این دنباله‌دار سبز که آخرین بار در عصر حجر دیده شد، دوباره در آسمان ظاهر شده است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله عصر اطلاعات ،

وقتی اخترشناسان C/2022 E3 را برای نخستین‌بار در مارس ۲۰۲۲ کشف کردند، دنباله‌دار در فاصله‌ی ۶۴۲ میلیون کیلومتری از خورشید یا تقریبا در محدوده‌ی مدار سیاره مشتری درحال حرکت در منظومه شمسی بود. به‌نقل از لایوساینس، هرچند دنباله‌دار بسیار کم‌نور بود (نزدیک به ۲۵ هزار بار کم‌نورتر از تاریک‌ترین ستارگان رویت‌پذیر برای چشم غیرمسلح)، پژوهشگران به سرعت با کشف دم متمایز، ثابت کردند که این جرم به‌جای سیارک، واقعا دنباله‌دار است.

سیارک‌ها اجرامی سنگی هستند، درحالی‌که دنباله‌دارها از ذرات غبار و یخی تشکیل شده‌اند که با نزدیک‌شدن دنباله‌دار به خورشید، به تدریخ تبخیر می‌شوند و دمی واضح به‌وجود می‌آورند. هردو جرم به دو خورشید می‌چرخند.

در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی)، C/2022 E3 از فاصله‌ی تقریبا ۴۸۲ میلیون کیلومتری زمین گذر کرد و در آسمان شب در نزدیکی صورت فلکی تاج شمالی رویت‌پذیر شد. دنباله‌دار از آنجا به حرکت خود به سمت غرب آسمان ادامه داد و براساس محاسبات کارشناسان، در روزهای پایانی ژانویه (اوایل بهمن) می‌توان آن را با چشم غیرمسلح رصد کرد.

در شب‌های ۲۶ و ۲۷ ژانویه، (۶ و ۷ بهمن) دنباله‌دار ممکن است درست در شرق کاسه ملاقه کوچک مشاهده‌پذیر باشد. تا اوایل فوریه، زمانی که دنباله‌دار به نزدیک‌ترین فاصله‌ی خود از زمین برسد، در نزدیکی صورت فلکی زرافه، نه‌چندان دور از ملاقه بزرگ ظاهر خواهد شد.

چند روز بعد، در ۵ و ۶ فوریه (۱۶ و ۱۷ بهمن) C/2022 E3 در امتداد آسمان شب به سمت غرب ستاره سروش حرکت می‌کند و احتمالا به صورت فلکی ارابه‌ران وارد خواهد شد. دنباله‌دار از آنجا به سمت برج ثور حرکت خواهد کرد، با دورشدن از زمین تاریک‌تر می‌شود و به لبه‌ی منظومه شمسی بازخواهد گشت.

مدار دنباله‌دار سبز

پیش از سفر اخیر C/2022 E3 به نزدیکی خورشید ما، مدار دنباله‌دار آن را به مدت ۵۰ هزار سال بسیار فراتر از منظومه شمسی برده بود. اخترشناسان دقیقا مطمئن نیستند که دنباله‌دار این‌بار پس از پشت سرگذاشتن زمین، تا کجا از ما دور خواهد شد؛ اما به‌نظر می‌آید که این جرم فضایی در مسیر خروج کامل از منظومه شمسی قرار دارد.

پس از آن، انسان‌ها ممکن است دیگر هرگز دنباله‌دار سبز را نبینند. جدیدترین محاسبات نشان می‌دهد که C/2022 E3 در مداری سهموی حرکت می‌کند؛ بدین معنا که در دام گرانش خورشید گرفتار نیست و بعید است دیگر هرگز به منظومه شمسی نزدیک شود. این امکان وجود دارد که گرانش جسمی ناشناخته در اعماق فضا بتواند با تغییر جزئی مدار دنباله‌دار، آن را در مسیر گذر از درون منظومه شمسی قرار دهد. بااین‌حال اگر چنین اتفاقی رخ دهد، احتمالا میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا C/2022 E3 دوباره با زمین ملاقات کند. درنتیجه علاقه‌مندان به آسمان شب، فرصت رصد چنین جسم نادری را از دست نمی‌دهند.

رصد دنباله‌دار سبز

وقتی دنباله‌دار یکم فوریه (۱۲ بهمن) از کنار زمین بگذرد، تقریبا به‌اندازه‌ی کم‌نورترین ستارگان آسمان شب روشنایی خواهد داشت. بااین‌حال، دنباله‌دار مانند ستاره‌ای نوک‌تیز و واضح به‌نظر نخواهد آمد، بلکه لکه‌ای با درخشش پراکنده خواهد بود که ممکن است نور خود را در ناحیه‌ای به بزرگی ماه کامل پخش کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.

درباره ی امیر