خبر تازه دانشمندان اپل دست‌به‌کار شدند؛ رونمایی «روش انقلابی» برای اضافه‌کردن هوش مصنوعی به آیفون آذرماه

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز در آذرماه ۱۴۰۲

هوش مصنوعی Apple GPT احتمالا سال آینده مستقیما وارد جیب کسانی می‌شود که اقدام به خرید گوشی آیفون ۱۶ می‌کنند.

دانشمندان هوش مصنوعی اپل در مقاله‌ی علمی جدیدی مدعی دست‌یابی به تکنیکی انقلابی شده‌اند که به‌لطف آن می‌توان مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) را وارد گوشی آیفون و سایر دستگاه‌هایی کرد که حافظه‌ی محدود دارند.

چت‌بات‌هایی نظیر ChatGPT و Claude که از مدل زبانی بزرگ استفاده می‌کنند، به حجم قابل‌توجهی داده و حافظه نیاز دارند و بدون تراشه‌های پرقدرت نمی‌توانند به‌درستی کار کنند. این موضوع برای دستگاه‌هایی مثل آیفون که حافظه‌ی محدود دارند، بسیار چالش‌برانگیز است.

اپل داده‌های هوش مصنوعی را روی حافظه‌ی فلش ذخیره می‌کند

پژوهشگران اپل برای رفع مشکل موردبحث، تکنیکی جدید توسعه داده‌اند که استفاده از مدل‌های زبانی بزرگ را با حافظه‌ی فلش امکان‌پذیر می‌کند. در تکنیک اپل، داده‌های هوش مصنوعی مستقیما روی همان حافظه‌ای ذخیره می‌شوند که از اپلیکیشن‌ها و تصاویر میزبانی می‌کند.

به گفته‌ی دانشمندان اپل، حافظه‌ی فلش در دستگاه‌های قابل حمل بسیار فراگیرتر از رمِ مورداستفاده برای مدل‌های زبانی بزرگ است.

اپل با دو روش جدید به نام‌های Windowing و Row-Column Bundling محدودیت را دور می‌زند و ضمن به‌حداقل‌رساندن انتقال داده، توان عملیاتی خروجی حافظه‌ی فلش را به حداکثر می‌رساند.

اپل می‌گوید Windowing چیزی شبیه بازیافت است؛ به‌جای بارگذاری داده‌های جدید در هر پردازش، مدل‌ هوش مصنوعی اپل بخشی از داده‌های پردازش‌شده را مجددا استفاده می‌کند. به‌لطف این راهکار، نیاز مداوم به فرآیند Memory Fetching از بین می‌رود تا پردازش داده‌ها سریع‌تر و روان‌تر شود.

دومین روش که Row-Column Bundling نام دارد مثل این است که در هر ثانیه حجم قابل توجهی از یک کتاب را بخوانید و سراغ خواندن کلمه‌به‌کلمه نروید. اپل با گروه‌بندی بهینه‌‌ترِ داده‌ها، خواندن آن‌ها را از حافظه‌ی فلش سریع‌تر می‌کند تا توانایی هوش مصنوعی برای فهم و تولید متن تسریع شود.

ترکیب دو روش یادشده باعث می‌شود که مدل هوش مصنوعی اپل بتواند معادل دو برابر حافظه‌ی ارائه‌شده‌ی آیفون پردازش انجام دهد. سیستم جدید اپل، سرعت پردازش ازطریق پردازنده‌ی مرکزی را چهار تا پنج برابر و و سرعت پردازش ازطریق پردازنده‌ی گرافیکی را بین ۲۰ تا ۲۵ برابر افزایش می‌دهد. به‌همین‌دلیل است که اپل آن را انقلابی خطاب می‌کند.

در ادامه بخوانید

افشاگران باور دارند که بخش قابل‌توجهی از توانایی‌های هوش مصنوعی آیفون روی نسخه‌ی جدید دستیار صوتی سیری متمرکز خواهد بود. انتظار می‌رود این دستیار در iOS 18 به ترجمه‌ی زنده‌ی زبان‌ها مجهز شود و خود آیفون، کیفیت عکس‌ها را به مراتب بهبود دهد. ممکن است حتی در آیفون ۱۶ شاهد چت‌بات هم باشیم.

شایعه‌های تأییدنشده می‌گویند اپل مشغول کار روی مدل زبانی بزرگی به نام Ajax است که ۲۰۰ میلیارد پارامتر دارد و از آن برای ساخت چت‌بات Apple GPT استفاده می‌شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.