حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

ژاپن در تدارک اعزام ناوگان روباتیک ساخت‌‌و‌‌ساز به کره ماه

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

آژانس فضایی ژاپن اعلام کرد عملیاتی آزمایشی با کمک ماشین‌‌های سنگین روباتیک در خاک کشورش انجام داده که هدف نهایی از آن، ساخت پایگاه قمری است.

آژانس فضایی ژاپن قصد دارد با کمک روبات‌ها پایگاهی در ماه احداث کند. این روبات‌های ساختمانی می‌توانند به‌صورت خودمختار و با کمترین نظارت بشر عملیات ساخت‌وساز خود را پیش ببرند. پروژه‌ی مذکور که سه سال تحقیق و پژوهش در پسِ آن نهفته، حاصل همکاری مشترک آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) و شرکت ساخت‌وساز کاجیما (Kajima) و سه دانشگاه ژاپنی با نام‌‌های مؤسسه‌‌ی فناوری شیبورا (Shibaura) و دانشگاه Electro-Communications و دانشگاه کیوتو است. اخیرا در پی این همکاری، حتی آزمایش ساخت‌‌وساز خودکاری نیز در سایت آزمایش Kajima Seisho در شهر اوداوارا، واقع در منطقه‌‌ی مرکزی ژاپن، انجام گرفته است.

مقام‌های آژانس ژاپنی در بیانیه‌ای اعلام کرده‌‌اند بیل مکانیکی ۷ تنی خودکاری در محل سایت به‌‌حرکت درآمده و توانسته رویه‌های تعریف‌‌شده‌‌ی خود، ازجمله رانندگی در مسافتی مشخص و تکرار عملیاتی روزمره را انجام دهد. دراین‌میان، عملیاتی که مستلزم کنترل دقیق‌‌تری است، با کمک کنترل ازراه‌دور انسان انجام گرفته است. این مسئولان افزودند:

این بیل مکانیکی به تجهیزات نقشه‌برداری و کنسول کنترل خودکار عملیات اتوماتیک مجهز شده است. ابزارهایی که روی تراکتور و بیل مکانیکی نصب شده، موقعیت مکانی و جهت‌‌گیری بیل مکانیکی را به‌‌صورت خودکار اندازه‌‌گیری کرده؛ بدین‌‌ترتیب، امکان هدایت از‌راه‌دور یا عملیات خودکار دستگاه‌‌ها فراهم شده است. این فرایند عملیاتی نشان داد امکان ساخت پایگاه قمری با کمک فناوری تجهیزات بدون‌‌سرنشین وجود دارد.

چهار مرحله‌‌ی ساخت پایگاه قمری بدون دخالت انسان

بیل مکانیکی یادشده به مجموعه‌‌ای از فناوری‌ها مجهز است که به آن کمک می‌‌کند به‌‌صورت خودکار عملیات تعریف‌شده را روی سطح ماه انجام دهد. ارتباطات رادیویی میان زمین و ماه با دو ثانیه تأخیر همراه است. به‌عبارتِ‌دیگر، هر فرمانی که از زمین ارسال می‌شود، حدود دو ثانیه طول می‌کشد تا به سطح ماه برسد. بد نیست بدانید میانگین فاصله‌‌ی میان زمین و ماه حدود ۳۸۴,۰۰۰ کیلومتر است.

robotic moon base

آژانس فضایی ژاپن از این تراکتور خودکار بهره‌برداری کرده تا روزی بتواند باکمک آن ازراه دور، پایگاهی را روی ماه بسازد

مقام‌های آژانس گفته‌‌اند این بیل مکانیکی از نوعی «پشتیبانی عملیاتی» مشتمل‌‌بر توابع کنترل از‌راه‌دور برخوردار است که می‌تواند به جبران تأخیر زمانی در ارتباطات کمک کند. همچنین، این ماشین سنگین از قابلیت‌های تشخیص حرکت نیز برخوردار است که متناسب با شرایط محیطی ماه طراحی و نهایتا قابلیت هماهنگی با چندین ماشین در کار تیمی نیز در تجهیزات تعبیه شده است.

مقاله‌های مرتبط:

بنابر اعلام مقام‌های آژانس اکتشافات فضایی ژاپن، ایجاد پایگاه قمری برای انسان‌ها با استفاده از ماشین‌‌های خودکار یا کنترل از‌راه‌دور شامل عملیات آماده‌سازی سایت، حفاری، نصب ماژول و سپس نصب پوشش محافظ با استفاده از خاک ماه (رگولیت) است تا بتواند از انسان‌ها دربرابر خطر تشعشعات و نیز برخورد شهاب‌‌سنگ‌‌های احتمالی محافظت کند. شهاب‌‌سنگ‌‌ها در کره‌‌ی ماه می‌توانند ابعادی به‌‌ کوچکی دانه‌‌ای‌‌ ریز تا بزرگی صخره‌‌ای فضایی داشته باشند که معمولا با سرعت‌‌هایی سرسام‌آور در حرکت هستند. چنانچه این شهاب‌‌سنگ‌‌ها به سازه‌هایی نظیر ایستگاه فضایی یا پایگاه قمری برخورد کنند، خطر نشت ناگهانی اکسیژن به فضا وجود خواهد داشت.

robotic moon base

بیل مکانیکی خودکار مانند همین نمونه که JAXA به‌‌کار گرفته است، روزی می‌‌تواند در ساخت پایگاه قمری مؤثر واقع شود

البته، این تنها سرمایه‌گذاری درازمدت ژاپن در کره‌‌ی ماه نیست. در اواسط مارس سال جاری میلادی، JAXA اعلام کرد قرار است تا سال ۲۰۲۹، با همکاری تویوتا، غول خودروسازی این کشور، یک دستگاه ماه‌‌نورد برای حمل انسان به ماه ارسال کند. براساس گزارش اسکای‌نیوز، این آژانس امیدوار است تا سال ۲۰۳۰، بتواند فضانوردان خود را در ماه مستقر کند. شریک دیگر این کشور در ایستگاه فضایی بین‌المللی، یعنی ایالات‌ متحده‌ی آمریکا نیز چنین رؤیایی در سر دارد.

اواخر ماه گذشته، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، مایک پنس، به ناسا مأموریت داد تا پایان سال ۲۰۲۴، فضانوردان را در ماه فرود آورد. تقریبا در همین زمان، ایستگاه فضایی بین‌‌المللی نیز ممکن است از خدمت دولت آمریکا خارج شود. همچنین، ناسا در‌حال‌طراحی ایستگاهی فضایی با نام «گیت‌‌وی قمری» است که انتظار می‌‌رود در دهه‌‌ی جاری به مرحله‌‌ی عملیاتی برسد. در مارس، کانادا به‌‌عنوان اولین شریک ایالات متحده‌ی آمریکا در احداث گیت‌‌وی به این پروژه پیوست که طی آن قرار است بازوی روباتیک خودکاری به‌نام Canadarm3 ساخته شود.

درکنار تمام این‌‌ها، بد نیست اشاره‌‌ کنیم سال ۲۰۱۹، پنجاهمین سالگرد قدم‌‌گذاشتن انسان روی کره‌‌ی ماه است. تاریخ دقیق این رویداد خاطره‌انگیز به ۲۰‌ژوئیه‌‌ی۱۹۶۹ برمی‌‌گردد که در آن، دو تن از فضانورادان پیش‌گام جهان، نیل آرمسترانگ و باز آلدرین، طی مأموریت آپولو ۱۱، حدود دو ساعت در منطقه‌‌ای از سطح ماه پیاده‌‌روی کردند. این مأموریت خاطراتی فراموش‌ناشدنی در اذهان مردم جهان به‌جای گذاشت. چنانچه شما هم به داستان‌های خاطره‌انگیز درباره‌ی این مأموریت علاقه‌مندید، از شما دعوت می‌کنیم این مطلب خواندنی را در بازخوانی خاطرات مردم از فرود تاریخی بر ماه از دست ندهید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.