کارپوشه ایرانیان؛ راهی برای حذف قبوض کاغذی

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – صبح امروز مراسم امضای تفاهمنامه کارپوشه ایرنیان با هدف حذف قبوض کاغذی با حضور امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری، حسین نعمتی، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران و معاون وزیر ارتباطات و محمدرضا قادری، عضو هیات مدیره شرکت پست برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حسین نعمتی معاون وزیر ارتباطات در رابطه با نوع شکل گیری کارپوشه گفت: «در راستای سیاست‌های کلان وزارت ارتباطات و ایران هوشمند در شرکت ملی پست، اخیرا فعالیت‌های موثری در حال پیگیری است. 100 پروژه تعریف کرده‌ایم تا بتوانیم با مشارکت بخش‌های خصوصی و استارتاپ‌ها خدمات با کیفیت ارزان و با سرعت در در اختیار شهروندان قرار دهیم.

تفاهم‌نامه امروز در رابطه با مبحث استفاده از بستر الکترونیک و کارپوشه ایرانیان است. طی سال‌های گذشته زیرساخت‌های خوبی در سازمان فناوری مهیا شده و شرکت ملی پست هم ساز و کارهای خوبی فراهم کرده تا بتوانیم با مشارکت یکدیگر خدمات قابل توجهی را برای شهروندان فراهم کنیم. رویکردها در راستای ارائه خدمات متنوع و فراهم کردن خدمات ارزنده برای شهروندان است. تذکری که وزیر بابت حذف قبوض داده‌اند، می‌تواند در این بستر انجام شود و شکل گیرند.»

در ادامه، امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری گفت: «این مبحث در راستای پر کردن شکاف دیجیتالی است. بسیاری از خدماتی که دولت‌ها به شکل الکترونیکی به شهروندان ارائه می‌دهند با تهدیدند. شهروندانی که سواد دیجیتالی بیشتر دارند، بهره‌مندی بیشتر و کم برخوردارها، بهره مندی کمتری دارند. این مسئله به شکاف دیجیتال دامن می‌زند. ضریب نفوذ اینترنت بین مردم ما 76 درصد است و ۲۴ درصد هنوز برای استفاده از دنیای دیجیتال وارد نشده‌اند.

 یکی از دلایل امضای تفاهم‌نامه، پر کردن همین خلا است. شرکت ملی پست حتی در روستاهای دور افتاده نیز دفاتر جمع‌آوری نامه دارد. این دفاتر می‌توانند درخواست افراد را برای دسترسی به کارپوشه ملی ایرانیان بگیرند تا اگر فردی سواد استفاده از کارپوشه را نداشت، از آن طریق بهره‌مند شود. قطعا این راه حل خوبی برای همه مردم نیست اما برای این که اجازه ندهیم شکاف دیجیتالی اتفاق بیفتد، اجتناب‌ناپذیر است.»

 او در رابطه با ویژگی های کارپوشه 4 دلیل اصل را یاد آور شد و ادامه داد: «با کارپوشه ملی این امکان به وجود می‌آید که حاکمیت نیز بتواند با شهروندان خود صحبت کند و اطلاعیه، مدارک و تاییدیه‌های مورد نیاز را با کارپوشه انجام دهد، به این واسطه مراجعات به ادارات کم می‌شود و قابلیت استفاده از آن نیز همیشگی است. ویژگی بعدی کارپوشه ملی ایرانیان، توجه به فضای اکوسیستم استارتاپ و نوآوری است به این معنا که نیاز نیست حاکمیت و دولت برای ارتباط با مخاطب‌شان، پیام‌رسان یا اپلیکیشن تازه‌ای ایجاد کند، بلکه اپلیکیشن‌ هایی که تعداد کاربر بالایی دارند از طریق استفاده از API می‌توانند رسانه بین مردم و حاکمیت باشند.

اگر شهروند چنین اجازه‌ای بدهد و پروتکل‌هایی که ما تهیه کردیم را امضا کرده باشد، این ارتباط امکان‌پذیر می‌شود، با این اتفاق پیام‌رسان کاربر بیشتری جذب می‌کند و حاکمیت راحت ‌تر می‌تواند با شهروندان ارتباط برقرار کند، این یک فضای برد برد است که باعث می‌شود همه چیز شفاف شود. در این کارپوشه یک‌سری ایمیل وجود دارد که قابل حذف شدن نیست، اما کاربر می‌تواند ایمیل‌های دیگر را پاک کند، بر اساس شرایط ممکن است پیچیدگی‌های دیگری نیز نیاز باشد که در آینده انجام خواهد گرفت.»

معاون وزیر ارتباطات در رابطه با تکمیل کارپوشه ایرانیان گفت: «در برخی موارد ممکن است حکومت از کاربران بخواهد فرمی را تکمیل و ارائه کنند، این کار نیاز به ساز و کاری دارد که حاکمیت مطمئن شود خود فرد این کار را انجام داده است، پیدا کردن ساز و کار مناسب جزو فاز تکمیلی این کار است که در تفاهم‌نامه ذکر شده است.

در آیین‌نامه وجاهت قانونی این مسئله کاملا وضع شده و حداقل سه شیوه اطلاع‌رسانی به شیوه ارسال پیامک، ایمیل و شبکه اجتماعی، جایگزین ابلاغیه کاغذی می‌شود تا وجاهت قانونی داشته باشد.»

ناظمی درباره آخرین ویژگی کارپوشه گفت: «زمانی که شهروندان درخواستی از دولت دارند، معمولا از سرنوشت تقاضایشان با خبر نمی‌شوند و این که در چه مرحله‌ای است. کارپوشه ایرانیان به این نیاز پاسخ می‌دهد.

کارپوشه ایرانیان شرایط را برای اطلاع‌رسانی ایجاد می‌کند تا شهروند احساس رفاه و اطلاع بیشتری از فرآیندها داشته باشد. اگر استارتاپ‌ها وارد این حوزه شوند، مدل‌های کسب‌وکار جدیدی ایجاد می‌شود که شاید الان خلاقیت ما برای پیدا کردن آن کم باشد، به احتمال فراوان تا سه چهار ماه آینده بتوان با حضور اپلیکیشن‌ها و ثبت‌نام مردم در این کارپوشه از آن به شکل کامل بهره‌برداری کرد.»

او افزود: «مشارکت اپلیکیشن‌ها برای ارائه خدمات کارپوشه ملی ایرانیان یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه کرد. هر کدام از اپلیکیشن‌ها می‌توانند درخواست بدهند تا در این کار مشارکت داشته باشند و اطلاعات مربوط به کارپوشه را در منوی خود اضافه کنند. برآوردمان این است که 10 اپلیکیشن برتر یا آن‌هایی که بیش از یک میلیون کاربر دارند، در این طرح مشارکت کنند.

اپلیکیشن دولت همراه نیز این خدمت را ارائه می‌دهد اما نمی‌خواهیم مردم را مجبور کنیم حتما اپلیکیشن دولت همراه را استفاده کنند. تلاش‌مان این است که اپلیکیشن‌ها با خلاقیت خودشان مدل کسب و کار ایجاد کنند.»

او درباره تفاوت کارپوشه ملی ایرانیان با کارپوشه قبلی و عدم موفقیت این اقدام در گذشته، گفت: «همکاری سازمان‌ها در این موارد مانند زنجیره به هم پیوسته مرغ و تخم مرغ است. تا تعداد کاربر وجود نداشته باشد، جذابیتی برای سازمان‌ها وجود ندارد تا خدمتی ارایه کنند و برعکس. همانطور که گفتم، API سامانه سروا در اختیار اپلیکیشن ‌ها قرار خواهد گرفت تا آن‌ها نیز بتوانند این خدمات را در بستر خودشان ارائه دهند. در حال حاضر سه میلیون نفر در این کارپوشه تشکیل پرونده داده‌اند که 400 هزار نفر فعالند.»

او در پاسخ سوال خبرنگاران درباره عدم موفقیت این پروژه در گذشته گفت: «در گذشته تنها یک راه ارتباطی دولتی وجود داشت که در حال حاضر به آن شکل نیست. هر اپلیکیشنی می‌تواند مدل کسب و کارهای خود را ایجاد کند. افرادی که فاقد سواد دیجیتالی هستند را پوشش دهد و همین مزایا باعث می‌شود بتواند موفق‌تر از گذشته عمل کند اما این که آیا مطمئن هستیم که این مدل جواب می‌دهد یا نه؟؛عدم قطعیت خودش را دارد، اگر بگویم صد در صد جواب خواهد دارد دروغ گفته ‌ام.»

 او ادامه داد: «البته لازم است بگویم در این پروژه بر اساس مدل‌های جهانی عمل کرده ‌ایم و فکر می‌کنیم پاسخگو باشد.»

محمدرضا قادری در در رابطه با تفاهم نامه همکاری کارپوشه ایرانیان میان این دو سازمان گفت: «سالانه مقدار زیادی نامه‌نگاری مکتوب بین دستگاه‌های دولتی و مردم شکل می‌گیرد. صرف‌نظر از مبلغی که برای چاپ این قبوض هزینه می‌شود و انرژی که برای توزیع این کاغذها صرف می‌شود، مشکلات عدیده ای را نیز رقم می‌زند. علاوه بر این‌ها، ممکن است دسترسی مردم برای دریافت نامه‌ ها و قبوض به شکل صد در صدی ممکن نباشد و عدم حضور گیرنده در محل باعث می‌شود آن‌ها به موقع و در اسرع وقت به دست مخاطبین نرسد. علاوه بر این‌ها، شهروندان با شیوه گذشته، دسترسی به نامه‌های‌شان نداشتند اما با ایجاد کارپوشه این امکان برای شان فراهم خواهد شد.»

 او تاکید کرد: «کارهای زیادی برای توسعه دولت الکترونیک انجام شده و شایسته نیست که شرکت ملی پست در این بین قدمی برندارد. کاغذهای زیادی تنها برای یکبار خواندن به مردم داده می‌شود و خودشان درخواست دارند این حجم کاغذ را به حداقل ممکن برسانیم. در گذشته برای این کار ظرفیت قانونی تحت عنوان کارپوشه ایرانیان دیده شده بود که توسعه این سیستم به سازمان فناوری سپرده شد و هم اکنون در حال بهره‌برداری است.»

عضو هیات مدیره شرکت ملی پست خاطر نشان کرد: «در قانون اشاره شده که این کار با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران و شرکت پست ارائه و ترویج شود. شرکت ملی پست به طور سنتی مرجع ارتباط بسیاری از سازمان‌های دولتی برای ارسال نامه‌های دولتی است. می‌توان از این فرصت به خوبی استفاده کرد و گام خوبی در دولت الکترونیک برداشت. در همین راستا یک حساب کاربری شبیه ایمیل برای هر ایرانی ساخته خواهد شد تا مکاتباتش به آن ارسال شود. ارسال مکاتبات می‌تواند حکم قانونی داشته باشد که به همین دلیل در سه نوبت پیامک و ایمیل و شبکه مجازی به دارنده حساب کاربری اطلاع رسانی شود. مسائلی نظیر قبوض، جرایم رانندگی، مکاتبات معمول اداری و… از طریق این سامانه اتفاق خواهد افتاد. علاوه بر این، دستگاه‌ها می‌توانند از طریق پرتالی که در اختیارشان قرار دارد، فرم‌های مورد نیازشان را نیز تهیه کنند. کاربران از طریق استفاده از این کارپوشه آرشیو تمام نامه‌ها و مستندات را خواهند داشت و هر زمان که نیاز داشته باشند، می‌توانند به آن مراجعه کنند.»

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع