همراه اول تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به عنوان نهاد مقررات‌گذار حوزه ارتباطات، و نیز مرجع رسمی آمار و اطلاعات این عرصه، به تازگی جدیدترین آمار از وضعیت توسعه پهن‌باند در کشور را ارائه نموده است.

این نهاد که غالبا به شکل دوره‌ای(سه ماهه)، تغییرات شاخص‌های مهم این حوزه را تهیه و منتشر می‌نماید، در آخرین آمار و جداول خود، به تغییرات کمی و کیفی این شاخص‌ها در زیربخش‌های مختلف ثابت و سیار اشاره کرده است؛ آنچه در اینجا موردنظر ماست، وضعیت ارائه خدمات پهن‌باند(اعم از ۳G  و ۴G) است که توسط اپراتورهای اصلی کشور و در بازه سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به مشترکان عرضه می‌گردد.

برای بررسی دقیق‌تر این موضوع و یافتن سهم هر اپراتور در گسترش پهنای باند در کشورمان، بد نیست کمی به گذشته بازگردیم، و آمارهای اخیر را نیز مورد توجه قرار دهیم، و به ویژه نقش اپراتور غالب در این حوزه را ببینیم.

به این منظور، شرایط فراگیری بحران بیماری کرونا را به عنوان شروع مقایسه در نظر می‌گیریم تا تغییرات این دوره زمانی را با جزئیات بهتری مشاهده کنیم.

مطابق آمار رگولاتوری، تا پایان سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۸، یعنی همزمان با بروز ویروس کرونا و ایجاد شرایط غیرمتعارف در پی آن، همراه اول، اپراتور غالب در ارائه خدمات پهن‌باند یعنی نسل سه و چهار بوده است.

در جدول زیر دیده می‌شود که همراه اول با در اختیار داشتن چیزی حدود ۱۲ میلیون مشترک نسل ۳ و حدود ۲۱ میلیون مشترک نسل ۴ مجموعا نزدیک بیش از ۳۳ میلیون مشترک پهن‌باند داشته است.

 




اما با گسترش بحران کووید ۱۹ در پایان همان سال و شرایط ناشی از آن، باید دید که این اپراتور چگونه توانسته سرویس‌دهی به مشترکانش را گسترش بخشد.

بطوریکه آمار بعدی رگولاتوری برای سه ماهه نخست سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد، در همین مدت کوتاه سه ماهه، تعداد مشترکان بهره‌مند از نسل‌های سه و چهار، نه تنها رکود و یا کاهش را شاهد نبوده، بلکه برخلاف انتظار، نزدیک به دو میلیون افزایش داشته که نشان از سرمایه‌گذاری این اپراتور برای ارائه خدمات به تعداد بیشتری از شهروندان، و نیز افزایش جهشی کاربران پهن‌باند دارد.

 




و اما جدیدترین آمار منتشره رگولاتوری که مختص سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ است، باز هم نشانگر رشد شایان توجه کاربران همراه اول برای دریافت پهن‌باند است.

بطوریکه این جدول به وضوح نشان می‌دهد، در حال حاضر، همراه اول پیشرو ارائه خدمات پهن‌باند سیار در کشور است، و با داشتن ۴۱ میلیون و ۳۴۳ هزار کاربر، اپراتور غالب در ارائه خدمات پهن‌باند به شمار می‌رود.

بدین ترتیب می‌توان دید که همراه اول در مقایسه با بازه زمانی سال گذشته خود(سه ماهه نخست ۱۳۹۹) حدود ۶ میلیون به کاربران برخوردار از پهن‌باند خود افزوده است،(این در حالیست که مثلا اپراتور دوم تلفن همراه در همین مدت، تنها حدود نصف این افزایش را داشته است.)

 




این واقعیت را هم نباید فراموش کرد که چنین رشدی در شرایط بحران جهانی کرونا، بعلاوه مشکلات اقتصادی تحریم بر کشورمان، قابل توجه است، که گویای اراده و برنامه همراه اول برای پیشتازی در تحقق یک اپراتور دیجیتال است.

  

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر

برچسب ها

نوشته های مشابه

بستن