ایستگاه بعدی Adobe در واقعیت ترکیبی قرار دارد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

این پروژه جدید شامل یک نمونه اولیه از یک صفحه‌نمایش شفاف می‌شود که عملکردی همانند یک لایه فتوشاپ دارد.

تا پایان امسال، طراحان، سه برنامه جدید از شرکت Adobe دریافت می‌کنند که همه آن‌ها بخشی از چشم‌انداز این شرکت، در رابطه با نسل بعدی خلاقیت هستند. ابهای پاراسنیس (Abhay Parasnis)، مدیر ارشد فناوری Adobe می‌گوید که نسل بعدی نرم‌افزارهای این شرکت، بر ترکیب زندگی واقعی و عناصر فیزیکی با دنیای دیجیتال متمرکز خواهند بود. چشم‌انداز ما، بر تجارب خارج از نمایشگر تأکید خواهد کرد. این اپلیکیشن‌ها از طریق تلفن همراه و کامپیوترهای دسکتاپ به یکدیگر متصل خواهند شد تا کاربران بتوانند از این برنامه‌ها، در دستگاه‌های مختلف استفاده نمایند.

پاراسنیس در ادامه گفت:

در هر برنامه‌ای که ما در حال ساختن آن هستیم، از Aero و Fresco گرفته تا Photoshop on iPad، سعی و تلاش ما بر این است که رابط‌ کاربری آن، صمیمی و ساده باشد.

شاید بهترین نمونه از چشم‌انداز آینده Adobe، پروژه دیگری باشد که هنوز در حال توسعه است و به اسم Project Glasswing شناخته می‌شود. این پروژه، یک نمونه اولیه از نمایشگر‌های واقعیت ترکیبی (mixed-reality) است که تمامی اپلیکیشن‌های Adobe را در قالب لایه‌های Photoshop یا After Effects قرار می‌دهد و همه این‌ها در یک نمایشگر شفاف و در مقابل اشیای واقعی، به وقوع خواهند پیوست.

پاراسنیس برنامه‌های در حال توسعه iPad Pro را نشان داد، او کار خود را با Fresco آغاز کرد؛ یک برنامه تصویرسازی که مربوط به ایجاد تصاویر raster و vector است و در آینده برای iPad عرضه خواهد شد. وی چند ضربه قلم‌مو را بر روی بوم نقاشی این اپلیکیشن ایجاد، آن را ذخیره و سپس همان پرونده را در Photoshop for the iPad باز کرد، نتیجه این شد که هیچ چیزی تغییر نکرده بود. پاراسنیس گفت:

هدف این است که برنامه‌ها نه فقط در رابط کاربری، بلکه در الگوی اسناد ابری نیز همسان باشند. تجربه ایجاد و ویرایش ابری پرونده‌ها، باید همانند نرم‌افزارهای آفلاین باشد؛ به‌طوری که تغییرات به‌صورت آنی، اعمال و ذخیره شوند.

Fresco که به معنای تقلید از رفتار آبرنگ‌ها و رنگهای روغنی بر روی کاغذ است، حاصل هشت سال تحقیق با استفاده از بستر هوش مصنوعی Adobe Sensei است. نسخه اولیه این نرم‌افزار برای اجرای موتورهای موردنیاز، به کارت گرافیک‌های سطح بالا احتیاج داشت. شرکت Adobe بخش بزرگی از تحقیقات خود را به افزایش کارایی و مصرف بهینه باتری این نرم‌افزار، اختصاص داده است. پاراسنیس اظهار کرد:

برای یک هنرمند، هیچ چیز بدتر از آن نیست که احساس کند مشغول تعامل با یک صفحه‌نمایش دیجیتالی است.

از بین بردن تأخیرها و واقعی کردن عملکرد قلم‌مو و بوم نقاشی، از جمله موفقیت‌های این غول گرافیکی هستند.

هدف پروژه Fresco، آوردن تجربه نقاشی آنالوگ به نمایشگرهای دیجیتال است اما پروژه Aero عکس این کار را انجام می‌دهد. این اپلیکیشن به طراحان امکان می‌دهد تا از طریق ابزارهای شرکت Adobe که قبلاً طرز استفاده از آنها را یاد گرفته‌اند، تصاویر واقعی خلق کنند، بدون اینکه لازم باشد که از کدنویسی استفاده نمایند. به‌گفته پاراسنیس:

Aero  با این سؤال شروع می‌‌شود که آیا می‌توانیم خروجی‌های دیجیتالی برنامه‌هایی مانند: Photoshop ،Illustrator ،InDesign و Dimension را زندگی بخشیم.

سال گذشته، Aero در کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل مورد بررسی قرار گرفت؛ جایی که در آن، شرکت Adobe اعلام کرد که بر روی یک فایل فرمت AR (واقعیت افزوده) که توسط اپل و پیکسار (Pixar) ایجاد شده است، کار خواهد کرد. USDZ، که اکنون محدود به iOS است، به این معنی است که می‌توان فایل‌های AR را جهت نمایش در برنامه‌های معمولی مانند iMessage و Safari، ایجاد کرد، مشاهده این فایل‌ها نیازمند نصب اپلیکیشن‌های مخصوص نیست.

Aero به هنرمندان اجازه می‌دهد تا از اشیاء قابل کشیدن و رها کردن (drag-and-drop) برای ایجاد انیمیشن‌ها و تجربیات واکنش‌پذیر AR، استفاده کنند. در این عمل، عواملی مانند فیزیک و نورپردازی، به طور خودکار در نظر گرفته می‌شوند. این اپلیکیشن برای ارائه تجربه‌ای بهتر، از اطلاعات برنامه‌هایی همانند Unity و Apple ARKit استفاده می‌کند. Aero همچنین به هنرمندان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از بافت‌های سه‌بعدی و متریال‌های Substance، اثر واقعیت افزوده خود را تنظیم نمایند. Substance نرم‌افزار بافت‌سازی شرکت Allegorithmic است که اخیراً Adobe آن را به مالکیت خود در آورده است. تعداد انگشت‌شماری از هنرمندان به بتای Aero دسترسی دارند.

 

با این وجود، پاراسنیس محدودیت‌های AR را نیز تشخیص می‌دهد، ضعف‌هایی مانند اینکه، کاربران را به صفحه‌نمایش وابسته می‌کند و به دستگاه‌های دوربین‌دار نیازمند است. وی می‌گوید:

برای اینکه AR و تصاویر همه‌جانبه رونق یابند، باید هم سخت‌افزار و هم نرم‌افزار مورد نیاز آن، فراهم شوند.

راه‌حل Adobe برای ضعف‌های واقعیت افزوده، Project Glasswing است. صفحه‌نمایش LCD شفاف که می‌تواند در خرده‌فروشی‌ها و یا فضاهای عمومی مانند هتل و موزه‌ها، مورد استفاده قرار گیرد. مدل اولیه این صفحه‌نمایش،  می‌تواند بدون نیاز به عینک و هدست، محیط‌های دیجیتال و فیزیکی را، با هم ترکیب نماید.

پاراسنیس گفت:

از نظر ما، این صفحه‌نمایش‌ها یک شکل دیگر از واقعیت افزوده هستند.

مدیر ارشد فناوری Adobe تأکید می‌کند که Project Glasswing یک محصول سخت‌افزاری نیست؛ در عوض،  وسیله‌ای است که نشان می‌دهد، چگونه می‌توان از نرم‌افزارهای Adobe در زندگی واقعی به ویژه در خرده‌فروشی‌ها، استفاده کرد. پاراسنیس در ادامه اظهار کرد که:

Adobe قصد دارد تا با شرکت‌های دیگر وارد همکاری شود و بدین‌شیوه، سخت‌افزار مورد نیاز را توسعه دهد، زیرا ما واقعاً نمی‌خواهیم که به‌طور مستقیم، در ساخت نمایشگرها دخالت کنیم.

 

برای خرده‌فروشانی که نگران رقابت با آمازون هستند، پاراسنیس فکر می‌کند که AR می‌تواند مزیت نسبی آن‌ها را فراهم سازد. او می‌گوید:

اگر من بتوانم محیط خرده‌فروشی فیزیکی خود را تعاملی‌تر جلوه دهم، آنگاه این امر به کاربران دلیل می‌دهد تا صفحه‌نمایش‌های خود را ترک کرده و به فضاهای فیزیکی روی بیاورند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع