حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

سیزده بدر کجا برویم؟ (قسمت اول)

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

در آستانه روز طبیعت قرار داریم، در این مطلب به معرفی پیشنهادهایی برای سفر در روز طبیعت می‌پردازیم، امیدواریم پاسخ سؤال هر ساله «سیزده بدر امسال کجا برویم؟» را در این مطلب بیابید.

مقاله‌ مرتبط:

بهار از راه رسید و طبیعت جان تازه‌ای گرفت. شکوفه‌ها نقش بستند، آب‌ها جاری شدند و سرما و سردی جای خود را به اعتدال و سبزی می‌دهد. از ابتدای سال نو و در همین روزهایی که سرگرم دید و بازدید و گذراندن تعطیلات نوروزی بودیم، دست طبیعت بیکار ننشسته و دوباره به سرزمینمان رنگ تازه‌ای بخشید. به پایان تعطیلات نزدیک می‌شویم، اما این روز آخر، سیزده بدر، همیشه اشتیاقی نو در دل‌مان می‌آفریند. ساکنان شهرهای کوچک‌تر و روستاها خود بهتر می‌دانند روز طبیعت را کجا بگذرانند، اما حکایت برای شهرهای بزرگ کمی پیچیده‌تر است. از این رو بر آن شدیم تا در حد توانمان به معرفی چند پیشنهاد برای سفر در روز طبیعت برای برخی از شهرهای ایران بپردازیم. اگر نام شهر شما، از قلم افتاده بر ما ببخشایید و دست مهر گشوده، ما را در معرفی هرچه بیشتر شهرتان یاری کنید. به استقبال پیشنهادهای سفر برای روز طبیعت می‌رویم.

پیشنهاد سفر در روز طبیعت برای تهرانی‌ها

پارک‌های جنگلی تهران

پارک‌های جنگلی سرخه حصار، لویزان و چیتگر از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شوند. اگر دوست ندارید زیاد از شهر دور شوید، ولی در طبیعت نیز باشید، باید به سرخه حصار یا لویزان و چیتگر بروید. لویزان در مرکز تهران برای آن‌هایی که از شمال یا مرکز و شرق حرکت می‌کنند، بسیار عالی است.

سرخه حصار

سرخه حصار در انتهای شرقی تهران قرار دارد و با رسیدن به چهارراه تهرانپارس به راحتی به این پارک جنگلی می‌توانید برسید. سرویس‌های بهداشتی و آب آشامیدنی، محیطی امن از جمله مهم‌ترین مزایایی این پارک جنگلی است.

پارک چیتگر

چیتگر در انتهای غربی تهران قرار دارد و با استفاده از متروی تهران کرج یا با رفتن به اتوبان کرج قابلیت دسترسی دارد. این پارک بیشتر برای آن‌هایی است که در غرب تهران یا استان البرز زندگی می‌کنند. این پارک نیز محیطی آرام و جالب دارد.

دریاچه چیتگر

پیشنهاد سفر در روز طبیعت برای تهرانی‌ها (غرب)

دره کن و سولقان

کن و سولقان نام دو روستای شمال غربی تهران است که نام‌شان با هم آورده می‌شود. کن در گذشته از روستاهای اطراف تهران و ری بود که اکنون با گسترش تهران، یکی از نقاط منطقه پنج شهرداری تهران محسوب می‌شود.

سولقان بالای منطقه کن است و در میانه جاده امامزاده داود قرار دارد. از جاذبه‌های این منطقه می‌توان به رودهای کوچک که به رودخانه‌ی کن منتهی می‌شوند، درختان توت و باغات بسیار اشاره کرد. گفتنی است فیلم باران ساخته‌ی مجید مجیدی نیز در این منطقه فیلم‌برداری شده است.

فیلم باران ساخته‌ی مجید مجیدی، در این منطقه فیلم‌برداری شده است

آبشار سنگان نیز یکی از جاذبه‌های این منطقه است. این آبشار در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران و در دامنه‌های قله پهنه حصار جاری است. آبشار سنگان در زمستان یخ‌زده و منظره زیبایی پدید می‌آورد. ارتفاع این آبشار ۲۵۷۵ متر از سطح دریا و در شمال آن قله پهنه حصار واقع شده است.

روستای سنگان، از توابع بخش کن و شهر تهران، در شمال غربی تهران و در میان کوه‌های البرز میانی واقع است. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است. سنگان مشتمل بر شش محل است که قدیمی‌ترین محله روستا، سنگان پائین نام دارد و ورود به سنگان نیز از طریق همین روستا میسر است. آثار بازمانده تاریخی به ویژه آرامگاه امامزاده‌های سه گانه سنگان، نشانگر قدمت طولانی این روستا است. به استناد نوشه‌های برخی از سنگ قبرها قدم این روستا به بیش از ۵۰۰ سال پیش می‌رسد.

برای رسیدن به این منطقه پس از میدان دهکده المپیک به سمت شرق در اتوبان همت حدود سه کیلومتر پیش بروید و از میدان دوم شهران به سمت کن وارد شوید. در ادامه از طریق خیابان کوهسار به سمت امامزاده داوود بروید. پس از حدود ۱۰ کیلومتر در سه راهی به سمت چپ جاده که تابلو جهت سنگان را نشان می‌دهد حرکت کرده و در مسیر روستای سنگان پایین و آنگاه به روستای سنگان بالا می‌رسیم.

دره کن

روستاهای وردیج و واریش

دو روستای وردیج و واریش در همسایگی هم هستند، روستای وردیج بزرگ‌ترین روستای حریم شمال غرب تهران به شمار می‌رود که حدود ۵۰۰ نفر جمعیت دارد (البته همگی آن‌ها همزمان در روستا حضور ندارند) واریش به لحاظ موقعیتی کمی از وردیج بالاتر و البته سرسبزتر است. روستای وردیج به دلیل صخره‌های غیرمعمولش مشهور است که به آدمک‌های سنگی می‌مانند.

همچنین، این روستا جاذبه‌های دیگری مانند باغستان‌های سیب، گیلاس، هلو، گلابی، گردو و انگور و در جای جای آن سنگ‌های صیقل خورده برای پیشکش به بازدیدکنندگان دارد. بازدید از آبشار لت مال در روستای وردیج آبشاری دیدنی نیز خالی از لطف نیست. نام این آبشار از دو کلمه‌ لت یعنی سنگ و مال یعنی مالیده شدن و مالش گرفته شده که تمثیلی از مالیده شدن آب روی سنگ‌های بستر آبشار است.

از دیگر جاذبه‌های دیدنی این روستا راهی پلکانی به نام قله لیچه است که به بالای قله‌های پهنه حصار ختم می‌شود. در کنار پهنه حصار هم یک امامزاده به نام بی‌بی زرین قمر قرار دارد.

همچنین، در روستای وردیج رودخانه پرآبی وجود دارد که با نیزارهای بلند و متراکم احاطه شده‌اند. در بخش‌هایی از مسیر رودخانه حوضچه‌های کوچکی هم تشکیل شده که فرصت یک آب تنی کوتاه مدت را فراهم می‌کند.

دسترسی به این روستا از طریق اتوبان همت میسر است. اتوبان همت را تا انتها ادامه دهید تا به بلوار پژوهش در شهرک دانشگاه شریف برسید، از آنجا وارد خیابان شهید اردستانی بروید و در انتهای شمالی خیابان تابلوی کوچک سفید رنگی با عنوان روستای وردیج -روستای واریش می‌بینید که مسیر ورودی روستای وردیج است. جاده تا رسیدن به روستای واریش آسفالت است و صخره‌های آدمک در ۶ تا هفت کیلومتری جاده‌ی وردیج قرار دارد. فاصله‌ی روستای واریش از وردیج هم سه تا چهار کیلومتری است.

روستای خور

روستای خور از توابع شهر کرج در استان البرز و در ۱۷ کیلومتری کرج و در مسیر جاده چالوس قرار دارد. این روستا علاوه بر طبیعت زیبا دارای پیشینه تاریخی هم است.

به نظر می‌رسد نامگذاری روستای خور به دلیل آب و هوای خوب و مناسب، ابتدا از کلمات خوب یا خرداد گرفته شده و با مرور زمان تبدیل به خور شده است.

از دیدنی‌های این روستا و منطقه اطراف آن می‌توان به امامزاده سلیمان، تپه‌ها و دره دوچنار، امامزاده برچشمه یا زبیده خاتون، برج و باروی قلعه خور و چنار ۸۰۰ ساله‌اش اشاره کرد. این چنار کهنسال در ناحیه‌ی زرچه کانی (یا چنارتپه) قرار دارد. در این منطقه قلعه‌ی خور نیز قرار داشته که از امروزه متاسفانه از آن تنها بخش کوچکی باقی مانده است. طبق بررسی‌های انجام شده، یکی از برج‌های این قلعه تا سال ۱۳۴۰ نیز برپا بود.

از دیگر جاذبه‌های این روستا می‌توان به پیست اسکی خور اشاره کرد. این پیست به طول ۱۸۰۰ متر و داشتن ۱۸ میله طولانی‌ترین پیست اسکی ایران است.

برای رسیدن به این روستا، مسیر اتوبان کرج را طی کنید تا به خروجی جاده چالوس برسید، در جاده چالوس تا ۲۵ کیلومتر ادامه دهید و از خروجی خوزنکلا داخل بروید. جاده انحرافی خور به خوزنکلا به طول ۵ کیلومتر را طی کنید تا به روستای خوش آب و هوای خور در دل کوه‌های البرز برسید.

دره شموشک

در ادامه‌ی جاده‌ی خوزنکلا ادامه دهید تا به دره‌ی شموشک برسید. این دره با مناظر زیبا و رودخانه‌ای که از میان آن می‌گذرد، مقصد دل‌انگیزی برای ماجراجویانی است که حوصله‌ی ادامه دادن مسیر را دارند.

برای مشاهده پیشنهادهای دیگر برای سفر به نواحی غرب تهران در روز طبیعت می‌توانید از ۱۰ ایده سفر یک روزه از تهران (قسمت اول: غرب) کمک بگیرید.

پیشنهاد سفر در روز طبیعت برای مشهدی‌ها

کوهسنگی

کوه سنگی

این پارک در جنوب غربی مشهد و در انتهای خیابانی به همین نام قرار دارد. پارک کوهسنگی که در حاشیه کوه‌هایی مرتفع ایجاد شده، از قدیمی‌ترین ییلاق‌های مشهد است. کوهسنگی دارای رستوران و استخر و فروشگاه‌های صنایع دستی است. در دامنه کوه‌های جنوب مشهد دو کوه سنگی وجود دارد که امروزه زیباترین و نزدیک‌ترین تفرجگاه مشهد است.

شاه عباس در سن ۱۶ سالگی (۹۹۵ ه ق) توسط مرشد قلی استاجلو در کوهسنگی تاج شاهی به سر نهاده است، در سال ۱۰۴۷ در دامنه این کوه در قسمتی که به ایوان کوهسنگی معروف است. میرزا ابراهیم رضوی در زمان سلطنت شاه صفی برای خود مقبره‌ای ساخت و ناصرالدین شاه نیز در سر سفر سال ۱۲۸۴ به مشهد به این تفرجگاه آمده و مدفن اجداد میرازی ناظر را دامنه کوه ملاحظه کرده است. این پارک یکی از جاهای دیدنی مشهد است که حتما باید در سفر به خراسان ببینید و البته سیزده به در آن بسیار خوش خواهد گذشت.

طرقبه و شاندیز

منطقه‌ی تفریحی طرقبه و شاندیز که در غرب شهر مشهد واقع شده‌، یک مکان بسیار مناسب برای گذراندن یک روز زیبا همراه با خانواده و لذت بردن از طبیعت است. ارتفاعات سرسبز و چشم‌اندازهای زیبای روستاهای این منطقه، هر مسافری را به سوی خودش می‌کشد. در کنار زیبایی‌های طبیعی، این منطقه رستوران‌های زبانزدی نیز دارد. خواستگاه شیشلیک شاندیز را می‌توانید در رستوران‌های این منظقه جستجو کنید. در اطراف شهر مشهد غارها و دریاچه‌های بسیار زیبایی وجود دارد که در مقالاتی جداگانه باید به آن‌ها پرداخت.

پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد نزدیک‌ترین ییلاق عمومی مشهد است که در فاصله هشت کیلومتری شمال غرب مشهد قرار گرفته و بلوار عریض و بسیار زیبای وکیل آباد – میدان آزادی را به روستا و پارک جنگلی وکیل آباد متصل می‌نماید. مساحت وکیل آباد بیش از ۷۰ هکتار و دارای رودخانه فصلی است. همه پارک‌های جنگلی به نوعی مکان‌های مناسبی هستند که شما می‌توانید از آن‌ها برای سیزده به در استفاده کنید.

پیشنهاد سفر در روز طبیعت برای شیرازی‌ها

گردشگاه هفت برم

گردشگاه هفت برم

این گردشگاه یکی از جاهای دیدنی شیراز است که در ۵۵ کیلومتری غرب این شهر واقع شده و دارای چشم‌اندازهای زیبا از تپه ماهورها و برم‌های چندگانه است. آب و هوای آن در زمستان‌ها سرد و خشک و در تابستان‌ها معتدل است. نزدیکی این منطقه به شیراز و تنوع چشم‌اندازها و آب و هوای مطبوع آن سبب شده است که در اکثر فصل‌های سال با وجود کمبود امکانات خدماتی و رفاهی بسیاری از اهالی شهرستان‌های شیراز، کازرون و سپیدان به این مکان مسافرت کنند. دسترسی به این گردشگاه از طریق جاده‌ای شوسه که تا جاده اصلی شیراز-کازرون ۱۲ کیلومتر فاصله دارد صورت می‌گیرد.

گردشگاه چشمه سلمانی

این گردشگاه در منطقه تنگ سعدی و در حاشیه ضلع جنوبی پارک ملی بمو واقع شده است. چشمه سلمانی که آب شیرین دارد در شمال این منطقه قرار دارد. گردشگاه چشمه سلمانی چشم‌اندازهای طبیعی زیبا و هوای مطبوع دارد و راه ارتباطی آن از جاده آسفالته شیراز-خرامه می‌گذرد. فاصله این گردشگاه تا شیراز ۶ کیلومتر است.

چشمه تنگاب

چشمه تنگاب

چشمه تنگاب در مسیر جاده شیراز-فیروزآباد و در فاصله ۱۰ کیلومتری جاده اصلی بر دامنه کوهی قرار گرفته است و به خاطر آب گوارایی که دارد، مورد مراجعه مردم و مسافران قرار می‌گیرد. با ایجاد و گسترش فضای سبز و امکانات رفاهی این منطقه به گردشگاهی زیبا تبدیل خواهد شد.

گردشگاه چاه مسکی

این منطقه در ابتدای دشت چاه مسکی و در فاصله ۳۰ کیلومتری شیراز قرار دارد و دسترسی به آن از طریق جاده شیراز-مرودشت میسر است. وسعت کنونی این گردشگاه در حدود ۳۰ هکتار است که به لحاظ چشم‌اندازهای طبیعی و آب و هوای مناسب از فضایی مطلوب برخوردار است. در این گردشگاه علاوه بر استفاده از امکانات بازدید از حیات وحش می‌توان از نمایشگاه عکس‌های گونه‌های پرندگان و پستانداران نادر و همچنین از گونه‌های جانوری تاکسی درمی شده (خشک شده) بازدید کرد.

پیشنهاد سفر در روز طبیعت برای تبریزی‌ها

تالاب قوری گل (تالاب خشک)

تالاب قوری گل (تالاب خشک)

تالاب قوری گل یکی از مشهورترین جاهای دیدنی تبریز است که در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق این شهر و در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد در مجاورت روستای امناب (ایمناب) واقع شده است. آب این تالاب از آب‌های جاری ناشی از برف و باران و تعدادی چشمه‌های زیرزمینی واقع در کف آن تأمین می‌شود. تالاب قوری گل به عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و به دلیل پذیرا بودن شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است. آب این تالاب شیرین است، اگر به دنبال جایی هستید که در آن شنا و از آب شیرینش بنوشید و از چشم‌انداز مناسب تنوع پرندگان آبزی و تفریح و گذراندن اوقات فراغت در آن لذت ببرید، این تالاب بهترین گزینه است.

تفرجگاه ائل گلی

تفرجگاه ائل‌گلی

تفرجگاه ائل گلی به منطقه زیبا و با صفائی در جنوب شرق تبریز گفته می‌شود که در سال ۸۰۰ هجری قمری و در دوره آق‌قویونلوها بنا نهاده شده است. این گردشگاه دارای استخری به عمق ۱۲ متر است که در ابتدا بزرگ‌ترین منبع ذخیره آب جهت آبیاری باغ‌های مناطق شرقی تبریز تا دروازه تهران و تپلی‌باغ بوده است که بعدها در دوران قاجار خیابان‌هایی در اطراف استخر برای عبور و مرور مردم احداث شده است.

در مرکز استخر شاه گلی، عمارت کلاه‌فرهنگی هشت ضلعی وجود دارد که امروزه به‌صورت یک تالار پذیرایی و رستوران مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند در داخل دریاچه قایق‌سواری کرده و در عین استفاده از مناظر طبیعی لحظات زیبایی را ثبت کنند. دوستداران طبیعت و سلامت نیز می‌توانند در تپه کنار دریاچه به ورزش و پیاده‌روی پرداخته و از هوای پاک و سالم منطقه لذت ببرند.

از دیگر جاذبه‌های موجود در این تفرجگاه می‌توان به انواع رستوران‌ها، پارک‌بازی و هتل پارس اشاره کرد. البته سورتمه تبریز نیز به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین مجموعه سورتمه‌سواری شمال غرب کشور به طول ۴۵۰ متر در این تفرجگاه قرار دارد که بر جذابیت‌های تفرجگاه ائل گلی افزوده است.

پیشنهاد سفر در روز طبیعت برای شهرکردی‌ها

منطقه جنگلی بازفت

منطقه جنگلی بازفت

این منطقه یکی از جاهای دیدنی شهرکرد است که در ۱۸۰ کیلومتری شهرکرد واقع است و ۵۳,۰۰۰ هکتار وسعت دارد. از شمال به مرز لرستان، از جنوب به اردل، از شرق به شهرکرد و از غرب به مرز خوزستان محدود است. نواحی عمده جنگلی این منطقه شامل چهک، تلخه دان، بادام شیریندان، ولسگاه، کچوز و چم جند آر است.

منطقه جنگلی فلارد

در ۱۵۰ کیلومتری شهرستان شهرکرد واقع است و ۲۰ هزار هکتار مساحت دارد و از شمال به خان میرزا، از غرب به لردگان، از شرق به سمیرم و از جنوب به کهگیلویه و بویر احمد محدود می‌شود. علاوه بر پوشش عمومی جنگل فلارد در ۱۰ کیلومتری مال خلیفه در محدوده کوت سیاه، جنگل خالصی از بنه (پسته وحشی) وجود دارد. از نواحی عمده جنگلی دیگر می‌توان به دماپ، پروز و منارجان اشاره کرد.

پیشنهاد سفر در روز طبیعت برای یاسوجی‌ها

تنگه دو آب و مهریان یاسوج

تنگه دو آب و مهریان یاسوج

تنگه دو آب و مهریان دارای چشمه‌های فراوان با آب و هوای خنک و یکی از محل‌های گردشگری بسیار زیبا است. این تنگه یکی از جاهای دیدنی یاسوج است که در پنج کیلومتری شهر یاسوج در دره‌ای با درختان چنار و پوشش گیاهی جنگلی درختانی همچون بلوط، بنه، گردو، زالزالک بسیار زیبا و در مسیر عبور رودخانه واقع شده که در تمامی ماه‌های سال دارای آب فراوان است.

تپه ملاکانیه یاسوج

ملاکانیه به عنوان یک تپه تاریخی به هزاره سوم پیش از میلاد و سده هشتم تا دهم هجری قمری تعلق دارد. این تپه تاریخی در یک کیلومتری روستای بادنگان علیای یاسوج واقع شده است. این مکان با تپه‌های شهدا، تپه دم چنار، تل مهره‌ای و تل خسرو بسیار همانند است.

تپه دم چنار یاسوج

محل قرار گرفتن تپه دم چنار که یکی از تپه‌های پیش از تاریخ بوده، در نزدیکی روستای دم چنار یاسوج است. این تپه تاریخی به هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد تعلق دارد و از نظر تاریخی با دیگر تپه‌های منطقه، به ویژه تل مهره‌ای و تل خسرو توانایی برابری دارد.

تل مهره‌ای

تل مهره‌ای در یک کیلومتری شرق روستای سقاوه یاسوج قرار گرفته است. این تپه یکی از تپه‌های ما قبل تاریخ در استان است که به هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد تعلق دارد.

تل خسروی یاسوج

تل خسروی یاسوج

 تل خسروی یا تل خسرو تپه‌ای در جنوب شهر یاسوج است که به فاصله‌ای کمتر از چند کیلومتری آن قرار دارد. بر اساس روایت‌های محلی، کیخسرو کاخی بر سر این تل یا تپه بنا نهاده بود که پرفسور گاوبه، آثار آن را به صورت عمارتی با آجرهای زرد چهارگوش و آجرهای سرخ از نوع آجرهای پل علیایی بهبهان (ارجان قدیم) مشاهده کرده و این مکان را به پیش از دوره هخامنشیان مربوط دانسته است. این تل که به هزاره سوم از میلاد و سده نهم و دهم هجری قمری تعلق دارد، در چهار کیلومتری جنوب شهر یاسوج، در نزدیکی روستای تل خسرو واقع شده است.

پیشنهاد روز طبیعت برای سنندجی‌ها

دریاچه پشت سد قشلاق

دریاچه پشت سد قشلاق

سد مخزنی قشلاق یکی از جاهای دیدنی سنندج است که بر روی رودخانه قشلاق در ۱۰ کیلومتری شمال سنندج روی کوه‌های منطقه (ساتله و تیرگرا) احداث شده است. دریاچه پشت این سد ۱۱ کیلومتر طول دارد و وسعتی معادل ۹۳۴ هکتار را دربر می‌گیرد و با توجه به سطح دریا و حجم آب، زمینه مناسبی برای انواع ورزش‌های آبی به وجود آورده است.

این دریاچه همچنین محل زیست ماهیان مختلف از خانواده کپور ماهیان است که از آن جمله می‌توان به ماهی عروس، شاه کولی، سیاه ماهی، آلبورنوس کاپیتو، ماهی سیاه و سس ماهی اشاره کرد. به همین دلیل شرایط ماهی‌گیری تفریحی نیز فراهم شده است. دریاچه پشت سد با فضای سبز و جنگل کاری اطراف از دیدنی‌های جالب توجه شهر محسوب می‌شود. علاوه بر این، امکانات تفریحی و اسکله قایقرانی دریاچه هر ساله تعداد زیادی از علاقه‌مندان به ورزش‌های آبی را به سوی این مکان جذب می‌کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.