شرکت ZTE تامین کننده‌ی شبکه‌‌ی ۵G، بار دیگر با آمریکا به مشکل برخورد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

شرکت ZTE این بار مجددا ً برای رشوه دادن به مقامات خارجی مورد بازجویی قرار گرفته‌است.

قبل از آن که شرکت هوآوی در ماه می گذشته از زنجیره‌ی تامین تجهیزات ایالات متحده‌ی آمریکا ممنوع شود، تولید کننده‌ی همتای چینی‌اش یعنی شرکت ZTE در سال ۲۰۱۸ از سوی دولت خودش از این زنجیره‌ی تامین تجهیزات محروم شده بود. در حالی که هواوی با وجود قرار گرفتن در لیست نهادهای وزارت بازرگانی ایالات متحده، باز هم می‌توانست پیشرفت کند، ZTE تقریباً از آن تجارت محروم شد اما در کمال تعجب، یک توئیت از سوی رئیس جمهور دونالد ترامپ، مسیر را برای دستیابی به توافقی هموار کرد که در نهایت منجر به نجات این شرکت شد.

اما اکنون ZTE بار دیگر هدف دولت ترامپ قرار گرفته است. به نقل از رویترز، پرونده‌ی این تولیدکننده‌ی تلفن‌های هوشمند و تجهیزات شبکه، به دلیل ادعای دادن رشوه به مقامات خارجی برای کمک به عملیات  نظامی علیه این کشور، در دست بررسی است. وزارت دادگستری هیچ اطلاعاتی درباره‌ی این تحقیقات افشا نکرده است. در سال ۲۰۱۶، وزارت بازرگانی با وجود تحریم‌های تجاری ایالات متحده علیه هر دو کشور، ZTE را به دلیل فروش کالاها و خدمات به ایران و کره‌ی شمالی، ۱٫۱۹ بیلیون دلار جریمه کرد.

به عنوان بخشی از مجازات، ZTE به مدت هفت سال از زنجیره‌ی تأمین تجهیزات ایالات متحده‌ی آمریکا منع شد. وزارت بازرگانی این ممنوعیت را تا زمانی که این شرکت به دنبال جبران تمامی مجازات‌هایی باشد که توسط دولت ایالات‌ متحده در نظر گرفته شده‌ است، به حالت تعلیق در آورد اما هنگامی که دولت ترامپ متوجه شد که ZTE به دلیل نقض آن توافق نامه، به برخی از کارمندان پاداش می‌دهد، اعلام کرد ممنوعیت این زنجیره‌ی تأمین، که از فروردین ۱۳۹۷ (آوریل ۲۰۱۸) آغاز شده است، تا اسفند ۱۴۰۳ (مارس ۲۰۲۵) ادامه خواهد داشت.

برخلاف هوآوی که بر موج میهن‌پرستی چینی سوار است و هم‌اکنون نیز توانسته در سال گذشته حدود ۲۴۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند عرضه کند و در دنیا بعد از سامسونگ، مقام دوم فروش را به دست بیاورد و نسبت به اپل در مکانی بالاتر قرار بگیرد، ZTE تراشه‌های مورد نیازش را خودش نمی‌تواند طراحی و تولید نماید وهمچون هوآوی آمادگی این را ندارد تا با ذخیره کردن مقدار تراشه‌ی مورد نیازش خود را برای تحریم آماده نماید. ZTE که تا قبل از تحریم سال ۲۰۱۸ چهارمین تولید کننده‌ی بزرگ تلفن‌های هوشمند در ایالات متحده‌ی آمریکا بود، اکنون با مشکل مواجه شده است. سرانجام پرزیدنت ترامپ توییتی منتشر کرد و در آن در رابطه با تحریم ZTE اعلام نمود به دلیل از دست دادن مشاغل مردم در چین ابراز نگرانی می‌کند. ترامپ به وزارت بازرگانی دستور داد تا با این شرکت به توافق برسد که در پی آن، چند هفته بعد معامله‌ای انجام شد و توافق صورت گرفت که بر مبنای آن شرکت ZTE مبلغ یک میلیارد دلار به آمریکا جریمه پرداخت نمود و ۴۰۰ میلیون دلار دیگر نیز به عنوان تضمین برای عدم هرگونه اقدام غیر قانونی در آینده (مانند اتهامات فعلی)، در حساب سپرده‌گذاری قرار داد. این تولید کننده‌ی چینی همچنین موافقت کرد تا در هیئت مدیره‌ی این شرکت بازسازی اساسی صورت دهد و در تیم اجرایی آن نیز جایگزینی انجام گیرد که سپس یک تیم سازگار، از ایالات متحده‌ی آمریکا در داخل شرکت قرار گرفتند.

ZTE هرگز نتوانست جایگاه خود را به عنوان فروشنده‌ی برتر تلفن‌های هوشمند در ایالات متحده به دست آورد. موتورولا جایگاه خود را به عنوان چهارمین برند محبوب در ایالات متحده بدست آورد و این وضع همچنان ادامه دارد. ایالات متحده هنوز ZTE را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند. در ماه نوامبرگذشته،  FCCبه ممنوعیت صندوق خدمات جهانی (USF) برای خرید تجهیزات شبکه از ZTE و هوآوی رای داد. این صندوق ۸٫۵ میلیارد دلاری توسط آژانس نظارتی اداره می‌شود و مخارج آن از طریق هزینه‌هایی که برای صورتحساب‌های بی‌سیم مصرف کنندگان در نظر می‌گیرد، تأمین می‌شود. USF به خاطر کمک به حامل‌های روستایی در ارائه‌ی خدمات اینترنتی به آمریکایی‌های روستایی متهم است. بسیاری از این اپراتورها از تجهیزات هوآوی و ZTE برای شبکه‌های ۳G و  ۴G خود استفاده می‌کردند.

FCC  و دولت ایالات متحده از این اپراتورهای روستایی می‌خواهند تا هرگونه تجهیزات هوآوی و ZTE را که در شبکه‌های آنها تعبیه شده است‌، حذف کنند. FCC قبلاً تخمین زده است که حذف این تجهیزات، در یک بازه‌ی زمانی دو ساله حدود دومیلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت. کنگره‌ی آمریکا قطعنامه‌ای را ارائه داده است و بر مبنای آن تصویب نموده که به حامل‌های روستایی، برای حذف این تجهیزات از شبکه‌های آن، یک میلیارد دلار به عنوان کمک پرداخت شود. قانون‌گذاران نگران این موضوع هستند که مبادا این دو شرکت، دستگاه‌های جاسوسی در این تجهیزات مخابراتی جاسازی کرده باشند و اطلاعاتی را جمع‌آوری نموده و به پکن ارسال نمایند. هوآوی و ZTE بارها این اتهامات را رد کرده‌اند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع