به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله عصر اطلاعات ،
امروزه با گسترش فضای رقابتی بین کسب و کارها و توسعه فناوریهای مختلف برای ارائه خدمات باکیفیت به مشتریان، انتخاب مناسبترین و بهترین نرم افزار CRM برای هر کسب و کاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشد. در حقیقت، اگر میخواهید در حوزه کاری که در آن فعالیت میکنید موفق شوید، باید از همان ابتدا با راهاندازی یک سیستم مدیریت مشتریان حرفهای یک دید ۳۶۰ درجه از تمام آن چه پیرامون شما در حال رخ دادن است به دست آورید و در نهایت با تصمیمات مدیریتی درست، بهرهوری تمامی بخشهای مختلف سازمان خود را به حداکثر برسانید.
در ادامهی این مقاله قصد داریم برخی از مهمترین مسائلی که باید برای انتخاب بهترین نرم افزار CRM در نظر داشته باشید را معرفی کرده و در آخر نیز به بررسی و ارزیابی نرم افزار CRM جولیو که توسط متخصصان و کارشناسان ایرانی طراحی و تولید شده است، بپردازیم. با ما همراه باشید.
نرم افزار CRM چیست؟ چگونه بهترین CRM را انتخاب کنیم؟
شاید بهتر باشد که پیش از هرگونه توضیح، یک نگاه کلی به کاربرد و دلیل نیاز سازمانها به نرم افزار CRM بیاندازیم. عبارت CRM مخفف Customer relationship management به معنای مدیریت ارتباطات مشتریان میباشد. در حقیقت این کلمه یه این موضوع اشاره میکند که شما توسط این سامانه میتوانید تمامی اطلاعات مرتبط با مشتریان سازمان خود را به صورت طبقهبندی شده ثبت کرده و کلیه ارتباطات خود با مشتریانتان را به صورت یکپارچه مدیریت کنید.
نکته مهمی که باید برای انتخاب بهترین نرم افزار CRM در نظر داشته باشید این است که امروزه با توسعه سامانههای مدیریت ارتباطات مشتریان، تعریف فوق شاید چندان هم برای شرح میزان اهمیت و کاربرد این سامانهها کافی نباشد. چرا که امروزه با پیشرفت تکنولوژی و بروزرسانی مداوم سامانههای CRM دیگر قابلیت ثبت اطلاعات و طبقهبندی دادهها جزء ابتداییترین امکانات این نرم افزارها به شمار میروند. به عبارت دیگر با توسعهی مداوم نرم افزارهای CRM دیگر کاربرد این سامانههای پیشرفته در مدیریت ارتباطات و ثبت اطلاعات مشتریان خلاصه نشده و سازمانها انتظاراتی بسیار فراتر از این قابلیتها از نرم افزار CRM دارند. بنابراین به عنوان اولین و مهمترین نکته باید به یاد داشته باشید که برای انتخاب بهترین نرم افزار CRM توجه به قابلیتهای پیشرفتهی نرم افزار مورد نظر یکی از مهمترین مسائل میباشد.
پس از بررسی و ارزابی امکانات CRM نوبت به بررسی شرکت ارائه دهندهی آن میرسد. یک سامانهی نرم افزاری هر قدر هم مفید و کاربردی به نظر برسد، زمانی ارزشمند است که توسط یک سازمان معتبر ارائه شود و پشتیبانی و خدمات پس از فروش بسیار باکیفیتی را به همراه داشته باشد. در ادامه بیشتر در مورد این دو موضوع صحبت میکنیم.
امکانات و ویژگیهای کلیدی بهترین نرم افزار CRM
همانطور که گفتیم برای اعطای لقب “بهترین” به یک نرم افزار CRM باید در ابتدای کار ویژگیها و امکانات پیشرفتهی آن را مورد ارزیابی قرار دهید. در ادامه برخی از جذابترین امکاناتی که یک CRM برتر باید علاوه بر امکانات اولیهی خود داشته باشد را معرفی میکنیم.
دسترسی به نرم افزار CRM
یکی از مهمترین مسائلی که باید در مورد انتخاب بهترین نرم افزار CRM برای کسب و کارتان در نظر داشته باشید، پلتفرم و نحوه دسترسی به سامانهی CRM میباشد. شما باید بسته به ماهیت کسب و کار خود انتخاب کنید که میخواهید از یک نرم افزار CRM ابری استفاده کنید یا ترجیح میدهید که نرم افزار CRM سازمانتان در سرورهای درونی شرکت خودتان راهاندازی شود. هر کدام از این دو راهکار دارای مزایا و معایبی میباشند که انتخاب بین این دو موضوع تنها بستگی به نحوه فعالیت و زمینه کاری کسب و کار شما دارد. گفتنی است که معمولا نرم افزارهای CRM حرفهای قابلیت راه اندازی روی هر دو پلتفرم را دارا میباشند.
به طور کلی برخی از مهمترین تفاوتهای این دو راهکار عبارت است از:
- در راهکارهای محلی آزادی بیشتری در مورد سفارشیسازی سامانه و شخصیسازی امکانات آن خواهید داشت ولی در نسخههای ابری این موضوع کمی محدودتر خواهد بود.
- در نسخه ابری برای استفاده از CRM تنها دسترسی به اینترنت کفایت میکند ولی در نسخههای محلی احتمالا به دسترسیهای فیزیکی به شبکهی سازمان نیز احتیاج خواهید داشت.
- در نسخههای محلی مسئولیت حفظ و نگهداری از تجهیزات به عهدهی کارشناسان سازمان شماست، ولی در نسخههای ابری این اقدام توسط شرکت میزبان انجام میشود.
- در نسخههای محلی شما تنها یک بار لایسنس محصول مورد نظر را خریداری میکنید، ولی در نسخههای ابری شما باید ماهانه یا سالانه حق اشتراک پرداخت کنید.
- همگامسازی نرم افزار CRM سازمان شما با دیگر سرویسها در نسخههای محلی بسیار سادهتر خواهد بود اما احتمالا اتصال CRM ابری به برخی از سرویسهای دیگر سازمان شما ممکن نخواهد بود.
اتصال نرم افزار CRM به دیگر سرویسها
درست است که نرم افزار CRM امروزه به یکی از اصلیترین سامانه کسب و کاری تبدیل شده است، اما قرار نیست که شما فقط از یک سرویس در کسب و کارتان استفاده کنید. به هر حال شما برای فعالیت در حوزه کاریتان و ارائه خدمات به مشتریان نیاز خواهید داشت تا سرویسهای دیگری نیز علاوه بر نرم افزار CRM درون کسب و کارتان راهاندازی کنید. بنابراین حتما به این موضوع توجه کنید که نرم افزار CRM شما باید قابلیت اتصال به دیگر سرویسهای درون سازمانی را داشته باشد.
اتصال نرم افزار CRM به شبکههای اجتماعی
امروزه با گسترش دسترسی به اینترنت دیگر شبکههای اجتماعی یکی از اصلیترین بخشهای زندگی تمام افراد و سازمانها را تشکیل میدهد. با افزایش فعالیت مردم در این شبکههای اجتماعی شرکتهای معتبر ارائه دهنده نرم افزار CRM نیز راهکارهایی را برای اتصال این سامانه به شبکههای اجتماعی ارائه کردهاند که هر کدام از این راهکارها به شما کمک میکند تا با حضور گستردهتر در فضای مجازی میزان فروش کسب و کارتان را افزایش دهید.
هوش مصنوعی در بهترین نرم افزار CRM
یکی از پیشرفتهترین قابلیتهایی که امروزه در اکثر سرویسها و سامانههای پیشرفته وجود دارد، بهرهمندی از سیستم هوش مصنوعی (AI) میباشد. در صورتی که نرم افزار CRM سازمان شما از این ویژگی بسیار پیشرفته پشتیبانی کند، قطعا عملکرد شما به میزان بسیار زیادی در زمینههای مختلف بهبود خواهد یافت. بنابراین در زمان انتخاب بهترین نرم افزار CRM برای کسب و کارتان پیشنهاد میکنیم که این قابلیت کلیدی را نیز مدنظر قرار داده و ترجیحا از سامانههایی استفاده کنید که از دستیارهای مبتنی بر هوش مصنوعی پشتیبانی میکنند. این دستیارهای هوشمند به شما کمک خواهند کرد تا بسیاری از فعالیتهای روزانهی خود را به صورت خودکار انجام داده و از طریق پیشنهاداتی که در زمینهی فروش ارائه میدهند نیز درآمد سازمان شما را چند برابر میکنند.
بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.