به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،
نرمافزار مدیریت ناوگان لوجیکو راهحلی هوشمند برای ایجاد تحول درزمینهی حملونقل کالا و لجستیک با چشماندازی به آینده ارائه داده است.
سلب مسئولیت: تحریریهی تک تایمز در تهیه این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.
ناپلئون بناپارت: «آماتورها دربارهی تاکتیک بحث میکنند، حرفهایها در مورد لجستیک».
بهگفتهی نمایندهی سابق شورای شهر تهران، روزانه بیش از ۱۲ هزار پیک و حملکنندهی کالا در محدودهی بازار تهران مشغول فعالیت هستند. از طرفی با توجه به دادههای موجود، حدود ۵۰ هزار جابهجایی و حمل کالا در روز در این محدوده صورت میگیرد. جالبتر اینکه طبق اعلام شرکت پست، حدود ۵.۷ میلیون بسته در سال از تهران خارج و حدود یکمیلیون بسته به تهران وارد میشود.
با حساب سرانگشتی، حدود ۱۰۰ هزار سفر در سال برای یکمیلیون کالای ورودی به تهران را میتوان تخمین زد. تازه این فقط آمار شرکت پست است. شرکت پست بزرگترین ناوگان پخش و توزیع کشور را دارد؛ اما تنها ناوگان بزرگ کشور نیست. حالا فرض کنید بتوانیم با نرمافزار مدیریت ناوگان لوجیکو بهبود یا بهینگی حدودا 1 درصدی در این بازار ایجاد کنیم. تأثیر و بزرگی این کار تصورناپذیر است!
گفتنی است تنها در دو کشور انگلیس و آلمان، حدود 18 میلیارد یورو در سال 2018 سرمایهگذاری جدید در بخش لجستیک انجام شده است. جالب اینکه اکثر این سرمایهگذاریها برای بهینهترکردن و کاهش هزینه و البته توسعهی شبکهی خدمات انجام شده است. این بازار در ایران چندینبرابر کشش و ظرفیت دارد. اگر باور نمیکنید، نقشهی جهان را نگاه کنید.
کار گروه لوجیکو چیست؟ لوجیکو تلاش میکند تحول بزرگی در این صنعت ایجاد کند. این گروه کارش را با توسعهی نرمافزار مدیریت ناوگان شروع کرده است و تلاش میکند کاملترین نرمافزار و خدمات مدیریت لجستیک را ارائه دهد؛ اما این همهی داستان نیست و نرمافزار مدیریت ناوگان بخش اول و شروع کار لوجیکو است. همزمان با توسعهی این نرم افزار، گروه لوجیکو سعی میکند ازطریق بلاگ لوجیکو یا همان مجلهی لجستیک، آگاهی را در این زمینه افزایش دهد. این گروه مطالب آموزشی زیادی تولید کردهه که براساس نیازهای بازار ایران نوشته شده است.
خدمات لوجیکو دقیقا چیست و در حال طی چه مسیری است؟
گروه لوجیکو
هدف لوجیکو خودکارسازی و بهینهسازی تمامی فرایندهای لجستیک محسوب میشود. ایجاد تحولی بزرگ در صنعت لجستیک از طریق بهروز و دیجیتالی کردن تمامی فرایندها، همان هدف اصلی این گروه است.
- اما از چه طریقی؟ مدیریت حملونقل و توزیع با هوش مصنوعی
- مدیریت ناوگان با سختافزارهای پیشرفته
- انجام و مدیریت فرایندهای داخلی با رباتهای هوشمند
سه بخش یادشده شاید کمی زیادهروی یا آرزوهای دستنیافتنی بهنظر بیاید؛ ولی لوجیکو برای هرکدام برنامهریزی مشخص کرده تا بتواند هر قسمت از این خدمات را به بهترین شکل عرضه کند. شاید این سه بخش کمی ابهام داشته باشد، پس بهتر است کمی دربارهاش توضیح داد.
مدیریت حملونقل و توزیع با هوش مصنوعی
هوشمندشدن نرمافزار مدیریت ناوگان لوجیکو اخیرا اتفاق افتاده و بهتر است گفت این کودک هوشمند تازه در حال یادگیری است. چگونه کار میکند؟ بعد از مدتی که با نرمافزار مدیریت ناوگان لوجیکو شروع به کار کنید، این کودک یادگیری از شما را شروع میکند؛ اینکه ترجیحات شما و مشتریان و حتی رانندگانتان چیست.
فایدهی آن چیست؟ خیلی ساده است. فرض کنید شرکت شما هر روز سفارش زیادی دارد که باید تحویل بدهد. اینکه راننده شما چه سفارشهایی ببرد (مسیربندی)، از چه مسیری حرکت کند (الگوریتم کوتاهترین مسیر)، چه ساعتی (زمانبندی) به چه مشتری سر بزند (طبقهبندی مشتریان) را هوش مصنوعی با توجه به ترجیحات شما (مثل اینکه حتما حداکثر تعداد مشتریان خدمات بگیرند) برنامهریزی میکند. حتی ممکن است بعضی اوقات بگوید که بیخیال مشتری بدحساب بشوید؛ چون به زحمت و هزینهاش نمیارزد.
نرمافزار مدیریت ناوگان لوجیکو درحالحاضر به شرکتهای فعال در زمینههای زیر در حال خدمترسانی است:
- پخش و توزیع کالا
- فروشگاههای اینترنتی
- رستورانها (تحویل غذا)
- پخش و توزیع فرآوردههای نفتی
- باربریها و پیکهای موتوری
- شرکتهای پخش دارو
- شرکتهای مدیریت پسماند
لوجیکو چگونه به این شرکتها کمک میکند تا بهتر عمل کنند؟ نرمافزار مدیریت ناوگان لوجیکو با تمرکز بر بهبود موارد زیر به کسبوکارهای فعال در این حوزه کمک میکند:
- افزایش نظارت و کنترل
- برنامهریزی دقیق
- افزایش سطح رضایت مشتریان
- بهبود هماهنگی درونسازمانی
نظارت و مدیریت ناوگان با سختافزارهای پیشرفته
سختافزارها معمولا گرانقیمت هستند و نیاز به نگهداری و بازرسی دارند؛ مخصوصا خودروها و موتورهایی که قرار است بخشی از خدمات شما را انجام دهند، اگر خراب شوند یا بهدرستی رسیدگی نشوند، ممکن است هزینههای پنهان و آشکار زیادی روی دست شما بگذارند.
لوجیکو چه کمکی به شما میکند؟
جالب است بدانید سختافزارهایی وجود دارند که اطلاعات کاملی از وضعیت سلامت خودرو را بهصورت لحظهای ثبت و ارسال میکنند. پس از نصب این سختافزار روی خودرو، نرمافزار مدیریت ناوگان لوجیکو این قابلیت را پیدا میکند تا با بررسی و تحلیل این اطلاعات بهصورت لحظهای، وضعیت سلامت خودرو را پیوسته بررسی کند و درصورت نیاز، به شما هشدارهای لازم را بدهد. حتی بعد از مدتی میتواند زمان خرابی احتمالی بعدی یا زمان تعویض روغن یا قطعات را بگوید. همینقدر حرفهای!
علاوهبر امکانات گفتهشده، با کمک این سختافزارها امکان رهگیری خودرو یا موتور هم وجود دارد؛ بهویژه در شرکتهای حملونقل فقط با وجود نرمافزار مدیریت ناوگان قوی که نظارت و کنترل را بهبود میدهد، تا 10 درصد بهرهوری افزایش و عملکرد رانندگان بهبود مییابد. بله، درست متوجه شدید. داشتن نظارت مناسب روی قسمتهای مختلف فرایند تحویل کالا از انبار مرکزی تا خانهی مشتری، باعث 10 درصد بهبود میشود.
فرض کنید صفحهای مثل نقشهی زیر دارید که هر لحظه وضعیت بستههای در حال تحویل و موقعیت رانندگان و مشتریان را نشان میدهد. این عکس همان جایی است که در نرمافزار مدیریت ناوگان لوجیکو باعث افزایش 10 درصدی عملکرد و بهبود نظارت و کنترل شما میشود.
انجام و مدیریت فرایندهای داخلی با رباتهای هوشمند و پهپاد
فرایندهای داخلی در لجستیک بیشتر به فرایندهای داخل و بین انبارها و آمادهسازی سفارشهای مشتریان برمیگردد. اینکه رباتها یا پهپادها در فضاهای بسته و باز با دقت بسیار زیادی انجام کارها و جابهجایی اجناس و تکمیل سفارشها را شروع کنند، باعث بهینگی و سرعت عمل بیشتر و کاهش خطاهای انسانی میشود. فرض کنید این رباتها با نرمافزار مرکزی بهصورت خودکار کنترل شوند و بدون خستگی و با کمترین خطا ساعتها مشغول خدمترسانی غیرمستقیم به مشتریان شما باشند.
کلام آخر و مسیر پیشرفت لوجیکو
بازار چندصدمیلیون دلاری لجستیک در ایران مثل هیولای زیبای خفته است. بهدلیل تحریم و نبود توسعهی کافی زیرساختها، ظرفیت خدادادی و اعجابانگیز موقعیت جغرافیای ایران همچنان فعال نشده است. با همهی اینها هماکنون این بازار بهصورت داخلی فعال است؛ اما به تغییرات و تحولات اساسی نیاز دارد تا بهرهوری آن افزایش یابد و برای روزگار بعد از تحریم ایران و شکستن قفل فعالیتهای بینالمللی آماده شود.
درزمینهی اهمیت لجستیک در جغرافیای کشورمان میتوان کتابها نوشت؛ اما در این مقاله به این نکته بسنده شد که تنها بهبود چنددرصدی در این بازار، چندصدهزار تن دیاکسیدکربن و چندصدهزار ساعت زمان کمتر و چندصدمیلیارد تومان کاهش هزینه را در پی خواهد داشت.
هدف نهایی گروه لوجیکو هوشمندسازی تمامی فرایندهای لجستیکی است تا بدون دخالت انسانی و با کمک هوش مصنوعی پیشبینی کند و پیشنهاد دهد. تجمیع مرسولهها و پخش آنها و برنامهریزی نگهداری و تعمیرات ناوگان همهوهمه جایگاهی مهم در این مسیر دارند که نیازمند برنامهریزی دقیق و توسعهی مداوم است.
لوجیکو امیدوار است در آیندهی نهچندان دور پهپادها و رباتهای حمل و تحویل کالا، آخرین پازل هوشمندسازی یکپارچهی لجستیک کشور را تکمیل کنند. این ارکستری زیبا است: مشتری سفارش میدهد، سفارشها با کمک هوش مصنوعی و رباتها و پهپادها پردازش میشود و درنهایت با کمک ناوگان مجهز به سیستمهای کنترلی پیشرفته بهسرعت به دست مشتری میرسد. رؤیاها دستیافتنی است، فقط برای مدیرانی که اهمیت میدهند.
بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
ارسال پاسخ