Blue ربات پنج هزار دلاری برای کمک در کارهای خانه

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،



ایده داشتن ربات‌های کارگر در خانه حداقل برای نیم قرن وجود داشته است و آینده‌ای را ترسیم می‌کند که در آن می‌توانیم انواع وظایف روزمره را به یک ماشین کارا بسپاریم. اما در حالی که چنین ربات‌هایی در برخی از آزمایشگاه‌ها و صنایع تحقیقاتی وجود داشته است، اما هنوز هم راه خود را به خانه‌ها باز نکرده و هزینه دلیل بزرگی برای این قضیه بوده است.

این چیزی است که یک تیم روباتیک در دانشگاه کالیفرنیا در تلاش برای تغییر آن است. آنها یک ربات با نام Blue ساخته‌اند که قادر به انجام فعالیت‌های گوناگون بوده اما همچنان قیمت مناسبی خواهد داشت.

Pieter Abbeel، سرپرست پروژه به Digital Trends گفت:

 Blue رباتی است که از اساس برای عصر هوش مصنوعی طراحی شده است. روبات‌های معمول صنعتی برای کار در سرعت بالا، انجام عملیات تکراری با دقت میلیمتری طراحی شده است؛ این ربات‌ها به شکل معمول برای کار در کنار افراد ناامن هستند و اغلب ده‌ها ( یا حتی چند صد ) هزار دلار هزینه دارند. Blue در بخش بسیار متفاوتی از طراحی قرار دارد. [این] ربات طوری طراحی شده تا از طریق بازخورد بصری کنترل شود، به طور طبیعی سازگار بوده و در عین حال دارای کارکردی مفید باشد [و] انتظار می‌رود که تنها ۵۰۰۰ دلار هزینه داشته باشد.

با وجودی که ۵۰۰۰ دلار هنوز هم مقدار قابل توجهی است اما هنوز هم به میزان هزینه‌ای که یک فرد به طور متوسط ​​برای به کارگیری نیروی کار هزینه می‌کند، بسیار نزدیک تر خواهد بود. (به عنوان مقایسه، Apple II یکی از اولین رایانه‌های شخصی بود و زمانی که آن را در سال ۱۹۷۷ عرضه کرد، هزینه‌ی ۲،۶۳۸ دلار داشت.)

استفن مک کینلی و دیوید جیلی دو نفر دیگر از محققان این پروژه، سر نخ‌هایی درباره محدوده وظایفی که از ربات انتظار می‌رود را ارائه دادند. آنها به احتمال زیاد چیزهایی مانند عملیات اتوماسیون در خانه مانند تخلیه ماشین ظرفشویی و یا گذاشتن مواد غذایی در یخچال، هستند. این ربات همچنین می‌تواند به عنوان یک ابزار توانبخشی فیزیکی مورد استفاده قرار گیرد.

این تیم در حال حاضر مجموعه‌ای از ۱۰ روبات را برای خریداران اولیه به بازار عرضه می‌کند. مک کینلی گفت:

بخشی از این فرآیند عرضه، توجه جامعه تحقیقاتی را به خود جلب کرده است تا ببینید آیا مردم واقعا خواستار ربات ما هستند یا خیر. [در حال حاضر]، توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. اولین کاربران محققانی خواهند بود که از این سیستم به عنوان یک پلتفرم برای توسعه‌ی الگوریتم هوش مصنوعی در آزمایشگاه‌ها یا در خانه‌های خود استفاده خواهند کرد.

 در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مک کینلی گفت:

“آینده‌ی علمی‌ تخیلی ما – حداقل یکی که ما می‌خواهیم آن را ببینیم – شامل داشتن ربات‌های انسان‌نما است که توسط هوش مصنوعی کنترل خواهد شد. ما فکر نمی‌کنیم که تنها یک گروه تحقیقاتی بتواند  چنین آینده‌ای را محقق کند، اما فکر می‌کنیم که یک پلتفرم اشتراکی کم هزینه برای تحقیق، زمینه روباتیک را به سمت درست هدایت خواهد کرد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.