خلاقیت chatgpt از اغلب انسانها بهتر است (مطالعه دانشگاه آرکانزاس)

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله عصر اطلاعات در اسفند ۱۴۰۲

هوش مصنوعی پیروزی دیگری بر انسان به دست می‌آورد، زیرا یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که می‌تواند «فکر خلاق» داشته باشد.

در یک مطالعه که توسط دانشجویان دکترا در دانشگاه آرکانزاس انجام شد، 151 نفر با هدف سنجش تفکر واگرا در مقابل ChatGPT-4 قرار گرفتند.

اغلب تصور می شود که این نشانه ای از خلاقیت و تخیل است، زیرا شامل یک فرآیند فکری است که برای تولید ایده ها و کشف راه حل های ممکن برای یک موضوع ملموس یا انتزاعی استفاده می شود.

در این مطالعه، مدل زبان چندوجهی ایجاد شده توسط OpenAI یافت شد که “پاسخ های اصلی و دقیق تر از شرکت کنندگان انسانی” ارائه می دهد.

اولین برداشت شامل افرادی بود که برای اشیاء روزمره (مانند چنگال یا طناب) استفاده های خلاقانه ای می کردند. دومی به نام وظیفه پیامدها، از مردم (و همتایان هوش مصنوعی آنها) خواست تا نتایج یک موقعیت ساخته شده را تصور کنند. سومی که وظیفه انجمن‌های واگرا نام داشت، به 10 اسم نیاز داشت که تا حد امکان از نظر معنایی دور باشند.

سپس محققان به طول پاسخ و تفاوت معنایی بین کلمات نگاه کردند. را ChatGPT-4 مشخص شد که این مدل در هر یک از وظایف تفکر متفاوت از انسان‌ها اصیل‌تر و دقیق‌تر است، حتی زمانی که تسلط پاسخ‌ها را کنترل می‌کند.

در حالی که بینش کامل خلاقیت هوش مصنوعی هنوز به طور گسترده مورد بررسی قرار نگرفته است، این مطالعه یکی از اولین پژوهش‌ها در بررسی قابلیت‌های آن است.

محققان برخی “اخطارها” دارند

دانش‌آموزان که توسط کنت اف. هوبرت، کیم ان. آوا و دریا ال. زابلینا هدایت شدند، توضیح داده‌اند که باید احتیاط کرد.

در یک بیانیه مطبوعاتی نویسندگان که جمعه گذشته (1 مارس) در وب سایت دانشگاه آرکانزاس منتشر شد، می گویند: «توجه به این نکته مهم است که اقدامات مورد استفاده در این مطالعه همه معیارهای پتانسیل خلاق هستند، اما مشارکت در فعالیت ها یا دستاوردهای خلاق جنبه دیگری دارد. سنجش خلاقیت افراد…

“هوش مصنوعی، بر خلاف انسان، عاملیت ندارد” و “به کمک یک کاربر انسانی وابسته است.” بنابراین، پتانسیل خلاق هوش مصنوعی در حالت رکود دائمی است مگر اینکه ارتقا یابد.

سوفی اتکینسون

نویسنده آزاد

سوفی اتکینسون یک روزنامه نگار و نویسنده محتوا مقیم بریتانیا و همچنین بنیانگذار یک آژانس محتوا است که بر داستان گویی از طریق بازاریابی رسانه های اجتماعی تمرکز دارد. او کار خود را با یک جایزه Print Futures آغاز کرد که از استعدادهای جوان در زمینه چاپ، کاغذ و نشر حمایت می کند. سوفی که مستقیماً وارد یک اتاق خبر منطقه ای شد، پس از فارغ التحصیلی با مدرک کارشناسی (Hons) در روزنامه نگاری، کار را برای Reach PLC آغاز کرد. در حال حاضر، با پنج سال تجربه در روزنامه نگاری و بسیاری دیگر در بازاریابی محتوا، سوفی به عنوان یک نویسنده و بازاریاب آزاد کار می کند. حوزه های تخصصی او طیف گسترده ای را شامل می شود، از جمله فناوری، تجارت، بازاریابی و امور مالی.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.