گوگل در راستای بهبود حریم خصوصی تلاش می‌کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

بی‌تردید غول‌ موتورهای جست‌وجوگر، شرکت آمریکایی گوگل است. این برند تقریبا دو دهه است که در این حوزه فعالیت می‌کند و تا حالا از نرم‌افزارهای بسیاری پرده برداشته که می‌توانند زندگی انسان‌ها را تغییر دهند. در حال حاضر به‌لطف حضور موتور جست‌وجوگر گوگل سوال‌ها به‌سرعت پاسخ داده می‌شوند و سریعا می‌توانیم به جدیدترین اطلاعات و اخبار دسترسی پیدا کنیم. دیگر نیازی نیست برای پیدا کردن کتاب یا مقاله خاصی در کتاب‌خانه و دانشگاه‌ها وقت‌مان را تلف کنیم، کافی‌ست مقاله یا کتاب مورد نظر را گوگل کنید تا در کسری از ثانیه به خواسته خود برسید. اما به‌تازگی سازمان‌های مختلف روی شرکت‌های تکنولوژی حساس شده‌اند و اذعان می‌کنند که این برندها به حریم خصوصی کاربران اهمیت نمی‌دهند. اما گوگل می‌خواهد خلاف این موضوع را ثابت نماید.

اگر بخواهیم از برترین برندهای بخش فن‌آوری نام ببریم، بی‌شک نباید برند گوگل را از قلم بیندازیم. این شرکت سال‌هاست که در بخش فن‌آوری و نرم‌افزار در حال فعالیت است و توانسته نظر بسیاری از کاربران را به‌سمت اینترنت و خود جلب نماید. در حقیقت آمارها و ارقام حاکی از آن هستند که این موتور جست‌وجوگر روزانه از میلیون‌ها کاربر از سراسر جهان میزبانی می‌کند و هر سال به مشتریان گوگل نیز افزوده می‌شود. چراکه هرچه‌قدر ضریب اینترنت در کشورها بالاتر رود، در نتیجه مردم نیاز بیش‌تری به گوگل و محصولات این شرکت پیدا می‌کنند. تفاوتی ندارد که چه علاقه‌مندی‌هایی داشته باشید یا دقیقا دنبال چه موضوعی باشید؛ در هر صورت این شرکت بزرگ آمریکایی‌تبار می‌تواند نیاز شما را برآورده سازد و به سوالات‌تان پاسخ درستی بدهد.

اما گوگل نیز مثل هر شرکت تکنولوژی دیگری اقدام به جمع‌آوری اطلاعات کاربران می‌نماید. با استفاده از این اطلاعات می‌توان رفتار مشتریان را زیر نظر داشت و به امتحان کردن قابلیت‌های مختلف پرداخت. در واقع همین اطلاعات هستند که این اجازه را به ما می‌دهند تا تبلیغاتی را به‌نمایش بگذاریم که مطابق علاقه‌مندی کاربران هستند. به این ترتیب گوگل می‌تواند به کسب درآمد هنگفتی تنها با آنالیز و بررسی اطلاعات کاربران بپردازد. لازم به ذکر است که این اطلاعات بیش‌تر شامل سلایق کاربران هستند. از این رو سازمان‌ها نگران درز این اطلاعات شخصی هستند. فقط بخواهید از این راه به کسب درآمد بپردازید، در نتیجه نیاز دارید تا حجم عظیمی از اطلاعات را ذخیره کنید. ممکن است این اطلاعات شخصی که در اصل در محدوده حریم خصوصی کاربران قرار می‌گیرند به بیرون درز پیدا کنند یا در اختیار شرکت‌های شخص‌ثالث گذاشته شوند. به این ترتیب حریم خصوصی کاربران نقض می‌شود و به‌راحتی اطلاعات شخصی آن‌ها به سرقت خواهد رفت. فراموش نکنید که همین چند وقت پیش فیس‌بوک برای انجام چنین کارهایی مورد ملامت سازمان‌های مختلف جهانی قرار گرفت و حتی بیش‌تر از میلیاردها دلار نیز جریمه گشت. این خطر برای شرکت بزرگی مثل گوگل نیز وجود دارد. برای همین این برند معتبر می‌خواهد از همین حالا نگرانی‌ها را برطرف نماید و برای همین چند قدم برای افزایش حریم خصوصی برداشته است.

در حقیقت برخی از سرویس‌های گوگل نیاز به اطلاعات عظیمی دارند که منشا آن پیام‌های کاربران هستند. این سرویس‌ها به جمع‌آوری اطلاعات شخص کاربران می‌پردازند تا از این راه به کسب درآمد مشغول شوند و ارزش خود را بالاتر ببرند. اما گوگل می‌خواهد برای این‌که به صحبت‌ها و شایعات پایان دهد، این سرویس‌ها را غیرفعال نماید. کنار گذاشتن این خدمات سیگنال بهبود حریم خصوصی را به کاربران می‌دهد و به این ترتیب می‌توانیم با خاطری آسوده از خدمات گوگل استفاده کنیم، بدون این‌که نیاز باشد نگران سرقت و فروش اطلاعات شخصی‌مان باشیم. ای کاش شرکت‌های دیگر نیز اقدام به انجام چنین کاری می‌کردند تا دوباره اعتماد از دست رفته کاربران برگردد. خوش‌بختانه این مهم به واقعیت پیوسته و در حال حاضر برخی از محبوب‌ترین و بهترین شرکت‌های تکنولوژی در حال بهبود خدمات و محصولات خود هستند. حتی فیس‌بوک نیز اقدام به انتشار به‌روزرسانی‌هایی نموده تا شبکه‌های اجتماعی تحت مدیریت خود را بهتر کند و از اطلاعات شخصی کاربران محافظت نماید. در آینده امید می‌رود شرکت‌های مختلف – مخصوصا فن‌آوری –  به موضوع حریم خصوصی بیش‌تر از هر چیز دیگری اهمیت دهند و از اطلاعات شخصی کاربران سوء‌استفاده نکنند.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا گوگل می‌تواند بی‌اعتمادی مردم به تکنولوژی را از بین ببرد؟ آیا این موتور جست‌وجوگر قادر به برطرف کردن ابهامات برای سازمان‌های قضایی است؟ خوشحال خواهیم شد که نظرات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع