چاپ کاتالوگ در چاپخانه نقش هنر

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

چاپ کاتالوگ یکی از ابزارهای مهم در اطلاع‌رسانی و معرفی خدمات یا کالا و یکی از راهکارهای مفید و مناسب برای جذب مخاطب و مشتری به‌شمار می‌رود. کاتالوگ‌ها به‌طور معمول به‌صورت دفترچه‌ای به‌چاپ می‌رسند.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی تک تایمز در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

مجموعه نقش هنر در مقاله‌ی پیش‌رو سعی می‌کند به نکات مهم در چاپ کاتالوگ بپردازد که اساسی‌ترین وسیله‌ی تبلیغات شرکت‌ها و سازمان‌ها به‌شمار می‌آید.

اصول طراحی و چاپ کاتالوگ در چاپخانه نقش هنر

در عصر امروزی طراحی کاتالوگ (Catalog Design) و امور چاپ کاتالوگ (Catalog Print) برای معرفی محصولات یک شرکت تجاری یا برای ارائه خدمات به یک شرکت، انجام می‌پذیرد. طراحی کاتالوگ‌‌ دارای زوایای مختلفی است که از دید مشتری پنهان می‌ماند؛ اما برای ارائه‌دهنده خدمات یا چاپخانه‌ امری مهم به‌شمار می‌آید. طراحی کاتالوگ با توجه به شیوه طراحی عموما در چند لت، سیمی یا منگنه‌ای انجام می‌شود.

کاتالوگ (Catalog) و بروشور (Brochure) به فایل تجمیع‌شده‌ای از کالا یا خدمات شرکت شما یا سازمان‌ های دیگر با اطلاعات جامع و کامل درباره‌ی آن شرکت یا سازمان گفته می‌شود. در واقع کاتالوگ برای افرادی چاپ خواهد شد که نقش رابط بین تولیدکننده، بازار هدف و مخاطبان را ایفا می‌کنند. این مشتریان اصولا سفارش‌های انبوهی دارند یا افرادی هستند که وظیفه پرزنت محصول را دارند.

کاتالوگ‌ها معمولا به‌صورت محدود چاپ و در اختیار خریداران و شرکت‌ها قرار می‌گیرند. کاتالوگ‌ها گونه‌ای از تبلیغات در زمینه تولید و ارائه خدمات هستند که می‌توان آن‌ها را انتقال‌دهنده‌ی مفهوم، تاریخچه و محصولات شرکت بیان کرد. از پیدایش کاتالوگ زمان زیادی نمی‌گذرد؛ طراحی کاتالوگ از حدود یک قرن پیش رواج یافته است.

نکات کاربردی در طراحی و چاپ کاتالوگ

اولین موضوعی که باید در طراحی و چاپ کاتالوگ مورد نظر قرار گیرد، هدف استفاده از کاتالوگ است. در طراحی کاتالوگ می‌توان متناسب با نیازهای مشتری اقدام کرد. توجه به انتظارات مخاطب در سبک طراحی می‌تواند بازخوردهای مناسب و مفیدی را در جهت معرفی و ارائه محصول یا خدمات با خود به همراه داشته باشد. به‌کارگیری فونت‌های محدود و مناسب در این زمینه بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

برای جذاب‌تر کردن کاتالوگ می‌توان از سه نوع فونت متناسب با موضوع کاتالوگ استفاده کرد. می‌توان این فونت‌ها را متناسب با عناوین اصلی، فرعی و نوشته‌های موجود در کاتالوگ مورد استفاده قرار داد. یکی از موضوعات اصلی که همواره باید در طراحی کاتالوگ مدنظر قرار داد، بهره‌گیری از کاغذ مناسب است. انتخاب جنس و سایز کاغذ می‌تواند بنا بر سلیقه مشتری و متناسب با موضوع و کاربرد کاتالوگ انجام گیرد.

کاغذ گلاسه ۱۳۵ تا ۱۵۰ گرم برای استفاده در صفحه‌های داخلی کاتالوگ مناسب است. همچنین استفاده از کاغذ گلاسه ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم برای جلد آن می‌تواند به‌کار گرفته می‌شود. رعایت اصول نگارشی، یکی دیگر از موارد مهم در طراحی کاتالوگ محسوب می‌شود. متن‌های موجود در آن به‌منظور انتقال مناسب اطلاعات به مخاطبان بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

از موارد تأثیرگذار دیگر در این زمینه متناسب بودن طراحی کاتالوگ با نوع فعالیت کاری است. بر همین اساس باید میان نوع فعالیت کاری، محصول معرفی شده، طرح و مخاطبان، تناسب کافی وجود داشته باشد. استفاده از تکنیک‌های بصری نیز در طراحی و چاپ کاتالوگ می‌تواند مفید و مؤثر باشد. هدف استفاده از این تکنیک‌ها، جلب نظر مشتری نسبت به کالای ارائه شده است.

چاپخانه نقش هنر

اهمیت و ضرورت چاپ کاتالوگ

امروزه اغلب مردم از طریق استفاده از فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اطلاعات متناسب با نیازهای خود را در کمترین زمان ممکن کسب می‌کنند. با این وجود استفاده از ابزارهای دیجیتالی همیشه جوابگوی نیاز آن‌ها نیست، در نتیجه در این زمینه چاپ کاتالوگ کامل و مناسب، حائز اهمیت خواهد بود. علاوه‌براین، کاتالوگ‌ها ابزار تبلیغات و بازاریابی کم‌هزینه‌ای به شمار می‌روند.

کاتالوگ‌ها ضمن انتقال پیام تبلیغاتی، جلب نظر مشتری، قابلیت و قدرت افزایش فروش را دارا هستند و مخاطبان خود به‌صورت مستقیم ارتباط ایجاد می‌کنند. از کاتالوگ به‌عنوان ابزاری برای تحت تأثیر قرار دادن مشتریان به وسیله کسب و کارهای متفاوت استفاده می‌شود.

کاتالوگ به‌عنوان یک دفترچه راهنما برای مشتری است که خدمات و محصول مورد نظر را به او معرفی و ارائه می‌کند. کاتالوگ برای معرفی بهتر محصول به مشتری، حاوی مطالبی منظم و سازماندهی‌شده برای توصیف تمام ویژگی‌های کالا است که اطلاعات دقیق و مفید را دربردارد.

هدف از چاپ کاتالوگ معرفی خدمات یا محصولات، انتقال اطلاعات مفید و مناسب برای راهنمایی مشتری است. همچنین جذب مشتری نیز از دیگر اهداف این محصول به‌شمار می‌آید. از مزایای کاتالوگ می‌توان به در دسترس بودن، ماندگاری و همراه بودن با مشتری اشاره کرد.

چرا چاپ کاتالوگ مخاطب پسند مهم‌ترین نقش را در تبلیغات دارد؟

در چاپ یک کاتالوگ حرفه‌ای، رعایت نکاتی ضروری به‌نظر می‌رسد. مهم ترین گزینه ترغیب مخاطب به خواندن تمام مطالب کاتالوگ است، چنین هدفی از طریق دقت در چینش مطالب حاصل می‌شود. انتخاب عناوین مناسب و جذاب و نوع چاپ در این امر دخیل‌ است.

پیش از چاپ، مرحله‌ی صفحه‌بندی و فرم‌بندی مطرح است. دقت و تجربه در این امر باعث می‌شود تا کاتالوگ پس از چاپ در ترتیب صفحات ایرادی نداشته باشد، همچنین ویراستاری و وضعیت حاشیه‌های برش هم در این قسمت کنترل می‌شود.

رعایت همه‌ی اصول در نهایت به عمل چاپ منتهی می‌شود و چاپ کاتالوگ مهم‌ترین قسمت کار چاپخانه است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع