فرق میان سنجش اعتبار و رتبه‌بندی چیست؟

هر دوی این موارد برای سنجش میزان اعتبار یک فرد به کار می‌روند. رتبه‌بندی اعتباری(Credit rating) و اعتبارسنجی (Credit scoring) هر دو به این منظور استفاده می‌شوند که میزان ارزش اعتباری (Credit worthiness) یک فرد ارزیابی و سنجیده شود. در هر دو این روش‌ها کار به گونه‌ای انجام می‌شود که نهادی که وظیفه ارزیابی این موارد را بر عهده دارد، درباره احتمال این مسئله که فرد خواهان دریافت وام و تسهیلات، دارای اعتبار کمی است و سابقه خوبی درباره بازپرداخت تسهیلات ندارد، تحقیقات لازم را انجام می‌دهد. پس از انجام این بررسی‌ها که بر اساس این دو روش صورت گیرد، نتیجه آن باعث می‌شود بانک نسبت به اعتبار فرد اطمینان بیشتری پیدا کند و از مشتری خود شناخت بیشتری به دست آورد و به این ترتیب بتواند در زمینه تعامل با مشتری و تصمیم گیری درباره نحوه اعطای تسهیلات به وی، دقیق‌تر و بهتر عمل کند. واژه‌های اعتبارسنجی و رتبه‌‌بندی اعتباری با هم از نظر لفظی و نوشتاری شباهت زیادی به یکدیگر دارند.

ه همین دلیل است که افراد غیر متخصص و غیر حرفه‌ای اغلب این دو مورد را با هم اشتباه می‌گیرند و به غلط در جای یکدیگر به کار می‌برند. این اشتباه حتی در برخی موارد از سوی افراد متخصص و حرفه‌ای نیز رخ می‌دهد و این افراد نیز در فضای پولی و بانکی کشور نمی‌توانند برداشت درستی از این دو مورد به دست آورند. بنابراین بهتر است تفاوت میان این دو به طور دقیق و کاملی بررسی شود تا از بروز اشتباه در این مورد جلوگیری شود.

• در روش سنجش رتبه مشتری به طور معمول اعتبار مشتریانی بررسی می‌شود که به عنوان یک شرکت‌ بزرگ و یا یک کشور در نظر گرفته می‌شوند، اما در سنجش اعتبار فرد، معمولا افراد و شرکت‌های خرد و متوسط مورد سنجش قرار می‌گیرند.

• گزارش مربوط به سنجش رتبه فرد به طور معمول شامل جزئیات مربوط به فعالیت‌های مالی و عملیاتی فرد است. این گزارش به طور کلی تنها چند مورد مربوط به ترکیبی از حروف انگلیسی را در بر می‌گیرد و چیزی بیش از این در آن مطرح نمی‌شود. اما گزارش مربوط به سنجش اعتبار مشتری امتیاز اعتباری فرد را مطرح می‌کند که معمولا به صورت یک عدد مطرح می‌شود.

• در رتبه‌بندی، سازمانی که رتبه اعتباری را به مشتری می‌دهد، این کار را طبق نظرات کارشناسان باتجربه و متبحر انجام می‌دهد. این سازمان بر اساس رتبه اعتباری تصمیم می‌گیرد که چه بخشی از اطلاعات عمومی یا محرمانه مشتری را در زمان بیان رتبه اعتباری وی، مدنظر قرار دهد و اینکه این موارد را از چه طریقی بررسی و ارزیابی کند. این در شرایطی است که خروجی سنجش اعتبار بر اساس مدل اعتبارسنجی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد نه نظر کارشناسان. در واقع نظر کارشناسان فقط وقتی مدنظر قرار می‌گیرد که قرار باشد مدل طراحی مربوط به سنجش اعتبار فرد اعمال شود. در واقع این کار تاثیری در نتیجه نهایی سنجش اعتبار مشتری نخواهد داشت.

• رتبه‌بندی مبتنی بر اطلاعات کمی و کیفی شرکت‌هایی است که نهاد ارائه‌دهنده رتبه اعتباری آن‌ها را مرد ارزیابی و بررسی قرار داده است. این اطلاعات می‌تواند از نظر گستردگی بسیار متفاوت باشد، به خصوص با در نظر گرفتن نوع شرکت یا صنعتی که رتبه آن مورد بررسی قرار گرفته است. به طور کلی رتبه اعتباری طبق برآوردهای انجام شده صنعتی،تحلیل مالی، ارزیابی مدیریتی و تجزیه و تحلیل بنیادی اطلاعات شرکت تعیین می‌شود. از جمله این مسائل می‌توان به تحلیل مدیریت نقدینگی، کیفیت دارایی‌ها، سود و بهره و موارد دیگر اشاره کرد. این در حالی است که در سنجش اعتبار الگویی مورد بررسی قرار می‌گیرد که از قبل و بر اساس تعدادی از متغیرهای مطالعه‌شده آماده شده است. داده‌های این نوع سنجش بر اساس بررسی دقیق اطلاعات مربوط به مشتری جمع‌آوری شده است.

• زمان به دست آوردن گزارش اعتباری مربوط به رتبه فرد ممکن است چند هفته به طول بیانجامد. اما در زمینه سنجش اعتبار مشتری، شرایط به این صورت نیست و اطلاعات مربوط به اعتبار یک فرد در سریع‌ترین زمان ممکن آماده ارائه است.

 

تهیه شده توسط https://www.creditscoring.ir/

درباره ی امیر

مطلب پیشنهادی

تک تایمز : محققان با استفاده از اَبَرکامپیوترهای معمولی برتری کوانتومی گوگل را رد کردند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ، گوگل در سال ۲۰۱۹ …