بتوانند به صورت خودکار شروع به حمله کنند. با این حال در دست داشتن کامل کنترل جنگنده‌ها برای اثبات مفید بودن هوش‌های مصنوعی کافی نیست.
 
روپر اعلام کرده است که در این مرحله هوش‌های مصنوعی می‌توانند به عنوان کمک خلبان‌هایی مورد استفاده قرار گیردند که در شرایط پیچیده نیز به راحتی از عهده انجام وظایف خود بر می‌آیند. این فناوری می‌تواند برخی سیستم‌ها را راهنمایی یا حتی کنترل کند. ارتش می‌تواند با بهره گیری از این هوش‌های مصنوعی و سپردن کارهای جانبی به آنها زمان مناسبی را برای تمرکز روی مشکلات بزرگ‌تر در طی یک عملیات برای خلبان بخرد.
  بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر