استرس چیست و چگونه می‌توان بر آن غلبه کرد؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

استرس واکنش بدن در برابر فشار ناشی از یک موقعیت یا رویداد خاص است که می‌تواند به شکل واکنش فیزیکی، ذهنی یا احساسی نمود پیدا کند. همه ما در مقطعی از زندگی خود با استرس مقابله کرده‌ایم. بیماری خود و اطرافیان، آزمون‌های پیش‌ رو، مسائل شغلی، نزدیک شدن به زمان تحویل یک پروژه و مشکلات مالی از جمله عوامل استرس‌زایی هستند که بیشتر ما با آن‌ها مواجه شده‌ایم. در برخی موارد استرس ممکن است جنبه مثبت داشته و مفید باشد. گاهی استرس می‌تواند ما را نسبت به اتفاقات اطرافتان آگاه‌تر کند، تمرکزمان را افزایش بدهد و با وادار کردن ما به انجام وظایفتان، بازده کاری‌مان را بالا ببرد.

در این مقاله از تک تایمز قصد داریم با منشأ، علائم و نشانه‌های استرس آشنا شویم و بدانیم که چگونه می‌توانیم از استرس دوری کنیم و آن را تحت کنترل خود دربیاوریم.

 عناوینی که در این مقاله خواهید خواند:

استرس چیست؟ 

استرس چیست و چگونه می‌توان بر آن غلبه کرد؟

استرس، واکنش بدن در برابر موقعیت‌های آسیب‌زا است. هنگامی که احساس خطر می‌کنید، یک واکنش شیمیایی در بدنتان رخ می‌دهد که به شما اجازه می‌دهد طوری عمل کنید که از آسیب جلوگیری شود. در زمان استرس دو هورمون اصلی به نام آدرنالین و کورتیزول از غدد فوق کلیوی ترشح و وارد جریان خون می‌شوند. این هورمون‌ها، واکنش «ستیز یا گریز» به محرک‌های خارجی را تحریک و عملکرد طبیعی بدن از‌جمله دستگاه گوارش و دستگاه تناسلی را سرکوب می‌کنند. هنگام واکنش ستیز یا گریز یا واکنش استرس، ضربان قلب افزایش می‌یابد، تنفس سریع‌تر می‌شود، ماهیچه‌ها سفت می‌شوند و فشار خون بالا می‌رود. به این صورت بدن با مبارزه و ایستادگی (ستیز) یا فرار از موقعیت، آماده مراقبت از خود می‌شود.

ترشح آدرنالین که آن را به‌عنوان اپی‌نفرین یا هورمون ستیز یا گریز نیز می‌شناسند، باعث واکنش‌های زیر در بدن می‌شود:

  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش تعداد تنفس در دقیقه 
  • ساده کردن استفاده از گلوکز برای ماهیچه‌ها 
  • منقبض شدن عروق خونی منقبض و هدایت خون به عضلات
  • افزایش تعریق بدن 
  • جلوگیری از تولید انسولین

این واکنش‌ها در لحظه مفید و ضروری هستند؛ اما افزایش مکرر آدرنالین می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • آسیب به عروق خونی
  • افزایش فشار خون
  • افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی
  • سردرد
  • اضطراب
  • بی‌خوابی
  • افزایش وزن

از طرف دیگر، کورتیزول به‌عنوان هورمون اصلی استرس وظایف زیر را بر عهده دارد:

استرس واکنش بدن در برابر فشار یک موقعیت یا رویداد خاص است که می‌تواند به شکل واکنش فیزیکی، ذهنی یا احساسی نمود پیدا کند

  • افزایش سطح گلوکز در جریان خون
  • کمک به مغز برای استفاده مؤثرتر از گلوکز
  • افزایش دسترسی به موادی که به ترمیم بافت کمک می‌کنند
  • تغییر واکنش سیستم ایمنی بدن
  • تضعیف سیستم تولید مثل و روند رشد
  • تأثیر بر قسمت‌هایی از مغز که ترس، انگیزه و خلق‌وخو را کنترل می‌کند

تمام موارد ذکرشده به بدن کمک می‌کند تا در شرایط استرس بالا به‌طور مؤثرتری واکنش نشان بدهد. این فرایند یک روند عادی است که برای بقای انسان بسیار مهم است. اگر سطح کورتیزول برای مدت طولانی بالا بماند، بر سلامتی بدن تأثیر منفی می‌گذارد؛ تأثیراتی مانند:

  • افزایش وزن
  • افزایش فشار خون
  • مشکلات خواب
  • کمبود انرژی
  • دیابت نوع ۲
  • پوکی استخوان
  • مه‌مغزی و مشکلات مربوط به حافظه
  • تضعیف سیستم ایمنی و آسیب‌پذیری در برابر عفونت‌ها

استرس برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد. آنچه باعث ایجاد استرس در یک فرد می‌شود ممکن است نگرانی چندانی برای شخص دیگر نداشته باشد. برخی از افراد بهتر از دیگران می‌توانند استرس را مهار کنند. تمام استرس‌ها بد نیستند بلکه دزهای کوچک استرس می‌تواند به شما در انجام وظایف کمک کرده و از صدمه دیدنتان جلوگیری کند. به‌عنوان مثال استرس عاملی است که شما را مجبور می‌کند برای جلوگیری از برخورد با ماشین جلویی، به‌شدت پایتان را روی ترمز فشار دهید. بدن ما طوری طراحی شده است که بتواند دزهای اندک استرس را تحمل کند؛ اما این طراحی به شکلی نیست که بتواند استرس‌های طولانی‌مدت و مزمن را بدون عواقب بد پشت سر بگذارد.

علائم استرس چیست؟ 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر

نوشته های مشابه

بستن