خبر تازه حتی نی‌های کاغذی نیز می‌توانند برای محیط زیست مشکل‌ساز شوند آذرماه

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز در آذرماه ۱۴۰۲

کاهش مصرف پلاستیک می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ اما فقط در صورتی که جایگزین‌ها بدون PFAS باشند. تولیدکننده‌ها برای ساخت نی‌های بامبو و کاغذی ضد آب به آن‌ها PFAS اضافه می‌کنند. در غیر این صورت تولیدکننده‌ها به مواد بازیافتی روی می‌آورند که باز هم شامل مواد شیمیایی ماندگار هستند.

در سال ۲۰۲۱، دانشمندان آمریکایی برای اولین‌بار PFAS را در نی‌های گیاهی کشف کردند. این یافته نشان می‌داد که مصرف‌کنندگان احتمالا در حال جذب مقدار نامشخصی از مواد شیمیایی ماندگار هستند.

اکنون پژوهشگران بلژیکی نیز به یافته مشابه دست پیدا کرده‌اند. نویسندگان پژوهش با استفاده از طیف‌سنجی جرمی با درجه‌ی وضوح بالا به تحلیل ترکیب شیمیایی ۲۰ نی کاغذی، ۵ نی شیشه‌ای، ۵ نی بامبو، ۵ نی فولاد ضدزنگ و ۴ نی پلاستیکی پرداختند. آن‌ها به دنبال ۲۹ نوع مختلف PFAS بودند و در تمام نی‌ها به جز دو عدد از نی‌های کاغذی، PFAS را کشف کردند. گرچه تراکم این ماده در میان محصولات این آزمایش متفاوت بود.

بیشتر بخوانید:

مواد شیمیایی ماندگار همچنین در سه برند نی پلاستیکی، دو برند نی شیشه‌ای و چهار برند نی بامبو هم کشف شدند. از میان نی‌های یادشده، متداول‌ترین نوع PFAS، پرفلوئورواکتانوئیک اسید (PFOA) در اغلب کشورها از سال ۲۰۲۰ ممنوع شده است. این ماده‌ی شیمیایی می‌تواند در بدن حیوان انباشته شود و تأثیری منفی بر رشد و تولید مثل آن داشته باشد.

حتی پس از استفاده از نی‌ها، آلاینده‌ی آن‌ها ممکن است در محیط باقی بماند. اگر نی‌ها بازیافت شوند، مواد شیمیایی به محصول جدید تبدیل می‌شوند و اگر نی‌ها سر از زمین زباله دربیاورند یا سوزانده شوند، مواد شیمیایی آن‌ها کاملا در باد یا خاک پخش خواهند شد.

برای مصرف‌کنندگانی که نگران آثار سلامتی و محیطی احتمالی نی‌های کاغذی هستند، نی‌های فولاد ضدزنگ یا به‌طورکلی استفاده نکردن از نی توصیه می‌شود.

یافته‌های پژوهش در Food Additives and Contaminants منتشر شده است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.