بهبود حریم خصوصی در الکسای آمازون

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

در حال حاضر شرکت‌های زیادی در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند. اما در این بین تنها برندهای انگشت‌شماری هستند که محصولات یا خدماتی با کیفیت بالا و در سطح جهانی تولید می‌نمایند. بی‌شک یکی از همین شرکت‌ها، آمازون است. این فروشگاه اینترنتی بزرگ حالا به برندی یک تریلیون دلاری تبدیل شده است که جالب است بدانید بیش‌تر از ۲۰۰ شرکت زیرمجموعه آمازون فعالیت می‌نمایند. این برند در بخش هوش مصنوعی نیز فعالیت بسیاری دارد و تا حالا از محصولات گوناگون پرده برداشته است. یکی از همین محصولات کارآمد و جذاب دستیار صوتی الکسا است. خوش‌بختانه خبرها حاکی از آن هستند که آمازون به‌تازگی قصد بهبود حریم خصوصی کاربران در هنگام استفاده از الکسا را دارد. در ادامه بیش‌تر در مورد این موضوع توضیح داده‌ایم.

هوش مصنوعی یکی از دانش‌ها و تکنولوژی‌های تقریبا جدید محسوب می‌شود که به‌تازگی توسط بسیاری از شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه شاهد دستگاه‌های بی‌شماری هستیم که مجهز به فن‌آوری هوش مصنوعی شده و از این رو قادر به ردیابی علاقه‌مندی‌ها و رفتارهای کاربران هستند. به این ترتیبد تجربه کاربری بهبود می‌یابد و محصولات خود را با عادات شما منطبق می‌سازند. دستیارهای صوتی یکی از محصولات جذاب حوزه هوش مصنوعی هستند. به‌لطف آن‌ها می‌توانید بسیاری از کارهای روزمره را در سریع‌ترین زمان ممکن و با کم‌ترین انرژی انجام دهیم. برای مثال (البته اگر خانه‌تان مجهز به لامپ هوشمند باشد) می‌توانید با گفتن تنها چند واژه لامپ هوشمند را خاموش کنید یا رنگ متفاوتی را برای آن در نظر بگیرید. اما این قابلیت تنها گوشه‌ای از دریای امکانات دستیارهای صوتی است.

در حقیقت دستیارهای هوشمند بسیاری به بازار عرضه شده‌اند که به‌ترتیب محبوب‌ترین آن‌ها توسط گوگل، آمازون، اپل و مایکروسافت معرفی گشته‌اند. با این حال آمازون قصد دارد سهم بیش‌تری از بازار را به‌دست بیاورد. این کار تنها با جذب کاربران بیش‌‌تر عملی خواهد شد و مشتریان نیز در حال حاضر بیش‌تر به قابلیت‌های دستیار صوتی، باهوش و سریع‌ بودن آن و در نهایت رعایت حریم خصوصی اهمیت می‌دهند. از این رو آمازون قصد اعمال تغییراتی در دستیار صوتی خود را دارد. در چند سال اخیر این دستیار صوتی برخی از پیام‌های کاربران را در اختیار انسان‌ها – متخصصان آمازون – می‌گذاشت تا آن‌ها بتوانند با بررسی پیام‌ها و درخواست‌های کاربران و از طرفی با دیدن پاسخ‌های دستیار صوتی، نرم‌افزار را بهبود ببخشند و تغییرات لازم را انجام دهند. اما این موضوع نقض حریم خصوصی کاربران است، از آن‌جا که شاید یک کاربر نخواهد پیام‌های او توسط انسان‌ها دیده شود. لازم به ذکر است این موضوع در دیگر دستیارهای صوتی نیز دیده می‌شود و منحصر به الکسای آمازون نیست. با این حال آمازون اولین قدم را برای ایجاد دستیاری بهتر برداشته است.

در نسخه جدید الکسا می‌توانید انتخاب کنید که پیام‌های‌تان توسط انسان‌ها دیده شود یا خیر. به این ترتیب آمازون قدم بزرگی در رعایت حریم خصوصی کاربران برداشته است. اما یک سوال نیز مطرح است؛ آیا با انتخاب گزینه «نمی‌خواهم پیام‌هایم در معرض دید انسان قرار گیرد» واقعا دیگر کارشناسان و توسعه‌دهنگان آمازون از دیدن پیام‌ها صرف نظر می‌کنند؟ برای پاسخ به این سوال باید به چند ماه قبل برگردیم. آمازون یکی از شرکت‌های بزرگ دنیا محسوب می‌شود که اطلاعات زیادی از کاربران را در دست دارد. همین موجب شده تا زیر نظر دولت‌ها قرار بگیرد. اخیرا اخباری با مضمون نقض حریم خصوصی کاربران توسط الکسای آمازون انتشار یافت. با توجه به این خبر می‌توان گفت که بعضی از اوقات الکسا باعث جنجال شده و حریم خصوصی کاربران را نقض کرده است و از طرفی با اعمال تغییراتی و دریافت به‌روزرسانی‌های متعدد در راستای رعایت حریم خصوصی کاربران فعالیت نموده است. در واقع بیش‌تر شرکت‌های تکنولوژی به این گونه عمل می‌کنند. اول خبرهایی در مورد به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی کاربران توسط آن‌ها منتشر می‌شود و سپس برای پوشش دادن این خبرها، اقدام به انتشار به‌روزرسانی‌های مختلف می‌کنند تا محصولات‌شان (لااقل در ظاهر) حریم خصوصی کاربران را رعایت نماید. اما آیا واقعا آن‌ها حریم خصوصی را رعایت می‌کنند؟ این سوالی‌ست که هر کاربر دستیار صوتی و یا هر محصول دیگری باید از خود بپرسد.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا آمازون واقعا به حریم خصوصی کاربران احترام می‌گذارد تا تمامی این کارها به‌خاطر افزایش مشتریان و در راستای تبلیغات است؟ تاحالا از دستیار صوتی الکسا استفاده کرده‌اید؟ خوشحال خواهیم شد که نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع