کاربران فضای مجازی چقدر موافق استفاده از رمز پویا هستند؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – استفاده از رمز پویا چند روز آینده اجباری می شود. در این مطلب واکنش کاربران نسبت به اجباری شدن رمز دوم یکبار مصرف را مورد بررسی قرار می دهیم.

در حالی که چند روز دیگر رمز دوم ایستا غیر قابل استفاده می شود و تمام کارت‌های بانکی با استفاده از رمز پویا قادر به فعالیت خواهند بود، این طرح با استقبال خوبی از جانب کاربران در فضای مجازی روبه‌رو نشده است.

با توجه به دستور بانک مرکزی تمام بانک ها با تدارک اپلیکیشن‌های مخصوص به خود تلاش کرده اند در این راستا وارد عمل شده و مشتریان خود را راضی نگه دارند. اما مروری بر صفحات اجتماعی نشان می دهد کاربران از این روند راضی به نظر نمی رسند.

کاربری در رابطه با دردسرهای رمز پویا نوشته است: «دردسرهای استفاده از ‎#رمز_پویا رمزهای پویا ظرف ۶٠ ثانیه منقضی می‌شود و از سوی دیگر درگاه‌های پرداخت اینترنتی در ایران معمولا دچار تاخیر در پردازش اطلاعات هستند و همین موضوع موجب می‌شود که با سه‌بار واردکردن رمزهای پویا کارت‌های بانکی بسیاری از مشتریان بسوزد.»

کاربر دیگری با اشاره به اپلیکیشن های متعددی که برای فعال سازی رمز دوم باید نصب کرد نوشته است: «باید به مدیرعامل ‎#بانک‌ملی و طراحان سامانه ‎#رمزپویا در ‎#بانک‌ملی تندیس سیب زمینی گندیده سال 98 را بدهند که برای فعال سازی یک ‎#رمزپویا باید 3 ‎#اپلیکیشن «‎#بام، 60 و ‎#رمزبان» را نصب کنید تا به کاربر یک رمز بدهد!!»

کاربر دیگری با اشاره به مکانیزم های بانکی متعدد این توییت را به اشتراک گذاشته است: «‏امروز برای گرفتن رمز پویا به چندتا بانک مراجعه کردم و در نهایت تعجب دیدم هر بانک برای خودش یه مکانیزم داره!! خدا به داد مردم برسه از اول دی ماه!!»

کاربری با اشاره به مکانیزم بانکی و رمز کارت در دنیا نوشته است: «‏تمام دنیا دارن از کردیت‌ کارت‌هایی استفاده میکنن که نه پول توشه و نه رمز داره، حتی رمزی که ما در پوز استفاده میکنیم! فقط کافیه شماره کارت رو داشته باشیم! در این مورد هم ما باید جزو استثناها باشیم؟»

کاربری در خصوص خطاهایی که اپلیکیشن های بانکی در رابطه با رمز پویا دارند، این توییت را به اشتراک گذاشته است: «‏مسخره تر از این سیستم رمز دوم و اپلیکیشن های رمزساز وجود نداره. واقعا برنامه نویس ها و مهندسین نرم افزار و مهندسین امنیت بانک ها و مدیران ارشد بانک ها، یک دهم حقوقی که میگیرن متخصص نیستند متاسفانه.»

کاربری در رابطه با تاخیرات ارسال رمز دوم نوشته است: «بانک ملت برای iOS که اپش کار نمیکنه، درخواست ‎#رمزدوم پیامکیش هم خیلی مسخره‌ست. برای خرید یه شارژ الان ۶ تا درخواست دادم هنوز رمز نفرستاده»

کاربر دیگری در توییتر با اشاره به هزینه های پیامکی رمز پویا نوشته است: «‏امروز متوجه شدم به ازای هر پیامک ارسال رمز پویا باید ۲۵ تومن هزینه پیامک هم پرداخت کنم.»

کاربری با اشاره به راه حل های بهتری که می توانست جایگزین رمز دوم شود، نوشته است: «خیلی راه های بهتری بجای رمز پویا وجود داشت که اینقدر هم مردم و کسب و کارها رو دچار مشکل نکنه.»

یکی دیگر از کاربران توییتر با اشاره به محیا نبودن زیرساخت ها نوشته است: «یه ضرب المثلی هست که میگه اول چاه رو بکن، بعد مُنار رو بِدُزد … حکایت همین ‎#رمزدومپویا ست که هنوز زیرساختاش فراهم نیس بعد میخوان ‎#رمز_دوم رو جمع کنن :||»

کاربر دیگری با اشاره به مکانیزم سخت رمز پویا نوشته است: «‏بنظر من برای ‎#رمزدوم و ‎#رمزپویا بهتر بود که فرایند ارسال خودکار انجام میشد. من برای ‎#بانک_ملت مجبورم ۴ رقم آخر کارتم رو پیامک کنم به یک شماره ای که هربار یادم میره. بهتر بود خودشون وقتی من شماره کارتم رو زدم واسم ارسال میکردن. این روش هنوز مشکلات زیادی داره.»

یکی از کاربران با اشاره به اپ های متفاوتی که حجم گوشی را اشغال می کند توییتی با این مضمون را به اشتراک گذاشته است: «‏رمز نت پویا خیلی دردسرساز هست. تمام گوشی از آپ های ‎#بانکی برای رمز پر میشود. حجم بیخودی از موبایل پر میشود. برای چند کارت چند برنامه. مسخره است»

کاربر دیگری در رابطه با پلتفرم های عرضه اپ های بانکی نوشته است: «‏برای فعال سازی رمز دوم پیامکی بانک ‎#قوامین باید اپش و از سیبچه دانلود کنی! قبلش باید اشتراک سیبچه رو بخری زیبا نیست؟»

اما در این رابطه سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی، رضا الفت نسب در توییتر خود نوشته است: «‏پروژه ‎#رمز_پویا میتواند طرح خوبی باشد اما بنظر نیاز به شفاف سازی بیشتر از سوی متصدیان دارد

جناب محرمیان، معاون بانک مرکزی جا دارد به نگرانی های کسب و کارها پاسخ دهند:

۱- اون طور که مطلع شدیم هنوز هیچگونه تست امنیتی از سوی اپراتورها و بانک مرکزی تابحال ویژه این طرح صورت نگرفته است!!!»

با تمام انتقادات صورت گرفته ظاهرا قرار نیست این طرح جای خود را به طرح جایگرین دیگری بسپارد و شهروندان هر چه سریع تر باید نسبت به دریافت رمز دوم پویا وارد عمل شوند. طبق آخرین اخبار ظاهرا اجباری شدن دریافت رمز دوم به 15 دی ماه منتقل شده است. بعد از 15 دی ماه استفاده از رمز دوم های سابق به طور قطعی از بین خواهد رفت و با رمز پویا جایگزین می شود.

انتقادات زیادی در این رابطه و ضررهایی که احتمالا گریبان کسب و کارهای اینترنتی را خواهد گرفت، در فضای مجازی مطرح است. اما ظاهرا همه باید به استفاده از رمز دوم یکبار مصرف عادت کنند (آموزش دریافت رمز دوم یکبار مصرف برای بانک های مختلف).

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع