امکان ورود با کلید امنیتی گوگل در فایرفاکس و اج فراهم شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،


USB stick on keyboard – caption Security

گوگل پشتیبانی از کلیدهای امنیتی سخت افزاری خود را به‌روزرسانی کرده است و براساس آن کاربران دیگر مجبور نخواهند بود برای ورود به برنامه‌هایی مانند  Gmail ،YouTube  و  G Suite حتما از مرورگر کروم استفاده کنند. برای اطلاع از جزئیات بیشتر در ادامه با تک تایمز همراه باشید.

کلید‌های امنیتی گوگل دستگاه‌های کوچکی هستند که از طریق USB و یا به صورت بی‌سیم به دستگاه‌ها متصل می‌شوند و هنگام ورود به حساب‌ها، امنیت بهتری را نسبت به رمز عبورهای معمول و یا رمز عبورهای یک بار مصرف که به تلفن همراه ارسال می شود ارائه می‌کنند. پیش از این، پشتیبانی از این کلید‌ها مختص استانداردی به نام U2F بود که محدودیت‌های زیادی را شامل می‌شود. اما حالا گوگل استاندارد ورود خود را به یک استاندارد کامل‌تر و وسیع‌تر به نام FIDO2  به روز رسانی کرده است.

این تغییر بدان معناست افرادی که از موزیلا فایرفاکس و مایکروسافت اج استفاده می‌کنند نیز حالا قادر خواهند بود تا با کلید‌های امنیتی سخت افزاری به وبسایت‌های گوگل ورود کنند. البته فعلا هنوز برای ثبت نام در سیستم به کروم نیاز خواهد بود.

به نظر می‌رسد که در آینده با استفاده از FIDO2 گوگل بتواند به طور کلی رمز عبور را کنار بگذارد زیرا این استاندارد امکانی را فراهم می‌کند که می‌توان از طریق آن با استفاده از ترکیبی از کلید امنیتی سخت افزاری و مشخصات بیومتریکی مثل چهره و یا اثر انگشت به سیستم ورود کرد؛ راه حلی که شاید خیال افرادی که همیشه نگران دزدیده شدن رمز عبورشان هستند را راحت کند.

U2F که مخفف عبارت Universal Second Factor است، به پشتیبانی از استفاده ترکیبی از کلید‌های سخت‌افزاری و رمز عبور محدود بوده که مرورگر‌هایی مانند موزیلا فایرفاکس، اپل سافاری و مایکروسافت اج از آن پشتیبانی نمی‌کنند. اما FIDO2 که همانند U2F توسط کنسرسیومی به نام ” Fast Identity Online Alliance ” توسعه داده شده است، U2F را بعلاوه چند گزینه دیگر نظیر استفاده تکی از کلید امنیتی سخت افزاری در بر می‌گیرد.

گوگل درحال حاضر درمورد اینکه چه زمانی کاربران سایر مرورگر‌ها می‌توانند از کلید امنیتی سخت افزاری برای ورود به وبسایت‌های گوگل استفاده کنند نظری نداده است. این کمپانی همچنین هنوز درمورد احتمال ورود به حساب بدون استفاده از رمز عبور نیز اطلاعاتی منتشر نکرده اما با توجه به اینکه مایکروسافت هم‌اکنون از ورود به حساب بدون رمز عبور در ویندوز و سرویس‌های آنلاین نظیر Outlook ،Skype و Xbox پشتیبانی می‌کند، به نظر نمی‌رسد که گوگل زیاد تارسیدن به آن مرحله فاصله داشته باشد.

شما در‌این باره چه فکر می‌کنید؟ آیا به نظر شما استفاده از کلید‌های امنیتی سخت‌افزاری و پارامتر‌های بیومتریکی به زودی جای استفاده از رمز عبور را خواهد گرفت؟ با ما در بخش نظارت همراه باشید. ÷

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.