آیا شاپرک باعث درز اطلاعات کاربران در سامانه امور مالیاتی شده: پشت پرده ثبت چندین درگاه اینترنتی و POS به نام افراد در سامانه مالیاتی

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ، از روز چهارشنبه ۲۲ دی‌ماه اسکرین‌شات‌های مختلفی در توییتر یا اینستاگرام منتشر شد که نشان می‌داد برخی افراد بعد از بررسی سامانه امور مالیاتی متوجه شده‌اند که تعدادی پایانه فروش یا دستگاه POS بدون آنکه آن‌ها خبری از آن داشته باشند به نام‌شان ثبت […]

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

از روز چهارشنبه ۲۲ دی‌ماه اسکرین‌شات‌های مختلفی در توییتر یا اینستاگرام منتشر شد که نشان می‌داد برخی افراد بعد از بررسی سامانه امور مالیاتی متوجه شده‌اند که تعدادی پایانه فروش یا دستگاه POS بدون آنکه آن‌ها خبری از آن داشته باشند به نام‌شان ثبت شده است. اما داستان چیست؟ آیا طبق ادعای برخی پرداخت‌یاران، شاپرک عامل درز اطلاعات برخی دارندگان درگاه پرداختی شده است؟

پیامک سازمان امور مالیاتی

داستان از جایی شروع شد که برخی کاربران از سازمان امور مالیاتی پیامک‌هایی دریافت می‌کردند که از آن‌ها خواسته شده که حداکثر تا پایان دی ماه با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی، نسبت به ایجاد تناظر بین پذیرنده‌های بانکی و پرونده مالیاتی خود اقدام کنند. در نهایت کاربران با مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی www.my.tax.gov.ir ضمن روبه‌رو شدن با تعداد زیادی درگاه‌های اینترنتی و دستگاه‌های POS به نام خود، با پرونده مالیاتی روبه‌رو شدند که به موجب آن برای انواع تراکنش‌های مالی شامل معملات ملکی، حقوق‌های دریافتی و غیره مشمول پرداخت مالیات شده‌اند.

احتمالاً شاپرک مقصر است

حالا بعد از این اتفاق بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی این سؤال را مطرح می‌کنند که چگونه به نام آن‌ها بدون اینکه بدانند درگاه پرداخت یا POS صادر شده و در نهایت برایشان پرونده‌های مالیاتی تشکیل شده است. در این زمینه برخی نشانه را به سمت پرداختیاران گرفته و اعلام کردند که برخی از درگاه‌های ثبت شده در سایت مربوط به پرداخت‌یارها است که متأسفانه اطلاع‌رسانی مناسبی در این مورد از طرف آن‌ها اتفاق نیفتاده است.

به‌دنبال این اما و اگر‌ها، زرین‌پال به‌عنوان یکی از پرداختیارهای بزرگ بازار فین‌تک، در توئیتر خود به صورت شفاف اعلام کرد که این شرکت «هیچ‌گونه اطلاعاتی از پذیرنده‌ها را دراختیار سازمان امور مالیاتی قرار نداده است و این موضوع از سمت شاپرک اتفاق افتاده است.» زرین پال همچنین تأکید کرده بود که برای شفافیت بیشتر در چند روز آینده پذیرنده‌های زرین‌پال می‌توانند ازطریق پنل کاربری‌شان، ترمینال‌هایی که برای آن‌ها ثبت شده است را مشاهده کنند.

در همین زمینه مصطفی امیری، از بنیان‌گذاران و مدیرعامل زرین‌پال در گفت‌وگو با تک تایمز توضیح می‌دهد که چگونه ده‌ها درگاه پرداختی و سامانه POS به نام افراد بدون اطلاع‌ آن‌ها در سامانه امور مالیاتی ثبت شده است.

او در مورد درز این اطلاعات به تک تایمز می‌گوید: «با توجه به شواهد و اطلاعاتی که از پرداختیاران و شرکت‌های PSP و انواع ارائه‌دهندگان خدمات پرداختی در قالب نمایندگی و عامل فروش در نزد سامانه جامع پذیرندگان شاپرک وجود دارد، به نظر می‌رسد شاپرک این اطلاعات را به شکل آفلاین (CD،DVD و…) برای سازمان امور مالیاتی ارسال کرده است.» او ادامه می‌دهد: «یک تکلیف قانونی از سال ۹۸ برای سازمان امور مالیاتی ذیل قانون پایانه‌های فروشگاهی و مودیان مالیاتی وجود دارد که اطلاعات همه پذیرندگان و پرداخت‌یاران و پرونده مالیاتیشان را دراختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند، این در حالی است که این اتفاق تا به امروز با تأخیر همراه بوده است.»

به باور امیری ازآنجاکه شاپرک به دلیل اینکه دو سال از تکلیف قانونی عقب است، خواسته به هر شیوه‌ای این قانون را عملیاتی کند و در نهایت از مدلی برای ارسال اطلاعات استفاده کرده که درز اطلاعات کاربران را به‌دنبال داشته است. براساس توضیحات امیری به نظر می‌رسد اطلاعات منتشر شده جدید نباشد و مربوط به سال گذشته باشد.

ثبت چندین درگاه مختلف به نام یک نفر

از جمله سؤال‌های دیگری که بسیاری از کاربران آن را مطرح و نسبت به آن متعجب بوده‌اند این است که آن‌ها نزد یک یا شاید دو پرداخت‌یار حسابی باز کرده‌اند؛ اما با گرفتن استعلام از سایت سازمان امور مالیاتی متوجه شده‌‌اند که چندین درگاه به نام آن‌ها ثبت شده است. مصطفی امیری در این مورد این گونه توضیح می‌دهد:

مشخصا اتفاقی که افتاده این است که پرداخت‌یارانی مانند ما به دلیل مکانیزم‌های فعالیتی که داریم و تنوع سرویس‌هایی که به نسبت PSPها ارائه می‌کنیم از مسیردهی هوشمند یا درگاه هوشمند برای پرداخت پذیرنده استفاده می‌کنند. یعنی به ازای هر پذیرنده هر وب سایت از PSPهای متفاوت درگاه برایشان گرفته می‌شود. به‌طور مثال برای یک وب سایت ۴ رکورد در PSPهای متفاوت ایجاد می‌شود.

دستگاه پرداخت فعال برای هر فرد

براساس توضیحات بیشتر امیری، آن‌ها برای اینکه مطمئن شوند بیشترین میزان کیفیت در درگاه پرداخت را می‌توانند برای یک پذیرنده و وب‌سایتی ایجاد کنند در چند PSP درگاه پرداخت می‌گیرند. به گفته او به‌طور مثال در زرین‌پال حداقل از ۴تا۷ پی‌اس‌پی درگاه متفاوت گرفته می‌شود تا سرویس بهتری به مشتری داده شود.

سریع تصمیم نگیرید

سازمان امور مالیاتی در پیامکی که برای برخی افراد ارسال کرده با مخاطب قرار دادن دارنده دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی، از آن‌ها خواسته است که حداکثر تا پایان دی ماه برای ایجاد تناظر بین پذیرنده‌های بانکی و پرونده مالیاتی به درگاه سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند. در این پیامک تأکید شده که در صورت عدم تناظر پذیرنده بانکی با پرونده مالیاتی بعد از مهلت فوق، مراتب برای غیر فعال‌سازی به بانک مرکزی اعلام خواهد شد.

اما امیری، مدیرعامل زرین‌پال از کاربران خواهش می‌کند که در این زمینه با سرعت در غیر فعال‌سازی تصمیم نگیرند چراکه طبق روال همیشگی در کشور امکان دارد این تاریخ تا آخر بهمن هم تمدید شود. به باور او ممکن است غیر عمدی یا عمدی مغایرت اطلاعاتی افتاده باشد و فرد به اشتباه پایانه یا درگاه پرداخت خود را حذف کند در نهایت اگر بخواهد مجددا دستگاه‌ پرداخت دریافت کنند با مشکلاتی مانند گرفتن ای‌نماد مواجه خواهند شد. بنابراین طبق توصیه او به کاربران تمام اشخاصی که فعالیتی در این زمینه داشته‌اند بهتر است از اطلاعات مالی خود یک لیست تهیه کنند و در غیر فعال‌سازی دستگاه‌های پرداخت خود عجله نکنند.

برای بررسی تعداد درگاه اینترنتی یا دستگاه POS که به نام شما ثبت شده، می‌توانید به سایت امور مالیاتی مراجعه و با استفاده از کد ملی، وارد حساب کاربری تعریف شده برای خودتان شوید. با استفاده از گزینه فراموشی رمز عبور می‌توانید گذرواژه جدیدی برای خود تعریف کنید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر