Galaxy S10e در برابر iPhone XR

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،



یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف اکثر گوشی‌های قدرتمند امروزی در سال ۲۰۱۹، بدون شک قیمت آن‌هاست. در حالی که مقدار فروش این دستگاه‌ها سیر نزولی به خود گرفته ولی کمپانی‌های سازنده تصمیم گرفته‌اند قیمت محصولاتشان را بالاتر از همیشه ببرند.

 بررسی تخصصی آیفون XR

 بررسی تخصصی Galaxy S10e

اما در این بین هر کسی حاضر نمی‌شود ۱۰۰۰ دلار یا بیش از آن را برای یک گوشی جدید بپردازد؛ به خصوص آن‌که موبایل تازه وارد مشخصات فنی آن‌چنان قدرتمندی هم ندارد. با چنین شرایطی، دسته‌بندی جدیدی به نام “گوشی‌های تقریباً پرچمدار” به وجود آمده تا قیمت پایین‌تری از موبایل‌های پرقدرت داشته باشند ولی مشخصات فنی آنها با بهترین دستگاه‌ها تا حدودی برابر باشند.

اپل اولین کمپانی بود که چنین استراتژی را اتخاذ و گوشی آیفون ایکس آر را تولید کرد و حالا سامسونگ هم ادامه‌دهنده راه این شرکت شده و گلکسی S10e را ساخته است. این گوشی‌های نسبتاً پرچمدار همپای موبایل‌های بالای ۱۰۰۰ دلار حرکت می‌کنند ولی قیمشتان پایین‌تر است. در این حالت، متقاضیان آنها باید نهایتاً ۷۵۰ دلار هزینه بپردازند بنابراین رقابت جذابی به وجود می‌آید. اما از بین دو گوشی نامبرده کدام یک را باید انتخاب کنیم؟ با تک تایمز همراه باشید تا به این سؤال پاسخ دهیم.

 مهم‌ترین تفاوت؛ سایز و طراحی

مواد سازنده فوق‌العاده، سایز کوچک و طراحی دارای حفره

ابتدا بهتر است با مهم‌ترین بخشی که آیفون ایکس آر و گلکسی S10e با هم تفاوت دارند، بررسی را آغاز کنیم؛ سایز. نماینده سامسونگ گوشی است که به راحتی در یک دست قرار می‌گیرد و می‌توانیم آن را بدون هیچ مزاحمت خاصی در جیب شلوار خود قرار دهیم در حالی که نماینده اپل این‌چنین نیست زیرا هم بزرگ‌تر است و هم عرض بیشتری دارد. اگرچه به نظر شما اندازه بزرگ‌تر ممکن است سبب سخت‌تر شدن کار کردن با گوشی شود ولی از طرفی، می‌توانید از یک نمایشگر بزرگ‌تر بهره ببرید.

در زمینه طراحی و مواد سازنده، هر دو گوشی کیفیت خوبی دارند و از پوشش شیشه‌ای و فریم آهنی ساخته شده‌اند. به علاوه، امکان خرید هر یک از آنها به رنگ‌های مختلف نیز وجود دارد. آیفون ایکس آر تا کنون به رنگ‌های قرمز، نارنجی مسی، آبی، زرد، سفید و مشکی تولید شده و گلکسی S10e هم در بازار به رنگ‌های مشکی، سفید، آبی، سبز، زرد و صورتی دیده می‌شود.

هر دو این گوشی‌ها دارای نمونه زرد رنگی هستند که آیفون ایکس آر بسیار براق‌تر، جذاب‌تر و زنده‌تر است در حالی که گلکسی S10e زرد دارای رنگ اشباع شده و سنگین‌تری می‌باشد

از لحاظ مشخصات فنی و ویژگی‌ها، مطمئناً گلکسی S10e برتری خواهد داشت اما بد نیست اشاره کنیم که هر دو گوشی ضد آب و ضد خاک هستند. به علاوه، نماینده سامسونگ هم جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری دارد و هم محل قرار دادن کارت حافظه میکرو SD در حالی که چنین چیزی در آیفون مورد بحث ما وجود ندارد.

همچنین گلکسی S10e یک دکمه بیشتر برای دست‌یابی به دستیار صوتی سامسونگ دارد که به اندازه گوگل اسیستنت کاربردی نیست و امکان دارد کاربران آن را اشتباهی به جای دکمه پاور یا کاهش و افزایش صدا فشار دهند. البته خبر خوب در این‌جا، قابلیت شخصی‌سازی این دکمه است که در مقاله بررسی تخصصی گلکسی S10e در مورد آن کامل صحبت کرده‌ایم.

گوشی سایز وزن
گلکسی S10e ۷٫۹*۶۹٫۹*۱۴۲٫۲ میلی‌متر ۱۵۰ گرم
آیفون ایکس آر ۸٫۳*۷۵٫۷*۱۵۰٫۹ میلی‌متر ۱۹۴ گرم

 سنسورهای بیومتریکی

حسگر اثر انگشت و Face ID

گلکسی S10e سنسور اسکنر اثر انگشت درون صفحه نمایش ندارد و این حسگر را به زیر دکمه پاور در کنار قاب دستگاه منتقل کرده در حالی که آیفون ایکس آر از دومین نسل شیوه بازگشایی قفل صفحه نمایش اپل به نام ۳D Face ID بهره می‌برد.

اما کدام یک بهتر است؟ ابتدا بگذارید بگوییم هر دو روش کار خود را به خوبی انجام می‌دهند و هیچ‌کدام هم به صورت ۱۰۰ درصدی دقیق نیستند.

پس از بررسی‌های مختلف و کار کردن با سنسور موجود در گلکسی S10e، می‌توانیم به جرأت بگوییم که سایز کوچک و باریک این حسگر به همراه محل قرارگیری سبب شده تا دقت آن کاهش یابد به خصوص اگر یک قاب هم در این دستگاه بگذارید، مطمئناً تعداد دفعات بیشتری باید امتحان کنید تا قفل باز شود. به هر ترتیب، اسکنر به کار رفته در این محصول سامسونگ نه سریع‌ترین و نه کندترین نمونه بازار است ولی هنگام کار کردن با آن متوجه تأخیرش خواهید شد.

در سمت دیگر، Face ID آیفون ایکس آر هم بهتر است و هم سریع‌تر قفل صفحه نمایش را باز می‌کند. فقط کافی است گوشی را بردارید تا نمایشگر به صورت خودکار روشن شود، انگشت خود را به کناره‌ها بکشید تا گوشی چهره شما را شناسایی کند. البته در این بین Face ID هم اشتباه می‌کند ولی مطمئناً نسبت به روش به کار رفته از گلکسی S10e دقت بیشتری دارد.

 صفحه نمایش

AMOLED در برابر LCD

اگر می‌خواهید یکی از بزرگ‌ترین برتری‌های گلکسی S10e نسبت به آیفون ایکس آر را بشناسید، باید سراغ صفحه نمایش بروید.

محصول سامسونگ دارای نمایشگر AMOLED 5.8 اینچی است که ظاهر زیبایی به دستگاه اعطا کرده و رنگ‌ها را زنده‌تر نشان می‌دهد، کنتراست فوق‌العاده‌تری دارد و از زوایای مختلف زیباتر به چشم می‌آید. البته این تعریف‌ها دلیل نمی‌شوند تا صفحه نمایش LCD و ۶٫۱ اینچی نماینده اپل بد باشد چرا که در بین نمایشگرهای شبیه خود یکی از بهترین نمونه‌هاست ولی در کنار گلکسی S10e بعید است بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد زیرا قادر نخواهد بود رنگ‌ها را مانند گلکسی مورد بحث ما شفاف نشان دهد.

نکته دیگر به حاشیه صفحه نمایش مربوط می‌شود. در آیفون ایکس آر نوارهای مشکی رنگ بسیار بزرگ به نظر می‌آیند در حالی که در گلکسی S10e چنین چیزی اصلاً حس نمی‌شود. همین قضیه برای ناچ و حفره دوربین سلفی هم صدق می‌کند به طوری که بریدگی آیفون ایکس آر بزرگ‌تر است و به مراتب مزاحمت بیشتری دارد.

ویژگی دیگری که در گلکسی S10e وجود دارد، قابلیت Always on صفحه نمایش است که به شما اجازه می‌دهد همیشه اعلانات جدید دریافت شده را مشاهده کنید. حالا اما، کمپانی کره‌ای کاری کرده که دارندگان گلکسی مقرون به صرفه‌تر بتوانند گزینه اشاره شده را تنظیم کنند تا فقط وقتی روی نمایشگر ضربه زده می‌شود، گوشی روشن گردد. چنین قابلیتی قطعاً به افزایش دوام باتری کمک خواهد کرد. به علاوه، تکنولوژی Edge Panels نیز در گلکسی وجود دارد که روش سریع‌تری برای دسترسی به مخاطبان، پیام‌ها، اخبار و . . . می‌باشد.

در مقابل، اگرچه آیفون ایکس آر این ویژگی‌ها را ندارد ولی قابلیت Raise to Wake آن که سبب می‌شود بلافاصله پس از برداشتن دستگاه نمایشگر روشن گردد.

 رابط کاربری و کاربرد

اندروید در مقابل iOS

با همه توضیحاتی که تا به این‌جا ارائه کرده‌ایم، مهم‌ترین تفاوت دو گوشی نامبرده، سیستم نرم‌افزاری آن‌هاست. گلکسی S10e دارای رابط کاربری One UI مبتنی بر اندروید ۹ است در حالی که آیفون ایکس آر از آخرین نسخه iOS یعنی ورژن ۱۲ بهره می‌برد.

رابط کاربری One UI مبتنی بر اندروید ۹ سامسونگ

هر دو سیستم عامل نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند ولی مهم‌ترین تفاوت آنها را می‌توانیم در چند مورد خلاصه کنیم. با آیفون ایکس آر، شما اطمینان خواهید داشت که حداقل سه سال بروزرسانی نرم‌افزاری iOS را دریافت خواهید کرد و این احتمال نیز وجود دارد تا در سال چهارم یا پنجم نیز همین قضیه ادامه یابد اما با گلکسی S10e می‌دانید که تنها زمانی می‌توانید گوشی خود را آپدیت کنید که گوگل نسخه بعدی اندروید را منتشر کرده است و تضمینی ندارد که سال دوم، ورژن جدید اندروید را دریافت نمایید.

رابط کاربری آیفون ایکس آر مبتنی بر iOS 12

در iOS اما، نمی‌توانید گوشی خود را آنطور که دلتان می‌خواهد شخصی‌سازی نمایید بنابراین باید به همان ظاهر سیستم عامل اپل بسنده کنید در حالی که در اندروید، نه تنها امکان جابه‌جایی آیکون‌ها وجود دارد بلکه این اختیار را خواهید داشت تا لانچرهای مورد نظر را نصب کرده و از سایر ابزارها بهره ببرید تا نرم‌افزار گوشی را باب میل خود طراحی کنید.

بد نیست به دیگر موارد هم اشاره کنیم. مثلاً، با استفاده از AirDrop می‌توان فایل‌ها را به سادگی تمام میان مک‌بوک و آیفون جابه‌جا کرد ولی محدودیت نصب فلش SSD به گوشی سبب شده تا کاربران بتوانند انجام این کار را در گلکسی S10e بهتر بدانند.

تفاوت‌های دیگری هم وجود دارد که نسبی هستند یعنی برخی‌ها iOS را بر اندروید ترجیح می‌دهند و برخی هم اندروید را بر iOS. چیزی که در این‌جا باید به آن اشاره کنیم این است؛ سیستم عامل گوگل و اپل مطمئناً با هم متفاوت هستند و این امکان وجود ندارد که بگوییم کدام یک از دیگری بهتر است.

 پردازنده، عملکرد و مموری

سریع و روان

اگرچه گلکسی S10e و آیفون ایکس آر در برخی موارد با یک‌دیگر کنار می‌آیند و ویژگی‌های مشترکی دارند اما وقتی صحبت از عملکرد می‌شود هیچ کدام کوتاه نمی‌آید. هر دو این دستگاه‌ها جدیدترین پردازنده‌ها را در خود دارند یعنی نماینده سامسونگ از اگزینوس ۹۸۲۰ یا کووالکوم اسنپدراگون ۸۵۵ و نماینده اپل از بیونیک A12 بهره می‌برد. ضمن اینکه در گلکسی مورد بحث ما، رم ۶ گیگ و در آیفون این مقاله ۳ گیگابایت است.

حالا کدام یک عملکرد بهتری دارد؟

استفاده از هر دو گوشی احساس خوبی به شما منتقل خواهد کرد بنابراین باید همین اول اعلام کنیم که سرعت آنها قابل‌قبول است. وقتی آیفون ایکس آر را بررسی می‌کنید، متوجه روان بودن پلتفرم و انیمیشن‌های جذاب و شیوه‌های جابه‌جایی جالب در رابط کاربری خواهید شد. گلکسی S10e در سمت دیگر، علی‌رغم اینکه سرعت بالایی دارد ولی در برخی اوقات غیرمنتظره کار می‌کند زیرا ممکن است اتفاقاتی بیفتند که برایتان تازگی دارند. مطمئناً همین چیزها هستند که برداشت و احساس شما را نسبت به استفاده از یک گوشی تغییر می‌دهند. البته ممکن است به نظر برخی‌ها چنین مواردی زیاد به چشم نیاید ولی به هر ترتیب اگر بخواهیم عقیده خود را در این زمینه بیان کنیم می‌گوییم عملکرد نماینده سامسونگ در برابر نماینده اپل ضعیف‌تر است.

حافظه داخلی گلکسی S10e حدود ۱۲۸ گیگابایت است در حالی که آیفون ایکس آر ۶۴ گیگابایت دارد تا از این حین محصول کمپانی کره‌ای برای طرفداران ظرفیت‌های زیاد مناسب‌تر باشد.

قیمت دو گوشی مورد بحث ما را بر اساس میزان حافظه داخلی در ادامه مشاهده می‌کنید:

گوشی حافظه داخلی قیمت
گلکسی S10e ۱۲۸ گیگابایت ۷۵۰ دلار
گلکسی S10e ۲۵۶ گیگابایت ۸۵۰ دلار
آیفون ایکس آر ۶۴ گیگابایت ۷۵۰ دلار
آیفون ایکس آر ۱۲۸ گیگابایت ۸۰۰ دلار
آیفون ایکس آر ۲۵۶ گیگابایت ۹۰۰ دلار

گلکسی S10e دارای محلی است برای قرار دادن کارت حافظه میکرو SD و افزایش حافظه داخلی در حالی که آیفون ایکس آر چنین مزیتی ندارد.

 دوربین

تصاویر طبیعی‌تر با آیفون ایکس آر و تصاویر دارای رنگ اشباع شده با گلکسی S10e

دوربین در سالیان اخیر به یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های فروش گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است و اتفاقاً دو مدل مورد بحث ما در همین زمینه نسبت به گوشی‌های برتر خود کمبودهایی دارند.

البته این کمبود زیاد هم مهم نیست زیرا یک سنسور تله فوتو در هیچ‌کدام از این دستگاه‌ها وجود ندارد بنابراین گرفتن تصاویر شفاف با قابلیت زوم ۲ برابری تا حدودی با سختی همراه است. ضمن اینکه برای گرفتن عکس‌های پرتره با پس‌زمینه تار، باید از لنز اصلی استفاده کنید.

با این مقدمه، بیایید به تفاوت‌های دوربین این دو گوشی نگاهی بیندازیم:

گوشی دوربین عقب دوربین سلفی
گلکسی S10e دوگانه با لنزهای ۱۲ مگاپیکسلی ۲۶ میلی‌متری و ۱۲ مگاپیکسلی زاویه فوق گسترده ۱۲ میلی‌متری ۱۰ مگاپیکسلی
آیفون ایکس آر تک لنزی ۱۲ مگاپیکسلی ۲۶ میلی‌متری ۷ مگاپیکسلی

با توجه به وجود اپلیکیشن جدید در گلکسی S10e، رابط کاربری نرم‌افزار دوربین در دو دستگاه به شکل قابل‌توجهی فرق کرده است؛ برای مثال، فقط کافی است انگشت را به یک طرف بکشید تا بین دوربین‌های عقب و جلو سوئیچ شود.

یکی از برتری‌های گلکسی S10e نسبت به آیفون ایکس آر، سرعت باز شدن اپلیکیشن دوربین است به طوری که با دو بار ضربه زدن روی دکمه هوم دوربین اجرا می‌شود. در محصول اپل اما، باید ابتدا صفحه نمایش گوشی را روشن کنید و سپس دنبال اپلیکیشن دوربین بگردید و آن را اجرا نمایید.

 کیفیت تصویر

حالا کدام یک تصاویر بهتری می‌گیرد؟

تصاویر گرفته شده در روز، زیاد تفاوتی با هم ندارند ولی وقتی به عکس گرفته شده در یک صفحه نمایش بزرگ نگاه می‌کنید، متوجه برخی چیزها می‌شوید. بزرگ‌ترین فرق به رنگ‌ها به خصوص سبز مربوط است زیرا در گلکسی این مقاله بسیار اشباع شده به نظر آمده ولی در آیفون ایکس آر تصاویر واقعی‌تر به چشم می‌خورند. همچنین، گلکسی S10e عکس‌ها را کمی بیش از حد معمول شفاف نشان می‌دهد حال آن‌که محصول اپل از تعادلی بیشتر بهره می‌برد. اگر از فاصله نزدیک به عکس‌ها نگاه کنید، متوجه برخی جزئیات نامأنوس و غیرطبیعی می‌شوید که آیفون ایکس آر از آنها مبراست.

تصاویر گرفته شده در روز با گلکسی S10e و آیفون ایکس آر

تصویر گرفته شده با گلکسی S10e
تصویر گرفته شده با آیفون ایکس آر
تصویر پرتره گرفته شده با گلکسی S10e
تصویر پرتره گرفته شده با آیفون ایکس آر
تصویر سلفی گرفته شده با گلکسی S10e
تصویر سلفی گرفته شده با آیفون ایکس آر

تفاوت میان تصاویر در شرایط کم نور باز هم زیاد نیست و رنج دینامیک در هر دو مدل شبیه است ولی هیچ کدام از آنها حرفی برای گفتن در برابر گوگل پیکسل ۳ ندارند. باز هم همان مشکل گرفتن تصاویر با رنگ‌های اشباع شده در گلکسی S10e وجود داشته و خروجی‌های آیفون ایکس آر جنبه واقعی‌تری دارند. اگر کمی زوم کنید، متوجه خواهید شد که تصاویر گرفته شده با محصول اپل کمی نویزدار هستند ولی نماینده سامسونگ با فیلترهای خاص خود این نویزها را از بین می‌برد. باز هم تکرار می‌کنیم که تفاوت‌ها چندان مشخص نیستند و نمی‌توانید با گذاشتن تصاویر در کنار یک‌دیگر بگویید فلان دستگاه عملکرد بهتری دارد.

تصویر بوکه گرفته شده با گلکسی S10e در روز
تصویر بوکه گرفته شده با آیفون ایکس آر در روز

حالت پرتره هم در هر دو مدل یکسان عمل می‌کند ولی در برخی شرایط خاص، امکان تصویربرداری با استفاده از این گزینه در آیفون ایکس آر فراهم نبود و گلکسی S10e با این قابلیت راحت‌تر کنار می‌آید به طوری که حتی در شب هم می‌توانیم تصاویر خوبی با آن بگیریم.

تصاویر گرفته شده در شب با گلکسی S10e و آیفون ایکس آر

تصویر گرفته شده با گلکسی S10e در شب
تصویر گرفته شده با آیفون ایکس آر در شب
تصویر پرتره گرفته شده با گلکسی S10e در شب
تصویر پرتره گرفته شده با آیفون ایکس آر در شب

نکته‌ای که بد نیست به اشاره کنیم این است که افزودن یک لنز زاویه فوق گسترده به ارزان‌ترین نمونه پرچمدار سامسونگ ایده بسیار خوبی است. اگرچه امکان دارد برای هر بار عکسبرداری از آن استفاده نکنید ولی زمانی که فضا بزرگ نیست و می‌خواهید از اشیاء بزرگ مانند ساختمان‌ها عکس بگیرید، به درد خواهد خورد. مطمئناً نمی‌توانیم با یک لنز معمولی از سوژه‌های غول‌پیکر خود عکس بگیریم بنابراین باید از لنز تله فوتو استفاده کنیم. با این حساب، نماینده اپل یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های گلکسی S10e را در خود جای نداده است.

تصاویر در هر دو دستگاه مورد بحث ما کیفیت خوبی دارند و از رنج دینامیک بالایی بهره می‌برند. به علاوه، باید پرسپکتیو زاویه گسترده موجود گلکسی S10e را تحسین کنیم چرا که این اجازه را می‌دهد تا بدون نیاز داشتن به مونوپاد، افراد زیادی بتوانند در یک قاب عکس جای گیرند.

دوربین زاویه فوق گسترده در گلکسی S10e

تصویر گرفته شده با لنز زاویه گسترده گلکسی S10e در روز
تصویر گرفته شده با لنز زاویه فوق گسترده گلکسی S10e در روز

 کیفیت ویدیو

آیفون‌ها معمولاً در زمینه ضبط ویدیو همیشه خوب عمل کرده‌اند و به همین دلیل است که باید ببینیم گلکسی S10e در برابر آیفون ایکس آر حرفی برای گفتن دارد یا خیر؟.

خبر خوب آن است که سامسونگ محدودیت ضبط ویدیوهای ۴K را برداشته است. اگر به خاطر بیاورید، گلکسی نوت ۹ تنها می‌توانست ۱۰ دقیقه فیلم‌های ۴K 30 فریم بر ثانیه و ۵ دقیقه فیلم‌های ۴K 60 فریم بر ثانیه ضبط کند. تنها چیزی که هست و باید به آن اشاره کنیم، تبدیل شدن فیلم‌های ۴K 60 فریم بر ثانیه در گلکسی S10e در قسمت‌های ۸ دقیقه‌ای در گالری است که به نظر می‌رسد مشکل نرم‌افزاری باشد.

اگر با هر دو گوشی، ویدیوهای ۴K ضبط کردید، مطمئناً خروجی‌هایی دریافت خواهید کرد که هم باکیفیت هستند و هم شباهت زیادی دارند. البته تفاوت‌هایی میان فوکوس خودکار ادامه‌دار به چشم می‌خورد به طوری که گلکسی S10e یک دفعه صحنه‌ها را سوئیچ می‌کند در حالی که آیفون ایکس آر به صورت کاملاً حرفه‌ای جابه‌جایی‌ها را انجام می‌دهد.

مهم‌ترین چیزی که در گلکسی S10e بهتر شده، ضبط ویدیوهای ۱۰۸۰p با فعالسازی قابلیت Super Steady است. فیلمی که با این کیفیت و حالت ضبط می‌کنید، جذابیت زیادی دارد زیرا نمی‌توانیم تفاوت‌های Super Steady را با یک ویدیو ثابت بیان کنیم. البته آیفون ایکس آر هم از ثابت‌سازی خوبی بهره می‌برد ولی گزینه موجود نماینده سامسونگ واقعاً چیز دیگری است.

برای اولین بار در یک گوشی گلکسی، شما می‌توانید با دوربین سلفی نیز فیلم‌های ۴K بگیرید. این در حالی است که آیفون ایکس آر نهایتاً با کیفیت ۱۰۸۰p فیلم ضبط می‌کند. لازم به ذکر است که کیفیت خروجی دوربین جلو هر دو دستگاه قابل‌قبول است.

 کیفیت صدا

هم گلکسی S10e و هم آیفون ایکس آر دو اسپیکر دارند که یکی در پایین و دیگری در بالا جای‌گیری کرده است و اتفاقاً صدایی که پخش می‌کنند نیز کیفیت بسیار خوب و بالایی دارد. نماینده اپل می‌تواند صداها را به صورت بیس پخش نماید در حالی که نماینده سامسونگ چنین توانایی ندارد هرچند صدای آن بلندتر است. به هر ترتیب و علی‌رغم تفاوت‌های موجود، هر دو دستگاه در این زمینه عملکرد خوبی دارند.

 کیفیت تماس

کیفیت تماس دو گوشی مورد بحث ما بسیار بالاست و واقعاً نمی‌توانیم مشکل خاصی پیدا کنیم زیرا صداها بسیار واضح به گوش می‌رسند؛ یعنی دقیقاً همان‌طوری که از یک گوشی مربوط به سال ۲۰۱۹ انتظار می‌رود.

 دوام باتری

در این زمینه آیفون ایکس آر برتری دارد ولی این به معنای ضعف گلکسی S10e نیست.

باتری آیفون این مقاله چنان دوامی دارد که تا کنون در هیچ گوشی تولید شده اپل ندیده‌ایم. اما بیایید ببینیم نماینده سامسونگ چگونه کار می‌کند.

گوشی باتری
گلکسی S10e ۳۱۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت
آیفون ایکس آر ۲۹۴۲ میلی‌آمپر بر ساعت

اگرچه گلکسی S10e باتری قدرتمندتری دارد ولی به خاطر بهره‌گیری از صفحه نمایش با رزولوشن بالا، طبیعتاً انرژی بیشتری هم مصرف می‌کند.

با این توضیحات و با توجه به آزمایشات تخصصی انجام شده، باتری این دستگاه توانست تنها ۷ ساعت دوام بیاورد در حالی که آیفون ایکس آر ۶۰ درصد بهتر بود.

در شرایط طبیعی اما، تفاوت زیادی وجود ندارد و کاملاً بستگی به این دارد که شما چگونه با گوشی کار می‌کنید. پس از بررسی‌های مختلف این‌گونه نتیجه‌گیری می‌شود که ضبط ویدیوهای ۴K و وبگردی در تهلیل انرژی باتری گلکسی S10e بسیار تأثیرگذار است در حالی که تماشای فیلم زیاد مورد مهمی نیست.

در هر حالت، هر دو گوشی حداقل به مدت یک روز دوام خواهند آورد. حتی این احتمال وجود دارد که آیفون ایکس آر تا دو روز نیز مشکلی از بابت شارژ نداشته باشد ولی مطمئناً گلکسی S10e چنین توانایی نخواهد داشت.

سامسونگ یک شارژر سریع ۱۵ واتی در کارتن نماینده ارزان‌قیمت خود قرار داده که در کمتر از یک ساعت و نیم این گوشی را شارژ می‌کند ولی آیفون ایکس آر تنها از یک شارژر ۵ واتی بهره می‌برد که باید ۳ ساعت و ۲۱ دقیقه زمان بگذرد تا باتری آن کامل شارژ گردد. البته این امکان وجود دارد تا نماینده اپل را سریع‌تر شارژ کنید به شرط آن‌که شارژر سریع جداگانه‌ای خریداری نمایید.

لازم به ذکر است که در هر دو دستگاه یک شارژر بیسیم وجود دارد که آپشن بسیار بجایی است. گلکسی S10e از تکنولوژی شارژ معکوس بهره می‌برد تا کاربران بتوانند از آن به عنوان یک پاور بانک بیسیم استفاده کنند. مطمئناً این فناوری برتری محسوسی به نماینده سامسونگ می‌دهد به خصوص اینکه وقتی می‌توانیم از آن برای شارژ گلکسی واچ اکتیو یا گلکسی بادز نیز استفاده کنیم، اهمیت آن بیشتر می‌شود. این را مدنظر داشته باشید که شارژ کردن گوشی دیگر، سبب خالی شدن سریع باتری گلکسی S10e خواهد شد.

 خلاصه

حالا باید تمام مطالب را جمع‌بندی کنیم ولی به این مطلب توجه کنید که هر دو این گوشی‌ها فوق‌العاده هستند و باید ببینید واقعاً چرا یکی را بر دیگری ترجیح می‌دهید. به هر حال، ما هم نظر خود را ارائه می‌کنیم ولی تصمیم نهایی با خودِ شماست.

گلکسی S10e را انتخاب کنید چون:

    • صفحه نمایش کوچک‌تری دارد
    • کیفیت صفحه نمایش آن بالاست
    • سیستم عامل اندروید قابلیت شخصی‌سازی بیشتری دارد
    • جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری دارد
    • می‌توانید در آن کارت حافظه میکرو SD قرار دهید

آیفون ایکس آر را بخرید چون:

    • سیستم عامل آن حداقل ۴ یا ۵ سال بروز می‌شود
    • دوام باتری بالایی دارد
    • تکنولوژی امن و سریع Face ID در آن وجود دارد
    • اندازه آن بزرگ‌تر است

خب، این مقاله هم به پایان رسید. شما کدام را انتخاب می‌کنید؛ گلکسی S10e یا آیفون ایکس آر؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

نکته: برای اینکه بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید، می‌توانید بررسی تخصصی هر کدام از این دو گوشی که توسط تیم تحریریه وب‌سایت خبری تحلیلی تک تایمز تهیه شده را بخوانید.

 بررسی تخصصی آیفون XR

 بررسی تخصصی Galaxy S10e

اگر چنان‌چه می‌خواهید بررسی تخصصی محصولی را مطالعه نمایید یا با بهترین گوشی، رایانه، پردازنده و . . . آشنا شوید ولی آن را در سایت تک تایمز پیدا نمی‌کنید، مدل آن را کامنت کرده تا در اسرع وقت، مقاله آن توسط تیم تحریریه ما آماده شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.