مینگ چی کو: استانداردهای کیفی اپل می‌تواند تولید Apple Car را تا ۲۰۲۸ به تأخیر بیاندازد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

چندی پیش خبری مبنی بر احتمال عرضه‌ی خودروی فیزیکی اپل در سال ۲۰۲۱ منتشر شد؛ اما بازه‌ی زمانی یادشده کمی دور از انتظار است؛ مخصوصا در زمانی ‌که جهان به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا دچار محدودیت‌ تولید و بسته شدن مراکز تولیدی شده است. بازه‌ی زمانی مذکور دقیقا زمان معرفی آیفون‌های جدید محسوب می‌شود و به نظر نمی‌رسد غول دنیای فناوری در یک رویداد از دو محصول بزرگ و مهم رونمایی کند.

مقاله‌ی مرتبط:

با این اوصاف، ادعا و گزارش‌های منتشرشده کمی دور از واقعیت به نظر می‌رسند؛ زیرا تاکنون اطلاعات موثقی از نوع و مشخصات سخت‌افزاری این خودرو منتشر نشده است. به‌ دنبال داغ شدن شایعات اغلب کذب درباره‌ی Apple Car، مینگ-چی کو، تحلیل نام‌آشنای محصولات اپل در آخرین یادداشتش خطاب به سرمایه‌گذاران، در مورد هیاهوی تبلیغاتی ناشی از گزارش‌های یادشده هشدار داده است؛ شایعاتی که به افزایش ارزش سهام شرکای تجاری اپل منجر شد.

به گفته‌ی کو، خرید سهام در شرکت‌های وابسته واکنشی سریع و شتاب‌زده است که می‌تواند کوتاه‌مدت باشد و حداقل سه دلیل وجود دارد که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران در حال حاضر این کار را انجام ندهند. عدم اطمینان از برنامه زمان‌بندی، کمبود تأمین‌کننده یا مشخصات خودرو و عدم اطمینان از رقابت اپل در بازار اتومبیل‌های الکتریکی و خودران، عمده‌ترین مسائل قابل بررسی محسوب می‌شوند که ممکن است مشکلاتی برای سرمایه‌گذاران به ‌وجود آورند. در گذشته، مینگ‌چی کو پیش‌بینی کرده بود که کوپرتینویی‌ها در بازه‌ی زمانی ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ از خودروی خودران رونمایی خواهند کرد؛ اما اکنون اذعان می‌کند که برنامه‌های توسعه‌ی فعلی Apple Car در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و نمی‌توان زمان دقیقی برای آن مشخص کرد. او می‌نویسد:

با توجه به تغییر بازار خودروهای الکتریکی (EV) و خودران و استانداردهای کیفی بالای اپل، تعجب نخواهیم کرد اگر برنامه راه‌اندازی Apple Car به سال ۲۰۲۸ یا بعد از آن موکول شود. در گزارش‌ها و شایعات منتشرشده، مشخصات و تأمین‌کنندگان تنها حدس‌وگمان‌ بازار هستند و شامل تأمین‌کنندگان واقعی Apple Car نمی‌شوند. ماهیت در حال تکامل مشخصات فنی، باعث می‌شود خیلی زود باشد که در مورد مشخصات نهایی صحبت کنیم.

بنیاد تحلیلی TF Securities و مینگ‌چی کو، بر این باورند که برگ برنده و عامل اصلی موفقیت خودروی خودران اپل، سخت‌افزار نخواهد بود؛ بلکه داده‌های بزرگ هوش مصنوعی موفقیت این محصول را تضمین خواهد کرد؛ منطقه‌ای که اپل در محصولات خود مزایای رقابتی قابل توجهی نشان نداده است.

اظهارنظر برخی از تحلیل‌گران و خبرگزاری‌های معتبر نیز منتشرشده است که می‌تواند به واقعیت نزدیک‌تر باشد و دید خوبی از محصول آینده‌ی اپل ارائه کند. برای مثال، رویترز باور دارد که اپل می‌کوشد در سال ۲۰۲۴ خودروی خودران را با فناوری به‌اصطلاح سطح بعدی باتری‌ روانه‌ی بازار کند. باتری یادشده مبتنی بر طراحی «تک‌سلولی» است و این امکان را به مهندسان می‌دهد که سلول‌های منفرد را در یک باتری جمع و فضای بسته و غیر قابل استفاده در باتری را آزاد کنند؛ البته اعتقاد بر این است که محدودیت‌ ایجادشده به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا می‌تواند معرفی Apple Car را تا سال ۲۰۲۵ یا حتی بیشتر به تأخیر بیندازد.

تحلیل‌گران بانک گلدمن ساکس، اعتقاد دارند که حضور در صنعت خودرو برای اپل به‌عنوان یک پلتفرم سخت‌افزاری پشتیبانی‌کننده برای خدماتش منطقی خواهد بود؛ اما سودآوری پایین تجارت خودرو و هزینه‌های بالای تولید، احتمالا به این معنی است که سرمایه‌گذاران این حوزه تأثیرات محدودکننده‌ای در کسب درآمد خواهند داشت و ظاهرا این دلایل اپل را به سوی جست‌وجو برای راه‌های جایگزین، از جمله اعتماد به تولیدکنندگان دیگر برای ایجاد وسیله‌ی نقلیه سوق خواهد داد.

بر اساس گزارش دیگری از مورگان استنلی، علاقه‌ی اپل برای ورود به صنعت خودروی الكتریكی احتمالا به بهبود تجربه‌ی رانندگی با ادغام سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات منجر خواهد شد. با استناد به این گزارش، غول فناوری کوپرتینو به ‌دنبال دستیابی به پنج فناوری اصلی که شامل طراحی پردازنده، باتری، دوربین، حسگر و نمایشگرهایی است که به‌طور بالقوه به تلاش‌هایش در زمینه‌ی توسعه‌ی اتومبیل کمک می‌کند و باعث می‌شود Apple Car به‌عنوان یک پروژه طولانی‌مدت دیده شود.

پروژه‌ی تیتان تاکنون با فراز و نشیب زیادی روبه‌رو بوده و به‌صورت نامشخص، فرایند کاری‌اش از سیستم‌های خودران خودرو تا طراحی اتومبیل متغیر بوده است؛ اما تصور می‌شود عمده تلاش اپل بر ساخت خودروی الکتریکی خودران معطوف شده باشد؛ این امر منجر به ثبت اختراعات متعدد در زمینه‌ی طراحی اتومبیل و سایر فناوری‌های مرتبط با آن شده است. علاوه بر این، استخدام کارشناسان و خرید استارتاپ‌های این حوزه برای تسریع در تحقیقات، مُهر تأیید دیگری از مصمم بودن اپل در این صنعت محسوب می‌شود. 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر