ردیابی رفتگران چینی از طریق دستبندهای هوشمند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،



براساس اخبار منتشر شده، دولت چین به منظور نظارت بیشتر بر کارکنان و شهروندان خود حالا رفتگران را مجبور ساخته است تا از دستبند‌های ردیاب در هنگام کار استفاده کنند. برای اطلاع از جزئیات بیشتر در ادامه با تک تایمز همراه باشید.

چین به نظارت کامل بر شهروندان خود شهرت دارد و همواره به دنبال روش‌ها و ابزار‌های جدیدی است تا بتواند بر شدت و تاثیرگذاری این نظارت بی‌افزاید. چیپ‌های RFID در خودرو‌ها، عینک‌های شناسایی چهره و یونیفرم‌های مجهز به ردیاب برای دانش‌آموزان، همه و همه تیتر اخباری بوده‌اند که در یک سال گذشته در مورد این کشور منتشر شده است. حالا نیز، می‌توانید رفتگران با دستبند‌های مجهز به GPS را به این لیست اضافه کنید.

در روز ۱۴ فروردین (۳ آپریل ۲۰۱۹) خبری مبنی بر اینکه رفتگران شهر نانجینگ در منطقه هکسی چین مجبور هستند دستبند‌های هوشمند ردیاب را بر دست خود بی‌اندازند منتشر شد. دستبندی که نه تنها تمام مدت بر موقعیت مکانی گارگر‌ها نظارت می‌کند بلکه اگر بیش از ۲۰ دقیقه در یک منقطه ثابت بمانند نیز به آن‌ها هشدار می‌دهد.

اما بر اساس گزارش South China Morning، یک روز بعد از انتشار این خبر فشارها از سوی افکار عمومی باعث شد تا کمپانی محلی مسئول این کار کمی از مواضع خود عقب نشینی کند؛ به گونه‌ای که اصل ردیابی رفتگران از طریق دستبند‌ها بر سر جای خود باقی ماند اما محدودیت ۲۰ دقیقه ثابت ماندن در یک نقطه برداشته شد. بنابراین حالا اگر کارگران تصمیم بگیرند کمی در یک مکان توقف کنند دستبند با استفاده از عبارت “لطفا به کار کردن ادامه دهید” به آن‌ها هشدار نخواهد داد.

هنوز مشخص نیست که این تغییر برای قانع ساختن افکار عمومی کافی باشد یا خیر. اما به نظر می‌رسد که این مسئله تا حد زیادی به چگونگی واکنش رسانه‌های چینی به آن نیز بستگی داشته باشد. به عنوان مثال South China Morning Post به طرز عجیبی با تیترهای ” کارگران بعد از اعتراض از نظارت رهایی پیدا کردند” و “گارگران چینی به دنبال اعتراض افکار عمومی از نظارت آقابالاسری رها شدند” خبر مورد نظر را پوشش داد. این تیتر‌ها درحالی منتشر می‌شوند که هیچ یک از آن‌ها حقیقت نداشته و نظارت بر روی رفتگران با استفاده از دستبند‌های ردیابی هنوز وجود دارد.

شما در این باره چه فکر می‌کنید؟ به نظر شما آیا استفاده از تکنولوژی برای نظارت بر شهروندان و کارکنان کار درستی است؟ آیا فکر می‌کنید قابلیت استفاده از چنین روش‌هایی در کشورمان نیز وجود داشته باشد؟ با ما در بخش نظرات همراه باشید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.