حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

وزارت امنیت ملی آمریکا: جاسوسی چین از طریق تلویزیون های TCL

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

چاد ولف،‌ وزیر امنیت ملی ایالات متحده‌ی آمریکا، در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد وزارت‌خانه‌ی تحت نظارت او مدتی پیش تحقیقات را آغاز کرد تا بفهمد که آیا TCL (شرکت چینی تولیدکننده‌ی تلویزیون) در تلویزیون‌های هوشمند مبتنی‌ بر اندروید خود، بک‌دورهایی که امنیت دستگاه را زیر سؤال می‌برند قرار داده است یا خیر. این خبر ماه گذشته‌ی میلادی توسط تامز گاید اعلام شد.

دوشنبه‌ی گذشته چاد ولف گفت وزارت امنیت ملی ایالات متحده شرکت‌های مختلف را بررسی می‌کند که یکی از آن‌ها TCL است. بر اساس ادعای ولف،‌ بررسی‌های انجام‌شده در سال جاری میلادی نشان می‌دهند «TCL بک‌دورهایی در تمامی تلویزیون‌های هوشمند خود گنجانده است» و همین موضوع باعث می‌شود کاربران تلویزیون‌های TCL در معرض رخنه‌های امنیتی و افشای داده‌ها قرار بگیرند.

وزیر امنیت ملی آمریکا می‌گوید TCL مستقیما توسط حزب کمونیست چین حمایت می‌شود تا بتواند در بازار جهانی وسایل الکترونیکی رقابت کند. بر اساس گفته‌های چاد ولف، حمایت‌های چین باعث شده است TCL «سومین تولیدکننده‌ی بزرگ تلویزیون در دنیا» باشد.

به‌طور دقیق نمی‌دانیم TCL تا چه اندازه توسط دولت چین حمایت می‌شود. به‌علاوه نهادهای مختلفی که بر بازار تلویزیون هوشمند نظارت می‌کنند، بر سر جایگاه واقعی TCL تا حدی اختلاف ‌نظر دارند. آن دسته از نقص‌های امنیتی که جزئیاتشان برای نخستین بار در ماه گذشته‌ی میلادی اعلام شد، دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل Roku را متأثر نمی‌کند. اکثر تلویزیون‌هایی که TCL در آمریکای شمالی می‌فروشد، سیستم‌عامل Roku دارند. 

وزیر امنیت ملی آمریکا: TCL به ‌لطف حمایت‌ حزب کمونیست چین به جایگاه امروزی‌ رسیده است

ماه گذشته TCL به تامز گاید گفت دو مشکل آن دسته از تلویزیون‌هایش را که دارای سیستم‌عامل اندروید هستند برطرف می‌کند. ظاهرا  این دو مشکل توسط دو هکر با نام‌های جان جکسون و سیک کودز کشف شده‌اند.

یکی از مشکلات، نقصی امنیتی بود که به افراد سودجو امکان می‌داد بدون نیاز به وارد کردن رمز عبور، در فایل‌های سیستمی تلویزیون‌های TCL به‌ جست‌و‌جو مشغول شود. مشکل دیگر، قابلیتی مخفی بود که به ‌نظر می‌رسید اسکرین‌شات و جزئیات فعالیت کاربر در تلویزیون TCL را برای سرورهایی در چین می‌فرستد. در آن زمان سیک کودز از مشکل دوم تلویزیون‌های TCL به‌عنوان «بک‌دور چینی» یاد کرد.

به گفته‌ی سیک کودز، نکته‌ی مهم این است که TCL بدون اینکه به کاربرانش اطلاع دهد یا نظر آن‌ها را برای نصب به‌روزرسانی بپرسد، این مشکلات امنیتی را برطرف کرده است. تامز گاید به ‌نقل از سیک کودز می‌نویسد برطرف‌ کردن مشکلات امنیتی مورد بحث به این شکل، نشان می‌دهد که TCL «دسترسی کاملی» به دستگاه‌های موجود در خانه‌ی مردم دارد.

تلویزیون هوشمند TCL مدل 4K از نمای سه رخ

هنوز به‌طور دقیق نمی‌دانیم وزارت امنیت ملی ایالات متحده‌ی آمریکا قصد دارد در مورد TCL تحقیقاتی گسترده به ‌راه بیندازد یا خیر. چاد ولف‌ به چین اتهامات دیگری هم زد که عبارت‌اند از دخالت در انتخابات ریاست‌ جمهوری، جاسوسی، حملات سایبری، نقض کپی‌رایت، سرقت اسرار تجاری شرکت‌ه، خرید و فروش مواد مخدر، برده‌داری، مهاجرت غیر قانونی، ساخت داروی تقلبی، کشتار دسته‌جمعی، پخش کردن ویروس کرونا، تلاش برای کنترل کامل جهان و … . بسیاری از این اتهامات نیاز به بررسی بیشتر دارند؛ اما در هر صورت سخنان ولف احتمالا هیچ تأثیری روی افزایش یا کاهش امنیت تلویزیون‌های TCL ندارد. 

در پی رسانه‌ای شدن ادعای وزارت امنیت ملی آمریکا مبنی‌ بر استفاده‌ی دولت چین از تلویزیون‌های TCL برای جاسوسی، شرکت چینی بیانیه‌ای منتشر کرد تا در این زمینه شفاف‌سازی کند. TCL می‌گوید به‌طور کلی نگران است ادعاهای اخیر از «توصیفات نادرست» محصولات و قابلیت‌ها و توانایی‌های TCL نشأت گرفته باشد. TCL بیش از ۱۵ سال در ایالات متحده‌ی آمریکا فعالیت می‌کند و امروزه در بین شرکای فناوری، خرده‌فروشی‌ها و کاربران، شرکتی آبرومند محسوب می‌شود.

TCL: دو درصد از تلویزیون‌هایی که در آمریکا عرضه کرده، مشکل امنیتی داشتند که اکنون رفع شده است

بر اساس بیانیه، تمامی تلویزیون‌های TCL که در بازار آمریکای شمالی عرضه می‌شوند دارای سیستم‌عامل Roku یا اندروید هستند و مسئولان هر دو سیستم‌عامل، شرکت‌های تولیدکننده‌ی تلویزیون را به رعایت استانداردهایی پیشرفته در زمینه‌ی امنیت و حریم خصوصی مجبور می‌کنند. TCL می‌گوید دو درصد از تلویزیون‌هایی که در آمریکا عرضه کرده بود با مشکلات امنیتی‌ که به‌تازگی کشف شدند، دست‌و‌پنجه نرم می‌کردند و این شرکت پس از فهمیدن آسیب‌‌پذیری‌ها، اقدامات سریعی برای شناسایی و رفع آن‌ها انجام داد.

TCL با اشاره به اهمیت به‌روز نگه ‌داشتن وسایل الکترونیکی، می‌گوید آسیب‌پذیری‌های یادشده به‌طور کامل از بین رفته‌اند. تمامی تلویزیون‌هایی که از مشکل متأثر شده‌اند، هنگام وصل شدن به اینترنت پیغامی با مضمون انتشار نسخه‌ی جدید فرم‌ور ظاهر می‌کنند تا آسیب‌پذیری‌ رفع شود. TCL به‌ شکلی قاطعانه ادعای وزیر امنیت ملی ایالات متحده را رد می‌کند. بر اساس اعلام TCL، وزارت امنیت ملی آمریکا هنوز با این شرکت برای انجام تحقیقات ارتباط برقرار نکرده است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر