معرفی روش های مختلف برای پاکسازی خودروها از کرونا

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – اخیرا روش ها و فناوری های جدیدی برای پاکسازی خودروها و رهایی از شر ویروس هایی همچون کرونا به وجود آمده است. در ادامه به معرفی برخی از این روش ها می پردازیم.

خودروها، منبع بزرگ میکروب ها به حساب می آیند. تاکسی ها و اتوبوس ها، افراد بسیاری را در یک محیط بسته و کوچک دور هم جمع می کنند و در واقع بستر مناسبی برای انتقال بیماری هستند. به هر حال، فناوری های جدیدی از راه رسیده اند که می توانند میکروب های ساکن در خودروها را خنثی کرده و از بین ببرند.

روش های موثر برای  پاکسازی خودرو از ویروس کرونا

فیلتر HEPA می تواند بیش از 99 درصد از ذرات هوا در اندازه 0.3 میکرون را از بین ببرد که شامل تمام آلاینده های معلق در هوا می شود. فیلتر HEPA در هر ساعت، حدودا هشت متر مکعب از فضای کابین را پالایش می کند. البته باید خاطر نشان کرد که به دلیل سایز بسیار کوچک ویروس کرونا (کوچک تر از 0.3 میکرون) و با توجه به احتمال پالایش 99.9 درصد، فیلتر HEPA قادر به حذف قطعی این ویروس از محیط نیست.

یکی دیگر از نکنولوژی های به کار رفته برای پاکسازی خودروها از جرم و میکروب، نور فرا بنفش است. بیمارستان ها معمولا از نوعی نور فرابنفش به نام UV-C برای استرلیزه کردن اتاق ها از ویروس های مختلف استفاده می کنند. از این رو، سازندگان آمبولانس ها نیز از انتشاردهنده های UV-C به عنوان راهی برای کشتن میکروب ها در فضای بسته این خودرو بهره گرفته اند. کمپانی جگوار لندروور نیز یک فناوری درون خودرویی را به وجود آورده است که از اشعۀ UV-C در سیستم تهویه جهت کشتن جرم ها استفاده می کند. شرکت Yanfeng نیز با بهره گیری از UV-C، دستگاهی به نام Wellness Pod را ساخته است. این دستگاه روی سقف خودرو نصب شده و در حین انتشار رایحه های مطبوع و متنوع، هوای درون کابین را استرلیزه می کند.

باید به این موضوع اشاره کرد که اشعه UV-C در صورت تماس مستقیم با بافت انسان، ممکن است منجر به سرطان و ناراحتی های پوستی شود. اما سیستم های جدیدی که برای پاکسازی خودروها معرفی شده اند، از این اشعه در درون یک دستگاه استفاده کرده و آن را به سطوح مختلفی مثل صندلی ها، فرمان خودرو یا دستگیره های درب منتشر نمی کنند. از این رو ضرری برای انسان ندارند. در واقع طبق پژوهش های انجام شده در دانشگاه کلمبیا، نوعی اشعه UV-C که دارای پهنای باند باریک بوده و در انتهای طیف فرابنفش قرار دارد، می تواند بدون آسیب به پوست انسان، میکروب ها را از بین ببرد.

به غیر از تکنولوژی های بالا، روش های متداول دیگری برای پاکسازی خودروها وجود دارد که از جمله آن ها می توان به اسپری ضدعفونی کننده و خوشبوکننده خودروی سیف اسپیس و ساپری تمیز کننده فرش اف اکس اشاره کرد. سیف اسپیس مدعی کشتن ویروس ها خصوصا ویروس کرونا بوده و فرش اف اکس علیرغم نفوذ در منافذ ریز خودرو و پاکسازی آن ها، ادعایی در از بین بردن ویروس کرونا ندارد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع