پلتفرم‌هایی که می‌خواهند توییتر بعدی باشند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله عصر اطلاعات ،

پس از این که ایلان ماسک، قرارداد خرید ۴۴ میلیارد دلاری توییتر را اکتبر گذشته تکمیل کرد، شماری از اینفلوئنسرهای مشهور و کاربران عادی اعلام کردند در اعتراض به سیاست‌های نظارت محتوای مالک جدید و اخراج‌های گسترده در سراسر این شرکت به خصوص در تیم‌های مسئول اعتماد و ایمنی، این پلتفرم را ترک خواهند کرد.

این مهاجرت که شامل کاربران روزانه و صدها هزار هوادار آنها بوده است، به اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی فعلی و جدیدی ختم شده که بعضی از آنها آماده پذیرفتن موج جدید پناهندگان توییتری نبودند. وب سایت بیزنس اینسایدر در گزارشی، پلتفرم‌های شبکه اجتماعی را بررسی کرده که به دنبال تبدیل شدن به توییتر بعدی هستند:

۱- دیسکورد (Discord)
زمان راه اندازی: مه ۲۰۱۵

شمار کاربران: آمار داخلی دیسکورد، ۱۵۰ میلیون کاربر ماهانه فعال را نشان می دهد.

شمار کارمندان: صفحه لینکدین دیسکورد نشان می‌دهد این شرکت ۲۸۳۴ کارمند دارد.

تامین مالی: دیسکورد ۹۹۵.۴ میلیون دلار در ۱۶ دور تامین مالی جمع آوری کرد و قرار است اواخر امسال، عرضه اولیه عمومی داشته باشد.

مردم چه می‌گویند: دیسکورد در ابتدا به عنوان پلتفرمی برای ارتباط گیمرها با یکدیگر توصیف شد اما از آن زمان رشد کرده و شامل مجموعه گسترده ای از سرورها به خصوص چت روم‌های مبتنی بر علایق کاربران است. این پلتفرم مبتنی بر چت، به جای این که مانند توییتر، یک میدان عمومی بزرگ فراهم کند که در آن کاربران آمده و درباره موضوعات مختلفی صحبت می کنند، کاربران را بر اساس علایقشان، در سرورهایی تقسیم کرده که در آنها می‌توانند مستقیما با یکدیگر صحبت کرده یا از قابلیتهای متنی استفاده کنند.

جیسون سیترون، مدیرعامل و یکی از موسسان دیسکورد در سال ۲۰۲۱ به نیویورک تایمز گفته بود توسعه سریع دیسکورد در چند سال گذشته پس از این که در ابتدا کاربران معدودی داشت، غافلگیرکننده و مبهوت کننده بوده است. طبق گزارش یورونیوز، جذابیت اصلی این اپلیکیشن این است که به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از متن، ویدئو و صورت، با یکدیگر تماس فوری بگیرند. وب سایت فناوری تِک کرانچ، دیسکورد را که یکی از بهترین اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی خوانده است.

۲- ماستودون  (Mastodon)
زمان راه اندازی: مارس ۲۰۱۶

شمار کاربران: طبق آمار داخلی ماستودون، حدود ۱.۳ میلیون کاربر ماهانه فعال دارد که پس از خرید توییتر توسط ایلان ماسک، از ۳۰۰ هزار نفر در فاصله اکتبر تا نوامبر افزایش پیدا کرد.

شمار کارمندان: طبق صفحه لینکدین ماستودون، این اپلیکیشن هشت کارمند دارد.

تامین مالی: طبق گزارش واشنگتن پست، ماستودون ۵۷ هزار دلار در سال ۲۰۲۱ جذب کرد. مدیرعامل این سایت، پیشنهادهای سرمایه گذاری شش رقمی از سوی شرکت‌های سرمایه گذاری خصوصی را رد کرده تا ماهیت غیرانتفاعی و بدون تبلیغ این سایت حفظ شود.

مردم چه می‌گویند: اوژن روچکو به عنوان یک کاربر فعال پس از چند سال، از وضعیت و مسیر توییتر ناراضی شد و تصمیم گرفت ماستودون را راه اندازی کند. این پلتفرم شبکه اجتماعی کد باز و غیرمتمرکز، امکانات مشابه توییتر دارد و به کاربران اجازه می‌دهد پیام‌هایی با محدویت ۱۵۰۰ کاراکتر ارسال کنند که توسط کاربر در مجموعه ای از چت روم‌ها، قابل مشاهده خواهد بود.

با این حال، طبق گزارش پی سی مگزین، سخت ترین بخش ماستودون، آغاز فعالیت در آن است زیرا همیشه مشخص نیست که از کجا باید شروع کرد. از زمانی که توییتر توسط ایلان ماسک خریداری شد، روزانه بیش از ۱۳۰ هزار نفر به ماستودون ملحق می‌شوند. با این حال، طبق گزارش روزنامه گاردین، فعالیت در ماستودون کاهش پیدا کرده که نشان می‌دهد کاربران فعال نیستند.

از زمان راه اندازی، کد اوپن سورس ماستودون برای ایجاد سایت‌های شبکه اجتماعی بیشتری شامل تروت سوشال مورد استفاده قرار گرفته است. تِک کرانچ، ماستودون را یکی از جایگزین‌های توییتر می‌داند اما یورونیوز آن را گیج کننده خوانده است.

۳- هایو سوشال (Hive Social)
زمان راه اندازی: اکتبر ۲۰۱۹

شمار کاربران: رالوکا کاسندرا پاپ، مدیرعامل هایو سوشال گفته است این سایت ۵۵۶ هزار کاربر روزانه فعال دارد.

شمار کارمندان: پنج کارمند دارد و تعداد آنها رو به افزایش است.

تامین مالی: ۲۹۰ هزار و ۱۰۴ دلار از طریق اپلیکیشن سرمایه گذاری جمع سپاری وی‌فاندر، جذب کرده است.

مردم چه می‌گویند: هایو سوشال به دنبال سرگرم کننده کردن پست آنلاین بوده است. کاساندرا پاپ، برنامه نویس خودآموخته ۲۴ ساله، فضایی را ایجاد کرده که در آن کاربران می‌توانند پروفایل خود را با رنگهای سفارشی، تزئین کنند و ویدئو و متن با هوادارانشان به اشتراک بگذارند و عرضه یک جا بهترین بخش‌های چندین پلتفرم اجتماعی را مد نظر دارد.

به گفته موسس هایو، این پلتفرم در خصوص نظارت بر محتوا، رویکرد سخت گیرانه‌تری نسبت به توییتر دارد تا پلتفرم را عاری از آزار و اذیت و نفرت پراکنی نگه دارد که از زمان خرید آن توسط ایلان ماسک در توییتر، افزایش پیدا کرده است. پس از خرید توییتر توسط ماسک، هایو سوشال شاهد استقبال موج بزرگی از کاربران به خصوص نسل زد و نسل هزاره جوان‌تر بود.

اگرچه این پلتفرم چند سال است که تاسیس شده است و قادر بوده است سر پا بماند، برای مدت کوتاهی تحت تاثیر موج فعالیت جدید، که هزینه‌های سرور و نیازهای کارکنان را افزایش داده بود، دچار مشکل شده بود. با این حال، پاپ می گوید رنج رشد کردن، ارزشش را داست و افق دید او بلندتر شده است. او گفت: ما قطعا می‌خواهیم رشد کنیم و یکی از چهار اپلیکیشن بزرگ بعدی باشیم. سایت ورج، هایو را نسخه تمیزتر و بهتر توییتر خوانده که اپلیکیشن جذابی با رابط کاربری آشنا دارد.

 

منبع: آخرین خبر

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.

درباره ی امیر

مطلب پیشنهادی

هر آنچه باید در مورد شارژ USB-C لپ تاپ بدانید

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله عصر اطلاعات ، شارژرهای USB-C تحول بزرگی …