به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله عصر اطلاعات ،
در این مقاله بهطورکامل بررسی میکنیم که core web vitals چیست و چه تاثیری در سئو دارد. اگر قصد دارید با کلید موفقیت سایتها و فروشگاههای اینترنتی بزرگ آشنا شوید، مطالعه این مطلب کوتاه را به شما توصیه میکنیم.
core web vitals چیست؟ معیارهایی برای درک تجربه کاربران از صفحات وب
ابزار جدید گوگل بهنام core web vitals با نماد اختصاری «CWV»، ابزاری است که به کاربران کمک میکند صفحات وب و رابط کاربری سایت را بهتر درک کنند. Web Vitals درواقع معیارهایی هستند که با تمرکز بر تجربه کاربری (UX)، به شما نشان میدهند که کاربران سایتتان چه تجربهای از ورود به وبسایت داشتهاند.
تمرکز این سیگنالهای Google بیشتر روی مواردی مانند سرعت بارگذاری صفحات، پاسخگویی و ثبات بصری تصاویر و المانهاست. برای مثال، اگر سرعت لود شدن سایت شما کند باشد، در رتبهبندی web vitals امتیاز پایینتری دریافت خواهید کرد. امتیاز Core web vitals تاثیر فراوانی بر سئو دارد؛ هرچقدر نمره بالاتری بگیرید، جایگاهتان در گوگل نیز بهتر خواهد بود؛ بنابراین حتما در هنگام طراحی وب سایت فروشگاهی خود به تجربه کاربری و فاکتورهای وب ویتالز توجه ویژهای داشته باشید.
معیارهای Core Web Vitals چیست؟ بررسی سه معیار اساسی CWV
مدیران فروشگاههای اینترنتی میتوانند با استفاده از معیارهای CWV، بخش خاصی از تجربه کاربری مخاطبان خود را بررسی کرده و درصورت نیاز نسبت به بهینهسازی آن اقدام کنند. البته توجه داشته باشید که منبع همه این سیگنالها مرورگر کروم است و این معیارها از طریق گوگل کروم بررسی میشوند. Core Web Vitals سه معیار اساسی دارد که عبارتاند از:
- Largest Contentful Paint
- First Input Delay
- Cumulative Layout Shift
در ادامه این مقاله این سه معیار اساسی را بهطورکامل بررسی خواهیم کرد. نکته بسیار مهم این است که مجموعهای که برای ساخت فروشگاه اینترنتی رایگان خود انتخاب میکنید، حتما باید با این سه معیار آشنایی کامل داشته باشد.
۱٫ Largest Contentful Paint؛ زمانی که بزرگترین المان صفحه لود میشود!
احتمالا برایتان پیش آمده است که وقتی وارد سایتی میشوید، بخشی از سایت سریع لود میشود؛ اما بخشی دیگر با تاخیر بالا میآید. معیار LCP دقیقا مدت زمان لود شدن این بخش دوم را اندازهگیری میکند. این قسمت پرحجم در صفحات سایتها میتواند یک ویدیو، عکس، المان گرافیکی یا حتی متن باشد.
۲٫ معیار First Input Delay؛ بررسی وضعیت پاسخگویی صفحات سایت
در این بخش به شما خواهیم گفت که یکی از مهمترین معیارهای core web vitals چیست. تصور کنید که وارد صفحه فرم ثبتنام در یک سایت شدهاید و پس از وارد کردن اطلاعات خود، روی دکمه ثبتنام عصر اطلاعات کردهاید؛ معیار FID زمان لود شدن دوباره صفحه پس از زدن دکمه ثبتنام را بررسی میکند.
درواقع، First Input Delay وضعیت پاسخگویی یک صفحه از سایت با تعاملات کاربران را بررسی خواهد کرد. تاخیر در لود شدن کامل صفحات، بدونشک اثر مخربی بر سئو و جایگاه سایتتان در نتایج گوگل خواهد داشت. به همین دلیل، حتما در کنار مواردی مانند هزینه طراحی سایت فروشگاهی، به اعتبار، تخصص و دانش فروشگاهساز موردنظر خود نیز توجه ویژهای داشته باشید.
۳٫ معیار Cumulative Layout Shift؛ بررسی ثبات ظاهری سایت
شاید برای شما پیش آمده باشد که وقتی وارد سایتی میشوید و روی منو عصر اطلاعات میکنید، المانهای سایت بههمریخته میشوند و ظاهری نامتوازن به خود میگیرند! معیار CLS سیگنالی برای اندازهگیری ثبات ظاهری سایت یا پرش المانها در هنگام لود شدن صفحات است. امتیاز این معیار در حالت بهینه باید زیر یکدهم ثانیه باشد. توجه داشته باشید که شما باید سایتی طراحی کنید که مجموع امتیازهای این سه معیار در آن بالای ۷۵ باشد؛ این یعنی وبسایت شما از نظر تجربه کاربری بهینه است.
معرفی ابزارهای اندازهگیری Core Web Vitals
امروزه ابزارهای متعددی وجود دارند که کارشناسان UX و سئوی هر کسبوکار میتوانند از آنها برای اندازهگیری امتیاز Core Web Vitals استفاده کنند. برخی از این ابزارها عبارتاند از:
- Google Search Console
- pagespeed insights
- chrome ux report
- LightHouse
- web vital extension
میان این ابزارها، سرچ کنسول گوگل محبوبیت بیشتری دارد. برای اندازهگیری CWV کافی است وارد سرچ کنسول سایتتان شوید و روی گزینه «Core Web Vistals» عصر اطلاعات کنید. در صفحه جدید، آمار صفحات سایت شما در دو دستگاه موبایل و دسکتاپ بهطور مجزا نمایش داده میشوند. پیشنهاد ما این است که کار طراحی و راهاندازی فروشگاه اینترنتی خود را به مجموعهای حرفهای بسپارید که معیارهای Core web vitals را بهخوبی در سایت شما رعایت کند.
فروشگاه ساز شاپفا؛ طراحی کاربرپسند سایت فروشگاهی در کمترین زمان
در این مقاله بهطورکامل بررسی کردیم که امتیاز Core web vitals چیست و چه آثار مهمی بر سئو سایت دارد. اگر تمایل دارید یک سایت فروشگاهی حرفهای و کاربرپسند داشته باشید، پیشنهاد ویژه ما استفاده از خدمات گسترده فروشگاهساز شاپفا است. شاپفا از صفر تا صد طراحی و راهاندازی فروشگاههای اینترنتی را با قیمت مناسب و در کمترین زمان ممکن انجام خواهد داد.
با استفاده از خدمات شاپفا امکان بررسی و تست اولیه ۷ روزه برای تحلیل سایت و ارزیابی مشکلات احتمالی نیز در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. بدونشک فروشگاهساز شاپفا ارزانترین و سریعترین مسیر برای راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی حرفهای در ایران محسوب میشود.
بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.