ZF از هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری حرکت استفاده می‌کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

ZF از هوش مصنوعی و حسگرهای مختلف برای تشخیص سریع بیماری حرکت یا سفر در خودرو استفاده می‌کند. 

شرکت‌های خودروسازی فقط درباره‌ی این تحقیق نمی‌کنند که چگونه می‌توان پیشرانه‌ها را تا حد ممکن قدرتمند و کارآمد ساخت. سازنده‌ی قطعات خودروی آلمانی ZF در حال کار روی یک فناوری با کمک هوش مصنوعی است که باعث می‌شود سرنشینان در داخل خودرو دچار حالت تهوع یا بیماری حرکت (motion sickness) نشوند.

بیماری حرکت بیماری سفر دریازدگی / motion sickness

برای آن افرادی که از بیماری حرکت رنج می‌برند، سفر با خودرو می‌تواند کابوسی وحشتناک باشد. افرادی که هنگام حرکت خودرو در حال خواندن کتاب یا تمرکز روی دستگاهی مانند تلفن همراه و تبلت هستند، بیشتر به بیماری حرکت دچار می‌شوند؛ به این دلیل که گوش داخلی حرکت را احساس می‌کند اما چشم‌ها با توجه به تمرکز روی کارهای یادشده، نمی‌توانند حرکت را حس کنند. بدن نیز با روشی شبیه به مسمومیت به این بیماری پاسخ می‌دهد.

برخی رانندگان برای اطمینان از وضعیت سرنشینان، مدام از آن‌ها می‌پرسند: «حالت تهوع دارید؟ احساس می‌کنید حالتان بد شده است؟» البته برخی افراد از جمله نوزادان، قادر به پاسخگویی نیستند. در پاسخ به نیاز مشتریان، ZF در حال همکاری با متخصصان عصب‌شناسی در آلمان است تا نوعی فناوری را توسعه دهد که بتواند بیماری حرکت مسافران را زود تشخیص دهد.

Motion Sickness

در ادامه بخوانید:

چنین فناوری در برنامه‌ی توسعه‌ی خودروهای خودران نیز کاربرد دارد؛ جایی که می‌توان از نظر تئوری، حالت رانندگی مناسب هر فرد را ذخیره کرد. مطالعات مشترکی در این زمینه توسط محققان دانشگاه سارلند و دانشگاه علوم کاربردی ساربروکن انجام شده است؛ تیم مطالعاتی با جمع‌آوری بیش از ۵۰،۰۰۰ گیگابایت داده در بیش از ۱۰،۰۰۰ کیلومتر رانندگی، تلاش کردند تا راهی برای تشخیص سریع بیماری حرکت در سرنشینان خودرو پیدا کنند. محققان شرکت‌کنندگان را به حسگرهایی مجهز کردند و آن‌ها را در خودرویی پر از سنسور قرار دادند؛ سپس واکنش شرکت‌کنندگان را در شرایط مختلف رانندگی بررسی کردند. سپس محققان نشانگرهای فیزیولوژیکی را که با بیماری حرکت و چگونگی ارتباط آن‌ها با دینامیک رانندگی وسیله‌ی نقلیه همبستگی دارد، تجزیه و تحلیل کردند.

تحقیقات درباره‌ی بیماری حرکت، اولین باری نیست که در صنعت خودرو انجام می‌شود. به‌عنوان مثال جگوار لندرور، یکی از مهندسین خود را به مانیتورها و حسگرهایی تجهیز کرد؛ مهندس انگلیسی به شهربازی و ترن هوایی رفت تا نشانه‌های فیزیکی حالت تهوع را شناسایی و بررسی کند. فولکس‌واگن نیز در زمینه‌ی کاهش بیماری حرکت در سرنشینان خودرو خودران تحقیقاتی انجام داده است. سیتروئن نیز سال گذشته از عینک مخصوصی برای درمان سرگیجه در خودرو هنگام حرکت رونمایی کرد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع