گوگل به‌زودی یکی از ضعف‌های مهم مرورگر کروم را در ویندوز ۱۰ برطرف می‌کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

گوگل کروم (Google Chrome) امروزه محبوب‌ترین مرورگر وب در دنیا محسوب می‌شود و با وجود تمامی مزایایش، ضعف بزرگی دارد: گوگل کروم فضای بسیار زیادی از حافظه‌ی رم سیستم را اشغال می‌کند. پیش‌تر در ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد و تیر ۱۳۹۹)، در گزارشی اعلام شد گوگل قصد دارد از فناوری کلاس هیپ مایکروسافت (Microsoft Segment Heap) استفاده کند تا حافظه‌ی رم اشغال‌شده‌ی کروم را یک‌سوم کاهش دهد. گوگل فرایند استفاده از Segment Heap را آغاز کرد؛ اما این فناوری باعث بروز برخی بی‌ثباتی‌ها در کروم شد؛ به‌همین‌دلیل، شرکت اهل مانتین‌ویو درنهایت تصمیم گرفت Segment Heap را کنار بگذارد.

مصرف بیش از حد رم برای کاربران این مرورگر بسیار آزاردهنده است و باعث می‌شود کار با کروم روی سیستم‌های قدیمی طاقت‌فرسا شود. هرچه تب‌های بیشتری باز کنید، کروم کُندتر می‌شود و روی تجربه‌ی وب‌‌گردی اثر منفی می‌گذارد. درنهایت، ممکن است به جایی برسید که عملکرد سیستم بسیار کُند شود و در این حین، تب‌ها را ببندید؛ اما پس از بستن تب‌ها، همچنان اشغال حافظه‌ی رم را شاهد باشید. به‌نظر می‌رسد گوگل می‌کوشد تا این مشکل را رفع کند.

به‌تازگی خبرگزاری تامزگاید در گزارشی اعلام کرده است توسعه‌دهندگان گوگل کروم قصد دارند از یکی از APIهای ویندوز ۱۰ با نام TerminateProcess بهره بگیرند تا پردازش‌های مرورگر را کاملا خاموش کنند. قابلیت یادشده بدون درنظرگرفتن شرایط و عواقب بعدی،‌ پردازش‌های مدنظر و تمامی تردهای وابسته‌ به آن را از دسترس خارج می‌کند.

درواقع، گوگل می‌گوید TerminateProcess به کاربران کمک می‌کند حافظه‌ی استفاده‌شده‌ی کروم را بسیار سریع‌تر و بهتر بازیابی کنند. به‌گفته‌ی گوگل، بستن کامل فرایند پردازشی خاص سخت و هزینه‌بر و کُند است و به‌دلیل پیچیدگی نرم‌افزارها، غیرممکن است بتوان از Race Condition جلوگیری کرد. در چند وقت‌ اخیر، گوگل برای انواعی از پردازش‌ها به‌تدریج سراغ TerminateProcess رفته است. 

در ادامه بخوانید:

در‌حال‌حاضر بستن تب‌ها یا به‌طور‌کلی بستن خودِ مرورگر کروم درحالی‌که سیستم دچار کُندی شده، ممکن است به‌سرعت حافظه‌ی رم را آزاد نکند. بااین‌حال، با استفاده از TerminateProcess احتمالا این نوع رفتار کروم از بین می‌رود و تعداد کرش‌های مرورگر کاهش می‌آید.

 TerminateProcess جزو قابلیت‌های سیستم‌عامل ویندوز است و این یعنی تلاش‌های توسعه‌دهندگان گوگل صرفا مخصوص نسخه‌ی ویندوز ۱۰ کروم است. فعلا دقیق نمی‌دانیم به‌روزرسانی جدید کروم با هدف رفع مشکل یادشده کِی منتشر می‌شود و گوگل نیز تاریخ خاصی اعلام نکرده است. 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر