2020؛ سالی که تکنولوژی و فناوری بیشتر عرض اندام کرد!

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،


سال 2020 با تمام مصائبش درحال اتمام است. با توجه به درگیری دنیا با ویروس کرونا و اختلالات بزرگی که در ماه‌های اخیر پشت‌سر گذاشته، فناوری‌های نوین در این سال بیشتر موفق شدند خودی نشان دهند و جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص دهند. اما به‌رغم تمام هرج‌ومرج‌ها، جهان شاهد جهش‌هایی نیز در نوآوری و فناوری‌های روز بوده است.

سازمان‌های مختلف دنیا سرعت خود را در تولید نوآوری‌های دیجیتال تحول‌گرایانه تشدید کرده‌اند تا بتوانند به‌واسطه آنها هم به حیات خود ادامه دهند و هم جان دوباره‌ای بگیرند. اما تمام محققان و دانشمندان که در زمینه‌های مختلف علمی و فناوری فعالیت می‌کنند، اذعان کرده‌اند که امسال با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش سالی به‌یادماندنی شد. برخی فناوری‌ها در سال 2020 جایگاه خاصی داشتند و همچنان انتظار می‌رود در سال آینده هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.

سلطنت سیستم‌های ابری همچنان ادامه دارد

محاسبات ابری معمولا بر پایه شبکه‌های کامپیوتری مانند اینترنت صورت می‌گیرد که به‌عبارتی به محاسبات شبکه‌هایی مانند اینترنت اطلاق می‌شود. در محاسبات ابری، دسترسی به منابع فناوری اطلاعات از طریق اینترنت فراهم می‌شود. حتی پیش از اتفاقات سال 2020، سیستم‌های ابری با توجه به مقیاس‌پذیری و کارایی بالایی که در صنایع دارد، ارزش خود را در بسیاری دیگر از حوزه‌های کسب‌وکار هم به اثبات رسانده است. با وجود این، فناوری سیستم‌های ابری در سالی که گذشت، با افزودن لایه‌ای انعطاف‌پذیر برای سازمان‌ها با ایجاد تغییرات ناگهانی در عادات کار، قدرت مخرب بودن آن را کاهش داده است. این امر، مکان ابری را به‌عنوان قطعه‌ای اساسی از فناوری شرکتی حفظ کرده است. طی پنج سال آینده انتظار می‌رود صنعت محاسبات ابری از 371.4 میلیارد دلار در سال 2020 به 832.1 میلیارد دلار در سال 2025 رشد کند که نرخ رشد سالانه17.5درصدی را شامل می‌شود.

کسب‌وکارها به‌ویژه در سال آینده، بیشتر روی مدیریت بهتر هزینه‌های سیستم‌های ابری و توجه به متحد کردن محیط‌های ابری مختلف متمرکز خواهند شد. درصورت افزایش رقابت به‌دنبال حضور بیشتر، ارائه‌کنندگان سیستم‌های ابری به ارتقا و به‌روزسانی و ادغام سیستم‌های امنیتی، رعایت و حفظ حریم خصوصی نیاز پیدا خواهند کرد. فناوری سیستم‌های ابری همچنان در فناوری‌های جدید و نوظهوری مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، بلاکچین و محاسبات لبه‌ای که در بهینه‌سازی سامانه‌های محاسبه به‌کار می‌رود، محبوبیت و کاربردهای بیشتری دارد. درحال‌حاضر از این فناوری دیجیتال در بیشتر کسب‌وکارها استفاده می‌شود.

اتوماسیون؛ یک ضرورت تجاری

همه‌گیری کرونا تقریبا روی همه ابعاد کسب‌وکارها و فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و… تاثیر گذاشته و با وجود اثرات منفی‌ای که به‌دنبال داشته، رشد و بالندگی بیشتر در برخی فناوری‌ها را هم به‌همراه داشته است. به‌عنوان مثال، شیوع کووید-19 باعث رشد چشمگیر سرمایه‌گذاری‌ها در راه‌حل‌های اتوماسیون و خودکار روی فناوری‌های هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و اتوماسیون فرآیندهای رباتیک شده است. بنابراین در سال پیش‌رو انتظار می‌رود که شرکت‌های بیشتری از کسب‌وکارهای دیجیتال سیستم‌عامل‌محور استفاده کنند و به‌کارگیری از این فناوری‌ها با تداوم همه‌گیری کرونا روزبه‌روز بیشتر هم می‌شود. این مساله به انجام کارهای روزمره، تکراری و قابل پیش‌بینی به‌طور خودکار و با استفاده از سیستم‌های رباتیک کمک می‌کند.

این نوآوری‌ها بازدهی عملیاتی فناوری‌ها را تقویت می‌کند و دقت سیستم‌عامل‌ها را افزایش می‌دهد و نیز تجربه کاربر از اکوسیستم‌ها را بهبود می‌بخشد. این امر همچنین با کمک به کسب‌وکارها برای استفاده مجدد هوشمندانه از این ذخایر در قالب نوآوری‌های مناسب، بازده هزینه‌ها و تنظیمات دوباره را به‌همراه خواهد داشت.

با توجه به اینکه انتظار از آینده نامشخصی که پیش‌رو است، انتظار می‌رود که مشاغل و کسب‌وکارها همچنان به‌دنبال راه‌حل‌هایی باشند که باعث انعطاف‌پذیری و سرعت بیشتر آنها در امر فناوری شوند. پذیرندگان اولیه سیستم‌های ابری، اینترنت هوشمند و اتوماسیون شرکت‌هایی بودند که در سال 2020 بهترین وضعیت را به‌رغم تمام چالش‌ها داشتند اما با وجود اینکه انتظار می‌رود دنیا در سال جدید با ویروس کرونا خداحافظی کند، انتظار می‌رود تحولات دیجیتال همچنان به رشد روزافزون خود ادامه دهند و در نبود ضرورتی به نام کووید- 19 هم شرکت‌های فناورانه بتوانند نوآوری‌های قابل‌توجهی را به عرصه تولید برسانند.

 

نقش اینترنت اشیاء در امنیت و تحلیل داده

به‌دلیل ترکیبی از تحولات دیجیتال که در سال 2020 رخ داد و نیز افزایش فعالیت‌های آنلاین به‌دلیل قرنطینه‌هایی که در کشورهای دنیا به وقوع پیوست، میزان داده‌هایی که سازمان‌ها به‌ناچار با آن مواجه شدند در مقایسه با سال‌های قبل رشد روزافزون و چشمگیری داشته است. با توجه به اینکه از مدت‌ها قبل خبر عرضه اینترنت 5G در سال 2021 داده شده و خدمات بر پایه LP-WAN رشد داشته، میزان داده‌های ایجادشده و کنترل‌شده توسط کسب‌وکارها به‌طور سرسام‌آوری افزایش یافته است. بنابراین، برای تمایز آنها، شرکت‌های بیشتری تمرکز خود را روی فناوری تحلیل داده قرار خواهند داد که قادر به مدیریت ایمن اطلاعات و نیز تحلیل و استخراج بیشتر از داده‌های عملیاتی استفاده‌نشده خواهند بود. به‌عنوان مثال، انتظار می‌رود که بسیاری از محدودیت‌های کرونایی تا اواسط سال میلادی آینده برداشته شود و این بدان معناست که بسیاری از صنایع مانند صنایع گردشگری به شدت آسیب می‌بینند اما با پایان محدودیت‌ها دوباره شاهد رشد این قبیل کسب‌وکارها خواهیم بود. با وجود این، قابلیت ارائه تجربیات ارزشمند با استفاده از داده‌های بهتر هنوز هم عامل مهمی برای تصمیم‌گیری بسیاری از مشتریان محسوب می‌شود.

بنابراین بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اینترنت اشیا نقشی حیاتی در این میان ایفا می‌کند، به‌طوری‌که می‌تواند به خودکار شدن فرآیند کارها کمک کرده و اطلاعات بیشتری را به‌راحتی در اختیار شرکت‌ها قرار دهد. در این بین، هرچه اینترنت اشیا به‌طور فزاینده‌ای با هوش مصنوعی ادغام شده و عمیق‌تر در ساختارهای سازمان و برنامه‌های تحولی گنجانده شود، دستگاه‌ها هوشمندتر شده و از توانایی هوش بیشتری برخوردار می‌شوند.

شبکه‌های هوشمند هنوز هم بوی تازگی می‌دهند

همه‌گیری کرونا در سال 2020، باعث شد کسب‌وکارها و مشاغل در واکنش به این ویروس خلاقانه‌تر عمل کنند تا بتوانند حجم بالای تغییرات کاری را که تصور می‌کردند اعمال آنها سال‌ها زمان می‌برد، تنها طی چند هفته ایجاد کنند. گرچه ممکن است ضرورت‌های روز جامعه باعث این مقدار رشد در این کسب‌وکارها شده باشد، اما نتایجی که از این اقدامات به دست آمده، چشمگیر است. اما با وجود پیش‌فرض‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شد، کار کردن از راه دور تا حد زیادی موفقیت‌آمیز و دور از انتظار بوده است؛ کاری که بسیاری از کسب‌وکارها سال‌ها از انجام آن شانه خالی می‌کردند و تصورشان این بود که انجام کارها از راه دور غیرممکن است.

به‌رغم شیوع بالای ویروس کرونا و برخلاف آنچه روسای مشاغل تصور می‌کردند، حدود 77درصد کارگران دورکار معتقد بودند که کارآیی و بازدهی آنها افزایش یافته است که این امر تا حد زیادی نفع دوطرفه دارد، به‌طوری‌که هم کارگران می‌توانند در دورکاری کار خود را انجام دهند و هم اینکه بازدهی بالا به نفع کارفرمایان تمام می‌شود و سود بیشتری را نصیب آنها می‌کند.

به گزارشbusinesstoday ، طبق مطالعاتی که در آمریکا صورت گرفته، 75درصد از کارگرانی که روی آنها مطالعه انجام شده، اعلام کرده‌اند که بیشتر تمایل دارند در خانه و از راه دور کار کنند، درحالی‌که 40درصد از آنها نیز اظهار کرده‌اند که کارفرمایان باید به کارمندان خود این اختیار را بدهند که در اوضاع کرونایی که دنیا با بحران ویروس دست به گریبان است، دورکاری را بتوانند انتخاب کنند و از راه دور به‌کار بپردازند. این قانون جدید یعنی دورکاری، فشار جدیدی را به کارخانه‌ها و شرکت‌ها وارد می‌کند، به‌طوری‌که نیاز روزافزون آنها را به شبکه‌هایی افزایش می‌دهد که قادر به پشتیبانی از ساختارهای هیبریدی مانند سیستم‌های ابری و محاسبات لبه‌ای باشد.

درنتیجه، سازمان‌های بیشتری به‌دنبال شبکه‌های هوشمند و هدفمندی خواهند بود که امنیت یکپارچه‌ای را مانند شبکه‌های مجازی برای سیستم‌های چند ابری ارائه دهند تا به‌رغم افزایش تهدیدهای امنیت سایبری، بتوانند درقالب اکوسیستم جدید و ایمنی به مقابله با آن بپردازند. به همین ترتیب، نیاز به بهبود تجربه مشتریان با افزایش تعداد کسب‌وکارها همراه خواهد بود. با امکان برقراری ثبات سیستم‌عامل، استفاده آسان و شخصی‌سازی شبکه‌ها در عین حفظ تماس انسانی، رشد آن از اهمیت بالایی برخوردار است. هرچه اعتماد در سطح فناوری‌های دیجیتال بالاتر می‌رود، مسئولیت هم سنگین‌تر و بیشتر می‌شود. کسب‌وکارهایی که قادرند امنیت هویت، داده‌ها و معاملات مشتریان خود و نیز اطلاعات کارمندان و معاملات آنها را برقرار کنند، جایزه آنها وفاداری مشتریان است که هر روز اعتماد آنها بالاتر می‌رود.

هوش مصنوعی همچنان می‌تازد

هوش مصنوعی به‌عنوان یک فناوری نوظهور در دنیا، تاثیر مهمی روی آینده دنیا دارد. پروژه‌های تحقیقاتی دنیا حکایت از آن دارند که بازار هوش مصنوعی با توجه به رشدی که در سال‌های اخیر و به‌ویژه در سال 2020 با وجود شیوع ویروس کرونا داشت، تا سال 2025 به ارزش 391 میلیارد دلار خواهد رسید. این درحالی است که برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند بازار دستگاه‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا تنها در آمریکای شمالی از مرز 105 میلیارد دلار هم فراتر خواهند رفت و به‌عبارتی معتقدند این اعداد و ارقام حتی ممکن است بسیار بیشتر از مقدار اعلام‌شده باشند.

جامعه فناوری نوظهور CompTIA طی گزارشی که ارائه کرده، در سال جاری میلادی هوش مصنوعی را در جایگاه نخست در جمع دیگر فناوری‌های روز دنیا قرار داده است، زیرا انتظار می‌رود فناوری‌های هوشمند بیشترین تاثیر کوتاه‌مدت را دربین تمام فناوری‌های نوظهور در این فهرست برجای بگذارد. درحالی که گروه تحقیقاتی در این رده‌بندی با نظر به پتانسیل تحولی اینترنت 5G، این فناوری را بعد از هوش مصنوعی در مقام دوم قرار می‌دهد و اعلام می‌کنند که تاثیرات نسل پنجم اینترنت پرسرعت در مقایسه با AI طولانی مدت‌تر است و نمی‌توان در کوتاه‌مدت اثرات آن را مشاهده کرد.

 

به گزارش connectedworld، از سوی دیگر در سال 2020 به‌دنبال همه‌گیری کرونا و نقشی که هوش مصنوعی در راهکارهای نوآورانه مراقبت‌های بهداشتی و راه‌های تشخیصی این ویروس داشت، در مقام نخست را از آن خود کرده است. کارشناسان انتظار دارند هوش مصنوعی جهانی در بازار مراقبت‌های بهداشتی همچنان روند رو به رشد خود را با سرعت طی می‌کند، به‌طوری‌که طبق برآوردهای صورت‌گرفته، ارزش این فناوری از زیر پنج‌میلیارد دلار در سال 2020 به ارزش 45میلیارد دلار در سال 2026 خواهد رسید که افزایش بسیار قابل‌توجه و چشمگیری است.

به‌طور قطع، بخشی از این افزایش ارزش فناوری هوش مصنوعی مدیون همه‌گیری کروناست که باعث شکل‌گیری بسیاری از راهکارهای درمانی وابسته به اینترنت اشیا شد. پردازنده‌های زبان‌های طبیعی و سیستم‌های بیومتریک که هر دو جزء فناوری‌های برتر سال 2020 به‌شمار می‌روند. سیستم‌های بیومتریک از پیش از شیوع کرونا هم به‌دلیل استفاده در پزشکی و بحث سیستم‌های امنیتی در دنیا شناخته شده بود. داده‌های به‌دست آمده توسط محققان نشان می‌دهد که ارزش بازار سیستم‌های بیومتریک تا پایان سال2020 به 21میلیارد دلار خواهد رسید و منطقه آسیا- اقیانوسیه بیشترین تقاضا برای این فناوری را دارند.

دولت‌ها با افزایش سرمایه‌گذاری در فناوری‌هایی چون پاسپورت‌های الکترونیک و کارت‌های هویتی و نیز گواهینامه‌های بیومتریک توانسته‌اند بازار این فناوری را تقویت کنند. رشد مشابهی هم در فناوری‌های پردازنده زبان‌های طبیعی در دنیا اتفاق افتاده است، به‌طوری‌که پیش از همه‌گیری کرونا و حتی پیش از شروع سال 2020، جزء برترین فناوری‌های دنیا قرار داشت. این فناوری‌ها به تعامل میان کامپیوتر و زبان‌های طبیعی انسانی می‌پردازد. استفاده از فناوری‌های پردازنده زبان‌های طبیعی برای بهبود خدمات مشتری یکی از راه‌های اصلی رشد به‌شمار می‌رود، اما به‌لطف همه‌گیری کرونا و تغییرات ایجادشده ناشی از همه‌گیری در نیروی کار، با افزایش رشد مواجه شد.

تاکنون تفاوت اصلی میان سال‌های 2019 و 2020 همه‌گیری کرونا شناخته می‌شد، اما اگر دقیق‌تر و با حساسیت بیشتری به سال 2020 نگاه کنید، خواهید دید که کرونا درکنار تمام بدی‌ها و استرس‌هایی که به‌دنبال داشت، جهش تولید و فناوری را به‌همراه داشت که شاید در مقایسه با سال‌های گذشته بی‌سابقه باشد. به‌طور قطع، تداوم این رشد می‌تواند اثرات مثبتی را روی روند فناوری‌های جهانی به‌جا بگذارد.

منبع: فرهیختگان

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر