سایبرپانک ۲۰۷۷ نشان داد راهکار رقیب DLSS بهاینزودیها آماده نمیشود
به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،
هفتهی گذشته، بهروزرسانی جدیدی برای بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ (Cyberpunk 2077) منتشر شد که پشتیبانی از فناوری رهگیری پرتو یا ریترسینگ را به کارتهای گرافیک سری AMD Radeon RX 6000 اضافه کرد تا انحصار انویدیا برای ارائهی قابلیتهای پیشرفتهی نورپردازی در بازی مذکور از بین برود.
براساس گزارش PC World، همین بهروزرسانی جدید نشان داد فناوری FidelityFX Super Resolution ای ام دی، رقیب DLSS انویدیا، فعلا از راه نمیرسد. AMD پشتیبانی از فناوری رهگیری پرتو بلادرنگ را در سال ۲۰۲۰ در قالب کارتهای گرافیک Radeon RX 6000 معرفی کرد؛ درحالیکه فناوری مذکور سال ۲۰۱۸ ازطریق کارتهای گرافیک سری RTX 2000 انویدیا ارائه شده بود.
بااینهمه، انویدیا صرفا روی رهگیری پرتو تمرکز نکرد و قابلیتی با عنوان DLSS طراحی کرد که در نقش مکمل رهگیری پرتو ظاهر میشد. DLSS از یادگیری ماشین و هستههای مستقل هوش مصنوعی در کارتهای گرافیک RTX بهره میبرد تا بازیهای ویدئویی را درونی با وضوح کمتر اجرا و سپس تصویر نهایی را بهوضوح انتخابی کاربر آپاسکیل کند. این کار باعث میشود کارتهای گرافیک جی فورس تأثیر منفی شدید ناشی از فعالکردن رهگیری پرتو را خنثی کنند.
بدون قابلیتی مثل DLSS، رهگیری پرتو میتواند عملکرد بازی را بهحدی ضعیف کند که امکان تجربهکردن آن وجود نداشته باشد؛ حتی درصورت استفاده از قویترین کارتهای گرافیک بازار. عملکرد کارتهای AMD در بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ بهخوبی این گفته را ثابت میکند.
تمامی کارتهای گرافیک رادئون نسل جدید بسیار گران هسنند و وضوحهای چشمگیر را هدف قرار میدهند. Radeon RX 6700 XT برای گیمینگ ۱۴۴۰p ساخته شده؛ درحالیکه کارتهای گرافیک سری Radeon RX 6800 و کارت گرافیک بسیار قدرتمند و هزاردلاری Radeon RX 6900 XT وضوح ۴K را هدف قرار میدهند. برای بازیهای نظیر سایبرپانک ۲۰۷۷ که بهصورت سنتی متکیبر قدرت رستر هستند، این پردازندههای گرافیکی عملکردی مثالزدنی نشان میدهند.
پس از روشنکردن رهگیری پرتو، کارتهای گرافیک جدید AMD هنگام اجرای بازی سایبرپانک ۲۰۷۷حتی در وضوح ۱۰۸۰p با مشکل مواجه میشوند. بنچمارکهای گیماستار نشان میدهد Radeon RX 6700 XT در زمان روشنکردن رهگیری پرتو و قراردادن تنظیمات گرافیکی بازی روی Ultra و حتی Medium بهسختی نرخ ۳۰ فریمبرثانیه را حفظ میکند.
RX ۶۸۰۰ XT اندکی بهتر ظاهر میشود و در حالتهای RT Ultra و RT Medium بهترتیب به نرخ ۳۵ و ۴۵ فریمبرثانیه دست پیدا میکند. این نرخ فریم همچنان برای کارت گرافیکی با قیمت بیش از ۷۵۰ دلار شرمآور است. گیماستار میگوید کارتهای گرافیک مقایسهشدنی سری جی فورس هنگام فعالبودن رهگیری پرتو ۶۶ تا ۱۰۰ درصد سریعتر هستند. در همین حین، بررسیهای PC Gamer نشان میدهد کارت گرافیک قدرتمند Radeon RX 6900 XT موقع روشنبودن رهگیری پرتو نمیتواند بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ را حتی در وضوح ۱۴۴۰p بهشکل مناسبی اجرا کند.
در ادامه بخوانید:
AMD پیشتر در این زمینه شفاف صحبت کرده و گفته بود که کارتهای گرافیکش درحالحاضر صرفا میتوانند از رهگیری پرتو در وضوح ۱۰۸۰p بهخوبی پشتیبانی کنند. قابلیت Dynamic FidelityFX CAS شرکت AMD که استودیو سی دی پراجکت رد، توسعهدهندهی سایبرپانک ۲۰۷۷ را در این بازی گنجانده است و میتواند عملکرد بازی را روی تمام کارتهای گرافیک بهبود دهد، در زمان روشنشدن رهگیری پرتو غیرفعال میشود.
راهکار AMD برای برطرفکردن مشکل در راه است. از زمان معرفی رسمی کارتهای گرافیک Radeon RX 6000 در پاییز گذشته، AMD دربارهی FidelityFX Super Resolution مشغول صحبت بوده و گفته است این راهکار جدید حتی روی کنسولهای بازی مجهز به قطعات تیم قرمز هم کار میکند؛ البته این قابلیت احتمالا در آیندهی نزدیک از راه نمیرسد.
اسکات هرکلمن در مصاحبه با پادکست The Full Nerd اعلام کرد قابلیت یادشدهی AMD پیش از پایان سال جاری میلادی منتشر میشود و راهکار AMD برخلاف DLSS برای کارکردن به هوش مصنوعی نیاز ندارد. هرکلمن از FidelityFX Super Resolution بهعنوان یکی از پروژههای نرمافزاری بزرگ AMD و قابلیتی مهم یاد میکند. گفتنی است بررسیها نشان میدهد اکثر بازیهای ویدئویی امروزی از رهگیری پرتو پشتیبانی نمیکنند.
بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.