به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،
وضعیت ضریب نفوذ اینترنت ثابت و سیار در کشور
از سوی دیگر، بر اساس آمار منتشر شده در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعداد مشترکان اینترنت پهنباند تا پایان سال 97، ۷۴ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۵۹۵ بود. سهم اینترنت پهن باند سیار، ۶۴ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۱۱۲ مشترک بود و ۱۰ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۴۸۳ مشترک نیز مربوط به بخش اینترنت پهن باند ثابت می شد. همچنین مطابق این آمار، ضریب نفوذ اینترنت پهنباند تا پایان سال ۹۷، ۹۰.۷۸ درصد است که ۷۸.۱۴ درصد آن مربوط به ضریب نفوذ اینترنت پهنباند سیار و ۱۲.۶۵ درصد ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت است.
بنابراین، می توان گفت که ضریب نفوذ اینترنت سیار در ایران با اینترنت ثابت فاصله زیادی دارد و بعید است که بخش اینترنت ثابت بتواند در این گردونه رقابت به اینترنت سیار نزدیک شود.
فداکاری اراده دهندگان اینترنت هراه به نفع عاملان اینترنت ثابت
بزرگترین تغییر وقتی رخ داد که همراه اول اپراتور غالب بازار ترافیک رایگان شبانه را حذف کرد و سپس ایرانسل بستهها را به نوعی تعریف کرد که دیگر بسته ماهانه روزانه برای انتخاب نداشت. در بخش بستههای سهماهه ایرانسل، با توجه به تغییرات اعمالشده شاهد افزایش حدود ۴۰ درصدی در قیمت بودیم. البته این افزایش حدود ۴۰ درصدی شامل ۹ درصد ارزشافزوده هم می شد.
این شرایط گلایه مشترکان همراه اول را از حذف ترافیک رایگان شبانه به دنبال داشت. همچنین آنان از اینکه اپراتور قیمت بسته پرمصرف ماهانه را تغییر داده، ناراضی بودند.
تخلف عاملان اینترنت ثابت
سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی تصریح کرد که این کم فروشی باید جبران شود. رئیس این سازمان در خصوص جبران کم فروشی اینترنت اعلام کرد: بر اساس گزارشهایی که در رابطه با وجود مغایرت در بسته های اینترنتی برخی از دارندگان موافقتنامه پروانه ثابت به دستمان رسیده و با توجه به الزام کردن آنها به جبران خدمات برای مشترکان، مقرر شد تا شرکتهای مخابرات ایران، پارسان لین ارتباطات، پیشگامان توسعه ارتباطات، دادهپردازی فنآوا و گروه فناوری ارتباطات شاتل این موضوع را در محاسبه آستانه مصرف منصفانه در نظر بگیرند.
درخواست عاملان اینترنت ثابت برای افزایش قیمتها
نخجوانی تصریح کرده است: با وجود این که تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر این بوده است که با تثبیت قیمت پهنای باند، به شرکتهای ارایه دهندهی خدمات اینترنت کمک کند، اما پهنای باند اینترنت، حداکثر 25 درصد قیمت تمام شدهی خدمات اینترنت شرکتها را تشکیل میدهد و کافی نیست.
وی همچنین گفته است: شرایط فعلی به گونهای است که تعداد عمدهای از شرکتهای ارایه دهندهی خدمات اینترنت، به جای اندیشیدن به سرمایهگذاری، در جدال با خاموشی هستند و تنها راه نجات آنان، افزایش قیمتهاست.
مدیر شاتل ادامه داده است: شواهد و آمار نشان میدهد که متوسط پرداختی یک خانوار برای اینترنت ثابت در ماه حدود 25 هزار تومان است و اگر این رقم 10 هزار تومان افزایش یابد، در هزینههای آنان محسوس نیست. اما میتواند این صنعت را نجات دهد و همان خانوارها از این موضوع منتفع شوند.
حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در پاسخ به درخواست عاملان اینترنت ثابت اعلام کرده است: تعرفه خدمات اینترنت موضوعی کارشناسی است و شرکتهای ارایهدهنده خدمات اینترنت ثابت بایستی دلایل و مستندات خود را برای افزایش تعرفه خدمات به رگولاتوری ارایه کنند.
حال باید منتظر شد و دید که آیا شرکت های ارائه دهنده اینترنت ثابت طرح منسجم و حساب شده ای در این زمینه دارند یا خیر. همچنین باید دید مستندات آنان برای افزایش تعرفه ها مورد تأیید رگولاتوری قرار می گیرد یا خیر.
آیا افزایش تعرفه به نفع عاملان اینترنت ثابت است؟
بنابراین، خوب است به این موضوع بیشتر بیندیشیم که آیا بهتر نیست شرکت های ارائه دهنده اینترنت ثابت به جای افزایش قیمت ها به فکر افزایش کیفیت خدماتشان باشند و بسته های جذاب تری را به مشتریان ارائه دهند تا در نهایت افزایش کاربران را داشته باشند. از سوی دیگر، باید به این سوال پاسخ داد که تا کجا می توان این چرخه افزایش قیمت را ادامه داد تا از ورشکستگی این شرکت ها جلوگیری کرد؟
بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
ارسال پاسخ