کوآلکوم با چیپ جدید هوش مصنوعی خود به جنگ اینتل و انویدیا می‌رود

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،



کمپانی سازنده چیپ کوآلکوم طی مراسمی از چیپ جدید هوش مصنوعی خود رونمایی کرده و از برنامه‌های خود برای ورود به این عرصه خبر داد. برای اطلاع از جزئیات بیشتر در ادامه با تک تایمز همراه باشید.

بر اساس گزارشی از رویترز، کوآلکوم روز سه شنبه از یک چیپ جدید برای سرعت بخشیدن به کار هوش مصنوعی رونمایی کرد تا به محصولات خود فراتر از عرصه تولید چیپ برای گوشی‌های هوشمند تنوع ببخشد و به بازاری ورود کند که هم اکنون به سرعت در حال رشد بوده و تحت سلطه اینتل و انویدیا است.

طی مراسمی در سنفرانسیسکو، کوآلکوم اعلام کرد که برنامه دارد تا آزمایش چیپ جدید loud AI 100 را با همکاری شرکات‌هایی مانند مایکروسافت در اواخر سال جاری میلادی آغاز کند و این‌طور به نظر می‌رسد که تولید انبوه این محصول در سال ۲۰۲۰ آغاز شود.

چیپ جدید کوآلکوم برای کاری طراحی شده است که متخصصان هوش مصنوعی به آن “استنتاج ” می‌گویند. استنتاج به پروسه‌ استفاده کردن از یک الگوریتم هوش مصنوعی گفته می‌شود که در آن حجم زیادی از داده‌ها برای کار خاصی تمرین داده می شوند؛ به عنوان مثال ترجمه صدا به درخواست‌های متنی.

کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند چیپ‌هایی که برای سرعت بخشیدن به استنتاج طراحی می‌شوند، به بزرگ‌ترین بخش از بازار چیپ‌های هوش مصنوعی تبدیل خواهند شد.

انویدیا هم اکنون یک چیپ مخصوص برای این کار را ارائه کرده است و اینتل نیز در ‌حال کار با فیسبوک است تا بتواند تا اواخر امسال چیپ خود را برای هدف مذکور ارائه کند. شرکت‌های ارائه کننده خدمات پردازش ابری مانند وب سرویس آمازون و گوگل کلود نیز درحال ساخت چیپ‌های استنتاج خود هستند.

بنابراین، کوآلکوم با رونمایی ازچیپ جدید خود در حال وارد شدن به عرصه‌ای شلوغ و پر از رقبای جدی است.

اما رئیس کوآلکوم، کریستیانو آمون، می‌گوید که این کمپانی با هدف خدمت‌رسانی به مراکز داده کوچک‌تر و ساده‌تر که در حال زیاد شدن در سراسر جهان هستند، رویکرد متفاوتی را پیش‌ خواهد گرفت تا مشتریان بتوانند از سرعت پاسخگویی سریع‌تر در اپلیکیشن‌های متصل به اینترنت خود بهره ببرند.

به منظور خدمت‌رسانی به این مراکز کوچک داده، کوآلکوم درحال تمرکز بر روی نوعی از چیپ‌های هوش مصنوعی است که انرژی کم‌تری را مصرف کرده و مقدار کمی گرما تولید می‌کنند؛ مهارتی که این کمپانی در زمان ساخت چیپ‌های موبایل که با باتری‌های کوچک‌ کار می‌کنند و در جیب افراد قرار می‌گیرند بدست آورده است.

رقبایی مانند اینتل و انویدیا چیپ‌های قدرتمند‌تری را می‌سازند که به مراکز داده متمرکز که الکتریسیته را می‌بلعند و به سیستم‌های خنک کننده پیچیده نیاز دارند تسلط دارند.

به هرحال باید دید که آیا کوآلکوم در این عرصه می‌تواند از این رقبای قدرتمند پیشی بگیرد یا خیر. شما در این باره چه فکر می‌کنید؟ به نظر شما چیپ‌ هوش مصنوعی کوآلکوم می‌تواند همانند چیپ‌های این کمپانی برای گوشی‌های هوشمند به شهرت و اعتبار دست پیدا کند؟ با ما در بخش نظرات همراه باشید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.