اپل کاهش کارمزد اپ استور را پیش از موعد آغاز کرده است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اپل مرداد سال جاری، بازی فورتنایت را به‌‌دلیل تنش‌های ایجادشده با اپیک گیمز از اپ استور حذف کرد. ماجرا زمانی شروع شد که اپیک گیمز برای پرداخت نکردن کارمزد ۳۰ درصدی اپل، از درگاه پرداخت خود در بازی فورتنایت استفاده کرد و به‌نوعی قوانین اپل را دور زد. اپل نیز برای تلافی فورتنایت را از اپ استور کنار گذاشت و در بیانیه‌ای، دلیل این کار را نقض قوانین فروشگاه اپ استور اعلام کرد.

مقاله‌ی مرتبط:

کوپرتینویی‌ها به‌دلیل مسائل پیش‌آمده چندین ماه است که به‌صورت موشکافانه‌ای زیر نظر دستگاه‌های نظارتی و کمیته‌های ضدانحصار قرار گرفته‌اند. چندی پیش، اپل قدم بزرگی برای کاهش تنش‌های ایجاد‌شده برداشت و کارمزد اپ استور را برای توسعه‌دهندگانی با درآمد سالانه‌ی کمتر از یک میلیون دلار را از ۳۰ به ۱۵ درصد کاهش داد. ظاهرا این طرح تشویقی ۹۸ درصد از توسعه‌دهندگان اپ استور را شامل خواهد شد. اکنون مشخص شده که اپل زودتر از موعد، طرح تشویقی را برای توسعه‌دهندگان به اجرا درآورده است.

ماه گذشته، اپل از برنامه‌ای تحت عنوان «App Store Small Business» برای کاهش نرخ کارمزد اپ استور از ۳۰ به ۱۵ درصد رونمایی کرد. از این‌رو، برای هر فروش انجام‌شده از طریق اپ استور یا خرید درون‌برنامه‌ای از توسعه‌دهندگان، درصد یادشده دریافت خواهد شد؛ البته همان‌طور که گفته شد توسعه‌دهندگانی که سالانه حداکثر یک میلیون دلار از اپ استور درآمد کسب می‌کنند، واجد شرایط خواهند بود و توسعه‌دهنگان بزرگ و پردرآمد، از جمله نتفلیکس، آمازون، دیزنی و… کماکان مؤظف به پرداخت کارمزد ۳۰ درصدی هستند. 

با استناد به گزارش‌های قبلی، پیش‌بینی می‌شد کاهش کارمزد اپ استور از یک ژانویه‌ی ۲۰۲۱ (۱۲ دی ۱۳۹۹) به‌صورت رسمی اعمال شود؛ اما شواهد نشان می‌دهند که غول دنیای فناوری پیش از موعد شروع به این طرح تشویقی برای مشاغل و توسعه‌دهندگان کوچک کرده است. روز گذشته، Aditya Rajveer، توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن Marvis App، در توییتی اعلام کرد که اکنون آن‌ها  ۵٫۰۹ دلار از یک خرید ۵٫۹۹ دلاری دریافت کرده‌اند که با کارمزد ۱۵ درصدی اپل مطابقت دارد. این توسعه‌دهنده می‌گوید:

به نظر می‌رسد تغییر در نرخ کارمزد به ۱۵ درصد از قبل فعال شده باشد. من در ایالت متحده‌ی آمریکا درآمد ۵٫۰۹ دلاری را از خرید ۵٫۹۹ دلار به‌دست آورده‌ام و از اپل تشکر می‌کنم.

دیوید هاج، یکی دیگر از توسعه‌دهندگان نیز در گزارشی مشابه، اذعان دارد که اپل زودتر از موعد قابلیت یادشده را برای توسعه‌دهندگان فعال کرده است. ظاهرا اکثر جامعه‌ی توسعه‌دهندگان از کاهش کارمزد اپل به ۱۵ درصد رضایت دارند؛ اما شرکت‌هایی مانند اسپاتیفای و اپیک گیمز که اغلب توسعه‌دهندگان بزرگی هستند، از معافیت ۱۵ درصدی اپل فقط برای کسب‌و‌کارهای کوچک ابراز ناامیدی کرده‌اند؛ زیرا آن‌ها با درآمد بیش از چند صد میلیون دلاری، واجد شرایط این طرح نمی‌شوند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر