تک تایمز : آشنایی با پروژه‌های مشهور نادر فقیه زاده در بی‌ام‌و

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

نادر فقیه زاده یکی از شناخته‌شده‌ترین طراحان دنیا برای ماست. فقیه زاده اخیراً با طراحی خودروی آواتر ۰۱۱ خبرساز شد، خودرویی چینی که به خاطر طراحی متمایزش شناخته می‌شود. همه می‌دانیم که خودروسازان چینی در سال‌های اخیر برخی محصولات زیبا و جذاب را معرفی کرده‌اند تا به نوعی جبران کپی کاری های فاحش قبلی انجام شده باشد. چینی‌ها پس از تقلا کردن برای یافتن هویت خاص خود ظاهراً راه و چاه طراحی محصولات زیبا و باکیفیت را پیدا کرده‌اند. این همان راهی است که چند دهه پیش خودروسازان کره‌ای پیمودند و حالا شانه به شانه برندهای مطرح جهانی می‌تازند.

carscoops می گوید چینی‌ها تنها مدیران و مهندسان ارشد کمپانی‌های خودرویی غربی را استخدام نمی‌کنند بلکه طراحان این شرکت‌ها را نیز جذب می‌کنند. برخی از این طراحان شاید برای افرادی که در خارج از صنعت خودرو حضور دارند ناشناخته باشند اما همان‌طور که گرگ کیبل خبرنگار خودرویی می‌گوید، همه ما با کارهای این طراحان آشنا هستیم حتی اگر نام یا چهره آن‌ها را نشناسیم.

یکی از این طراحان نادر فقیه زاده است که در سال ۲۰۱۹ به برند الکتریکی آواتر چانگان پیوست و کراس اوور الکتریکی ۰۱۱ محصول ذهن خلاق اوست. آواتر ۰۱۱ از تکنولوژی شارژ ۷۵۰ ولتی، تکنولوژی خودران هواوی با لیدار و… سود می‌برد و می‌تواند در عرض ۳.۹۸ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. واضح است که استفاده از این رقم و عدم گرد کردن آن به ۴ ثانیه تأکید بخش بازاریابی آواتر بوده است. همچنین با توجه به استانداردهای خوش‌بینانه چینی‌ها، خودروی موردبحث شعاع حرکتی ۶۸۰ کیلومتری خواهد داشت. اما طراحی این کراس اوور به ویژه در بخش عقب نیز به اندازه تکنولوژی‌های آن جالب خواهد بود. نادر فقیه زاده تلاش داشته استایل شاسی‌بلند و سدان را ترکیب نماید و حاصل کار خودرویی شده که از دیگر محصولات حاضر در بازار متمایز است. این وجه تمایز یکی از برگ‌های برنده آواتر خواهد بود چراکه با سیل خودروهای کراس اوور در بازار مواجه هستیم.

فقیه زاده پیش از حضور در چانگان مدت ۱۷ سال در بی‌ام‌و حضور داشت و شاید برای غربی‌ها شناخته شده نباشد اما کاربران ایرانی به خوبی او را می‌شناسند. واقعیت این است که همواره در موفقیت‌های طراحی یک برند نام سر طراح بیش از همه مطرح می‌شود اما همیشه گروه بزرگی از طراحان با استعداد در خلق یک خودرو شرکت دارند و بی‌سروصدا در پس‌زمینه تلاش می‌کنند.

با نگاهی به پروفایل کاری نادر فقیه زاده در فضای مجازی می‌توانیم ببینیم که او در اکثر پروژه‌های مهم بی‌ام‌و حضور داشته است. از i3S، رودستر i8 و iNext کانسپت گرفته تا X3، X4، سری ۶ کوپه، گرن کوپه و کانورتیبل و… همگی جزو کارهای این طراح ایرانی هستند. او همچنین در شکل‌گیری طراحی ظاهری و داخلی چندین نسل بی‌ام‌و سری ۷ نیز دخیل بوده است. البته فقیه زاده تنها طراحی نیست که از خودروسازان غربی به برندهای چینی پیوسته است. شکی وجود ندارد که چینی‌ها در حال پرورش استعدادهای طراحی خود هستند اما استفاده از طراحان مطرح برندهای غربی یکی از راه‌های تسریع پذیرش محصولات چینی در کشورهای غربی است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.

درباره ی امیر

مطلب پیشنهادی

تک تایمز : موزیلا شیوه‌های قفل گوگل را عامل نابودی فایرفاکس می‌داند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ، زمانی بود که مرورگر …