حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

زیباترین پارک های ملی آذربایجان کدامند؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

کشور آذربایجان پر از چشم‌اندازهای خیره‌کننده طبیعی است که هر گردشگر عاشق طبیعتی را به سمت خود جذب می‌کند. این کشور پارک‌های ملی بسیار زیبایی هم دارد که باید در برنامه سفر قرار گیرد. 

آذربایجان، سرزمین آتش، در منطقه قفقاز واقع شده و چشم‌اندازها، مناطق آب و هوایی و حیات وحش متنوع و غیرقابل تصوری دارد و به همین دلیل تور آذربایجان را به یکی از پرطرفدارترین تورها برای طبیعت‌دوستدان تبدیل کرده است. حفاظت از محیط زیستی که قبلا مورد توجه قرار نگرفته، به سرعت به یکی از اولویت‌های مقامات این کشور تبدیل شده است. برای دیدن حیات وحش، گونه‌های در معرض خطر، پرندگان مهاجر و موجودات دریایی، به پارک‌های ملی آذربایجان سری بزنید. در این مقاله می‌خواهیم زیباترین پارک‌های ملی این کشور را به شما معرفی کنیم تا هنگام برنامه‌ریزی برای سفر، آن‌ها را نیز در فهرست خود قرار دهید و زیبایی‌های طبیعی آذربایجان را از دست ندهید.

هر زمانی که قصد سفر به این کشور را دارید، می‌توانید تور ارزان آذربایجان را از طریق آژانس‌های مسافرتی که با ما همکاری دارند، خریداری کنید. ما در کجارو این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

پارک ملی قبوستان (Gobustan National Park)

پارک ملی قبوستان آذربایجان

مقاله‌های مرتبط:

قبوستان یکی از پربازدیدترین پارک‌های ملی آذربایجان است. این پارک ملی در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی باکو قرار دارد و با داشتن سنگ‌نوشته‌ها و آتشفشان‌های گل (گل‌فشان‌ها) در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. برخی از صخره‌های اینجا حکاکی شده و دیوارها را زینت داده‌اند که قدمت آن‌ها به ۴۰ هزار سال قبل برمی‌گردد و اشکال گوناگونی، از انسان گرفته تا حیوانات را به نمایش گذاشته است. از بین ۶ هزار کنده‌کاری، جذاب‌ترین آن‌ها تصویر نهنگ‌ها و دلفین‌ها است که گفته می‌شود اصلا در دریای خزر وجود ندارد.

قاوال داش (Gaval Dash)، سنگ بزرگی است که صدایی شبیه به صدای دایره زنگی دارد. گل‌فشان‌های آذربایجان نیز در این نزدیکی قرار دارند. قبوستان یکی از پرطرفدارترین تورهای یک روزه است که از باکو اجرا می‌شود. پس اگر با تور باکو به این کشور سفر کردید، بازدید از پارک ملی قبوستان را از دست ندهید. معمولا شما می‌توانید از بخش تور هتل‌ها در مورد رزرو این تور یک روزه کمک بگیرید. 

پارک ملی آبشوران (Absheron National Park)

پارک ملی آبشوران آذربایجان

منبع عکس: وب‌سایت visitbakuazerbaijan

شغال، روباه، لاک پشت و فک خزری از جمله حیواناتی است که در منطقه حفاظت‌شده آبشوران زندگی می‌کنند

منطقه حفاظت شده آبشوران زمینی به مساحت ۷۸۳ هکتار از شبه جزیره آبشوران را دربر گرفته و معمولا گردشگران بدون داشتن اطلاعات در مورد این مکان، نگاهی گذرا به این پارک ملی انداخته و می‌روند. اما پارک ملی آبشوران با زمین‌های نیمه بیابانی با تپه‌های شنی پراکنده، دارای گونه‌های متوع گیاهی و جانوری است. کسانی که خوش شانس باشند، می‌توانند اینجا شغال، روباه و لاک پشت ببینند؛ کسانی هم که به گیاهان علاقه دارند، از دیدن ۲۵ گونه گیاهی بومی و غیربومی لذت می‌برند.

اگر بین ماه مه تا اوت به این منطقه سفر کنید، احتمالا فک خزری در معرض خطر انقراض را هم می‌توانید ببینید. از این پارک ملی انتظارات زیادی نداشته باشید، اما بازدید از آن در تور یک روزه از شبه جزیره آبشوران ارزشش را دارد. 

پارک ملی شیروان (Shirvan National Park)

پارک ملی شیروان آذربایجان

منبع عکس: وب‌سایت azertag.az

برای بازدید از پارک ملی شیروان می‌توانید در تورهای یک روزه‌ای که از باکو اجرا می‌شوند، شرکت کنید. این منطقه دارای زمین‌های نیمه بیابانی، با تپه‌های شنی، خط ساحلی و جمعیت قابل توجهی از گربه‌های جنگلی و آهوهای کوهی است. پارک ملی شیروان به منظور حفاظت از حیات وحش و گیاهان بومی، به‌خصوص آهوی کوهی و در سال ۲۰۰۳ تاسیس شد و در این راستا بسیار موفق هم بوده است.

علاوه بر پستانداران، بیش از ۲۰۰ گونه از پرندگان و انواع موجودات دریایی در این پارک ملی زندگی می‌کنند. پارک ملی شیروان برخلاف سایر پارک‌های ملی آذربایجان، کمپ‌ها و خانه‌های ییلاقی دارد که می‌توان در آن‌ها اقامت کرد. 

منطقه حفاظت شده قزل آغاج 

منطقه حفاظت شده قزل آغاج

منبع عکس: وب‌سایت wikiwand

آق گول در فهرست تالاب‌های رامسر به ثبت رسیده است

ذخایر طبیعی  بزرگ خلیج قزل آغاج (Ghizil-Agaj State Reserve)، واقع در شمال لانکاران را پوشش داده است. این منطقه در امتداد دریای خزر (به طول ۷۰ کیلومتر) کشیده شده و خلیج را احاطه کرده است و بهشت پرندگان مهاجر محسوب می‌شود.

پرندگان از شمال اروپا و سیبری در زمستان به اینجا مهاجرت می‌کنند و تنها بخش کوچکی از ۲۵۰ گونه پرنده‌ای را شکل داده‌اند که اینجا را خانه خود کرده‌اند. البته اینجا گرگ، گربه وحش و تقریبا ۵۰ نوع ماهی نیز وجود دارد. قزل آغاج به همراه آق گول، تنها پارک‌های ملی آذربایجان هستند که در فهرست میراث جهانی تالاب‌های رامسر به ثبت رسیده‌اند.

پارک ملی آق گول

پارک ملی آق گول

منبع عکس: وب‌سایت itinari

دریاچه آق گول دومین دریاچه بزرگ آذربایجان است که در پارک ملی به همین نام قرار دارد

پارک ملی آق گول (Agh Gol National Park) در جنوب آذربایجان، در نزدیکی مرز ایران قرار دارد. این پارک ملی در منطقه کم‌باران زمین‌های کور-آراز واقع شده و با رنگ سبز خود در میانه کویر، به‌طور شگفت‌انگیزی تعداد کمی از گردشگران را جذب کرده است. دریاچه آق گول دومین دریاچه بزرگ آذربایجان است و پارک ملی نیز در اطراف این دریاچه، پارک ملی آق گول قرار دارد.

این پارک ملی برای حفاظت از اکوسیستم تالاب تاسیس شده است. بیش از ۱۴۰ گونه از پرندگان داخل این پارک ملی زندگی می‌کند و این امر سبب شده است آق گول به بهشت پرنده‌شناس‌ها تبدیل شود. البته باید این را بدانید که بازدید از این پارک ملی بدون راهنما و راننده، بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود؛ پس بهتر است با تور یا راهنما از اینجا دیدن کنید. 

پارک ملی گوی‌گول

پارک ملی گوی گول آذربایجان

منبع عکس: وب‌سایت http://azerbaijan.travel

پارک ملی گوب‌گول قدیمی‌ترین پارک ملی آذربایجان است و بزرگ‌ترین دریاچه این کشور نیز در این پارک ملی قرار دارد

دریاچه گوی‌گول، دریاچه مشهور آذربایجان، در داخل پارک ملی گوی‌گول (State Goygol National Park) قرار دارد که البته عنوان «قدیمی‌ترین پارک ملی آذربایجان» را نیز به یدک می‌کشد. این پارک ملی در فاصله ۹۰ دقیقه‌ای از گنجه قرار دارد و هم دریاچه و هم مناطق اطراف آن، مقصد محبوبی برای تورهای یک روزه از این شهر است. در سال ۱۹۲۵، شوروی این منطقه حفاظت‌شده را برای جان دوباره بخشیدن به جنگل‌های کوهستانی، دریاچه‌ها و مراتع تاسیس کرد.

پارک ملی گوی‌گول زیبایی طبیعی کم ندارد، از دره‌های شیب‌دار گرفته تا رودخانه‌ها و چند دریاچه با چشم‌اندازهایی شگفت‌انگیز. حیات وحش بومی این منطقه شامل گوزن، گراز و خرس می‌شود؛ علاوه بر آن، پوشش گیاهی پارک ملی گوی‌گول نیز بسیار غنی است. 

آذربایجان پر از شگفتی‌های طبیعی است. اگر دوست دارید با جاهای دیدنی آذربایجان بیشتر آشنا شوید، کجارو به شما کمک می‌کند بتوانید به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این کشور دسترسی داشته باشید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.