تشخیص سریع سرطان ریه با استفاده از هوش مصنوعی

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – امروزه استفاده از هوش مصنوعی نقش بسزایی در فهم دقیق تر تصاویر سی تی اسکن دارد که این موضوع، به شناسایی بیماری های مختلف کمک شایانی می کند.

امروزه پزشکان با استفاده از هوش مصنوعی قادر هستند تا درک واضح تری از عکس های سی تی اسکن داشته باشند. این فناوری هنوز کامل نیست اما به تازگی مقاله ای در Nature Medicine منتشر شده که از آینده روشن هوش مصنوعی در علم پزشکی خبر می دهد. این تکنولوژی می تواند با بهره گیری از روش شناسایی الگوها و تفسیر تصاویر، خواندن اسکن های مربوط به ام آر آی، ایکس ری و اسلایدهای میکروسکوپی را ساده تر کند.

محققان در ابتدا، داده های به دست آمده از تصاویر پزشکی را به شبکه های عصبی مصنوعی وارد می کنند. سپس سیستم ها با پیروی از یک الگوریتم یا یک سری دستورالعمل، می آموزند تا الگوهای مرتبط با هر بیماری را شناسایی کرده و نوع بیماری را تشخیص دهند. بدیهی است که هر چه شمار داده ها بیشتر باشد، تشخیص بیماری دقیق تر است.

اخیرا یک گروه از محققین با اعمال هوش مصنوعی در تصاویر سی تی اسکن، چند بیمار مبتلا به سرطان ریه را تحت نظر گرفته و خوشبختانه توانسته اند تا از این طریق، خطر مرگ و میر را کاهش دهند. اسکن ها علاوه بر شناسایی توده های سرطانی، نواحی مستعد برای تشکیل توده را نیز تشخیص می دهند.

این سیستم بارها مورد آزمایش قرار گرفته و توانسته در ۹۴ درصد مواقع، بسیار دقیق عمل کند. تصویر زیر، نمونه ای از یک اسکن رنگی است که در آن توده سرطانی ریه به وضوح قابل مشاهده است.

هنگامی که بحث شناسایی غدد سرطانی به میان می آید، هوش مصنوعی قادر است تا گاهی عملکرد بهتری نسبت به پزشکان داشته باشد. با این حال خطرات بالقوه ای نیز وجود دارد. هر گونه نقص در این سیستم می تواند منجر به آسیب ها و تلفات بسیاری شود. از طرفی این سیستم ها باید مدام تحت نظارت باشند تا دچار مشکلات نرم افزاری نشوند.

بنابراین شبکه های عصبی مذکور هنوز آمادگی حضور در مراکز درمانی را ندارند. اما محققین با کمک برخی از موسسات جهانی، به دنبال راهی برای استفاده بالقوه از این فناوری هستند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع