تصمیمات جدید اپل در مورد حریم خصوصی

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

حریم خصوصی یکی از موضوعات داغ دنیای مدرن محسوب می‌شود. وقتی فیس‌بوک اقدام به فروش اطلاعات شخصی کاربران و نشان دادن تبلیغات اختصاصی برای افراد مختلف کرد، این موضوع بیش‌تر از همیشه در دنیای تکنولوژی مورد توجه قرار گرفت و این سوال مطرح شد که شرکت‌ها تا چه اندازه به حریم خصوصی کاربران اهمیت می‌دهند. همان‌طور که می‌دانید جریمه‌های سنگینی برای شرکت‌های مختلف وضع شد که حتی به میلیاردها دلار هم می‌رسد. با این همه هنوز هم برندها و سایت‌هایی هستند که می‌خواهند اطلاعات شخصی شما را اخذ نمایند و از این رو به کسب درآمد بپردازند. از این رو اپل با گرفتن تصمیماتی در صدد مقابله با این افراد یا سازمان‌ها است. در ادامه در این رابطه بیش‌تر توضیح داده‌ایم.

در سال‌های اخیر فن‌آوری نفوذ زیادی در زندگی مردم پیدا کرده است و در حال حاضر بخش بزرگی از جمعیت کره زمین به اینترنت دسترسی دارند و از این بین تعداد زیادی بسیاری هر روز از این شبکه گسترده جهانی استفاده می‌کنند و اقدام به خرید کالاهای دیجیتال می‌نماید. این بازار بزرگ باعث شده تا سر و کله شیادان نیز پیدا شود که قصد دارند از طریق فروش اطلاعات شخصی کاربران به کسب درآمد بپردازند. اما به‌لطف کشورهای اروپایی و قوانین سفت و سخت آن‌ها در حوزه حریم خصوصی بیش‌تر این افراد یا حتی شرکت‌ها نمی‌توانند به‌سادگی اقدام به انجام این کار کنند. برای همین آن‌ها در قالب یک سایت و برند معتبر شروع به فعالیت می‌کنند. شما از خدمات آن‌ها استفاده می‌کنید، غافل از این‌که آن‌ها در اصل در حال جمع‌آوری اطلاعات شخصی شما هستند که بعدها از آن طریق به سود برسند. در حقیقت این اطلاعات شخصی و علاقه‌مندی‌ها اهمیت زیادی در صنعت تبلیغات دارند. بسیاری از شرکت‌ها اطلاعات شخصی کاربران و سلایق آن‌ها را (که از روی محصولات یا پست‌های خریداری شده یا لایک شده توسط آن شناسایی می‌شود) در اختیار آژانس‌های تبلیغاتی و مراکز تحقیقاتی می‌گذارند تا تبلیغاتی را نشان دهند که مطابق بر سلیقه آن‌ها باشد. به این ترتیب شما به‌طور ناخودآگاه روی این بنرهای تبلیغاتی (برای این‌که مطابق با سلایق و علاقه‌مندی‌های شما است) کلیک می‌کنید و ممکن است محصول مورد نظر را – هرچند که به آن نیازی نداشته باشید –  خریداری نمایید. این موجب می‌شود شما متحمل هزینه‌های زیادی شوید که ممکن است بعد از مدتی سر به فلک بکشند! با این همه شرکت‌های معتبر و بزرگ در حال مبارزه با این نوع سایت‌ها هستند. یکی از همین برندها اپل است که می‌خواهد محیطی را فراهم سازد تا در آن هر شرکتی بتواند فعالیت نماید و در عین حال حریم خصوصی کاربران رعایت شود. این تغییرات از مرورگر محبوب محصولات این شرکت با نام سافاری آغاز شده است.

اپل با اعلام بیانیه‌ای به سایت‌هایی که قصد اخذ اطلاعات شخصی کاربران و کسب درآمد از این طریق را دارند، اعلام نموده که اگر این کار را انجام دهند، اپل شرکت‌های مورد نظر را دنبال خواهد کرد و ممکن است کار به دادگاه نیز بکشد. این بدان معناست که هر سایتی که شما سر می‌زنید، مورد بررسی تیم سافاری قرار می‌گیرد و امنیت آن سنجیده می‌شود. البته خود مرورگر سافاری نیز به‌زودی به شما اعلام خواهد کرد که مثلا این سایت‌های دل‌خواه شما در حال دریافت اطلاعات شخصی شما و نمایش تبلیغات و خدمات مختلف هستند که ممکن است هزینه‌های زیادی را برای کاربر به ارمغان آورد. به این ترتیب به‌جرات می‌توان گفت مرورگر گوشی‌ها، تبلت‌ها و کامپیوترهای اپل جزو امن‌ترین برنامه‌های اکوسیستم محسوب می‌شود که به‌راحتی نیازهای کاربران را برآورده می‌کند. از این رو دیگر نیازی نیست نگران سایت‌هایی باشید که به آن‌ها سر می‌زنید. در واقع اگر آن‌ها بخواهند اقدام به دریافت اطلاعات شخصی کاربران کنند، اپل آن‌ها را دنبال خواهد کرد و کار شما را پیگیری می‌کند. این در حالی‌ست که مروگرهایی مثل گوگل کروم به‌راحتی به سایت‌های مختلف اجازه می‌دهند اطلاعات شخصی کاربران را دریافت نموده و از این طریق به کسب درآمد بپردازند. گفته می‌شود به‌روزرسانی‌های زیادی برای مرورگر اپل منتشر خواهد شد که احتمالا تا آخر سالا جاری میلادی به‌دست کاربران می‌رسد.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا واقعا اپل به حریم خصوصی افراد اهمیت می‌دهد تا تمام این‌ها فقط یک تبلیعات و بازاریابی برای نرم‌افزارها و محصولات این شرکت است؟ آیا از کالاهای این شرکت استفاده می‌کنید؟ خوشحال خواهیم شد که نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع