تحلیلگران می‌گویند معرفی آیفون‌های ۲۰۲۰ به تعویق خواهد افتاد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

شیوع ویروس کرونا ممکن است عرضه محصولات جدید اپل را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از تحلیلگران در ابتدا عقیده داشتند که اگر قرار باشد تاخیری اتفاق بیفتد، فقط محدود به گوشی میان‌رده آیفون ۹ (آیفون SE2) خواهد بود که قرار است اواخر این ماه معرفی شود. به نظر این تحلیلگران، هیچ تغییری در معرفی و عرضه آیفون‌های ۲۰۲۰ که همگی از فناوری ۵G پشتیبانی می‌کنند ایجاد نخواهد شد. اما واقعیت این است که شیوع ویروس کرونا ممکن است اپل را مجبور به تغییر برنامه‌هایش برای پاییز امسال بکند. این چیزی است که وامسی موهان (Wamsi Mohan) تحلیلگر بانک آمریکا، بعد از گفتگو با الیوت لان (Elliot Lan) کارشناس زنجیره تامین اپل گفته است. به عقیده موهان، عرضه آیفون‌های امسال ممکن است تا یک ماه به تعویق بیفتد.

مشکلات مربوط به زنجیره تامین و کاهش تقاضا باعث تغییر پیش‌بینی تحلیلگران شده است  

لان گفته است که به خاطر مشکلات به وجود آمده در زنجیره تامین اپل و همچنین کم شدن تقاضا، معرفی آیفون ۹ چند ماه به عقب خواهد افتاد. به نظر موهان معرفی و عرضه آیفون‌های ۲۰۲۰ در پاییز امسال بستگی به این خواهد داشت که تولیدات کارخانه‌ها در ماه‌های آوریل و می، چقدر سریع افزایش بیابد. شیوع ویروس کرونا، شرکای اپل مانند فاکسکان و ویسترون را مجبور کرد تا خطوط تولید خود را برای حفظ سلامتی کارگران‌شان متوقف کنند. اما حالا کارخانه‌های این شرکت‌های چینی، با ظرفیت محدود شروع به تولید دوباره محصولات و قطعات کرده‌اند. اپل همچنین همزمان با شیوع این ویروس، همه ۴۲ فروشگاه خود را در چین بست و اکنون ۲۹ تای آن ها با ساعات کار محدود مجددا باز شده‌اند.

امروز تیموتی آرکوری (Timothy Arcuri) تحلیلگر UBS گفت که اپل به خاطر شیوع ویروس کرونا، در کوتاه مدت با تقاضای کمی  مواجه خواهد شد و این تقاضای ضعیف تا ماه ژوئن ادامه خواهد یافت. همچنین تحلیلگر دیگری به نام جفری کوال (Jeffrey Kvaal) از موسسه Nomura Securities گفته است که زنجیره تامین اپل زودتر از پیش‌بینی‌ها به حالت عادی باز خواهد گشت. کوال معتقد است که مشکلات به وجود آمده در زنجیر تامین اپل کوتاه مدت خواهد بود.

آکوری همچنین گفت که اپل در طول سه ماهه ژانویه تا مارس امسال تعداد ۳۶ میلیون آیفون تولید و عرضه خواهد کرد که این میزان، ۲۳.۴ درصد کمتر از پیش‌بینی‌ اولیه او  مبنی بر ۴۷ میلیون دستگاه است. با این حال، اپل حتی با ۳۶ میلیون دستگاه نیز خواهد توانست ۴ درصد گوشی‌های بیشتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بفروشد.

این تحلیگر، برآورد خود را برای سه ماهه سوم مالی اپل (مارس تا ژوئن) نیز کاهش داده است. او در ابتدا عرضه ۴۰ میلیون هندست را برای این مدت پیش‌بینی کرده بود، اما حالا با ۵ درصد کاهش، آن را ۳۸ میلیون دستگاه برآورد کرده است. به نظر آکوری، شرکای اپل تولید آیفون را مجددا از پایان این ماه شروع خواهند کرد و در فاصله بین ماه‌های آوریل و ژوئن، ظرفیت تولید آن‌ها به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

اپل قرار است اواخر ماه آینده گزارش مالی خود را برای سه ماهه دوم مالی (ژانویه تا مارس) منتشر کند. وال استریت پیش‌بینی کرده است که درآمد اپل در این مدت ۲.۷۱ میلیارد دلار خواهد بود که ۹.۶ درصد کمتر از پیش‌بینی ماه گذشته است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع