عکس های جدید ناسا از کهکشان راه شیری

به مناسبت بیست سالگی پرتاب سفینه کلمبیا، ناسا عکس‌های زیبایی از کهکشان راه شیری منتشر کرد.

بیست سال پیش و در ۲۳ جولای سال ۱۹۹۹، سفینه فضایی کلمبیا به فضا پرتاب شد. اکنون تصاویری که این سفینه از فضا گرفته توسط رصدخانه اشعه ایکس متعلق به ناسا به نام چاندرا (Chandra) دریافت و منتشر شده است.

چاندرا برای دریافت تشعشات اشعه ایکس ساخته شده و برای مشاهده اجسام داغ مانند ستاره‌ها و خوشه‌های کهکشانی مناسب است. دید منحصر به فرد این تلسکوپ تصاویر رنگی بسیار زیبایی ایجاد کرده که باعث می‌شود تا فعالیت‌های پر جنب و جوش ستاره ها به خوبی به تصویر کشیده شوند. محققان برای تهیه این تصاویر، اطلاعات دریافت شده از چاندرا و سایر تلسکوپ‌های دیگر مانند ‌هابل را ترکیب کرده‌اند.

هرچند تمامی ‌تصاویر به دست آمده به شدت زیبا هستند، اما به طور خاص تصویر ثبت شده از کمان ای (Sagittarius A) بسیار چشم نواز است. یافته‌ها حاکی از آن است که کمان ای، یک ابرسیاه چاله پرحجم در مرز صورت فلکی کمان و عقرب و در میانه کهکشان راه شیری است.

این تصویر پررنگ و لعاب، ترکیبی از ابرهای گازی با حرارت بیش از میلیون‌ها درجه، ستارگان نوترونی و ستارگان کوتوله سفید است که تجزیه مواد تشکیل دهنده این اجرام، تشعشعات خارق‌العاده و بی‌نهایت زیبایی را ساتع می‌کند. اطلاعات بدست آمده از چاندرا که به رنگ‌های سبز و آبی هستند با اطلاعات رادیویی قرمز رنگ حاصل شده از تلسکوپ میرکت (MeerKAT) واقع در آفریقا جنوبی ترکیب شده‌اند.

ناسا همچنین تصاویر ترکیب شده‌ای از ستاره غول پیکر Cygnus OB2 را منتشر کرده که تصاویر این ستاره نیز به دنبال ترکیب اطلاعات چاندرا و دو تلسکوپ دیگر بوده است. نمای سفید رنگ و روشن این تصویر نشان می‌دهد که این ستاره چطور بادهایی با انرژی بسیار بالا را ارسال می‌کند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط ناسا، این بادهای شدید می‌توانند باعث ایجاد شوک‌ها و ضربه‌هایی به گاز و گردوغبار اطراف ستاره شود. این اثرگذاری بادها انرژی سهمگینی خلق می‌کند که منجره به تشعشع اشعه ایکس می‌شود. در نهایت نیز چاندرا این تشعشعات را تشخیص داده و اطلاعات مختلفی از آنها جمع‌آوری می‌کند.

در طول بیست سال، چاندرا ۲۷۰۰ سفر به دور زمین داشته و مسافتی بالغ بر ۱٫۵ میلیارد مایل (۲٫۴ میلیارد کیلومتر) را طی کرده است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.