CCS Insight: میزان عرضه گوشی‌ها در سال جاری به پایین‌ترین رقم در دهه اخیر خواهد رسید

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

تا قبل از شیوع ویروس کرونا، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که امسال عرضه گوشی‌های ۵G و همچنین وجود مشتریان زیادی که به دنبال ارتقا هندست‌های خود هستند، باعث خواهد شد تا بازار گوشی‌ها برای اولین بار از سال ۲۰۱۵، دوباره به رشد خود بازگردد. اما شیوع ویروس کرونا ممکن است میزان عرضه‌ها هندست‌ها در سال جاری را به پایین‌ترین رقم در ۱۰ سال اخیر برساند.

برای سال ۲۰۲۰ انتظار رشد بالایی می‌رفت، اما این‌گونه نخواهد شد

جدیدترین گزارش موسسه CCS Insight پیش‌بینی کرده است که در سال ۲۰۲۰ میزان عرضه گوشی‌ها‌ی موبایل نسبت به سال گذشته، ۱۳ درصد کاهش خواهد یافت.  این به معنای ۲۵۰ میلیون دستگاه کمتر، نسبت به آن چیزی است که در ابتدای سال پیش‌بینی شده بود.

براساس پیش‌بینی موسسه CCS Insight، امسال سازندگان هندست در مجموع ۱.۵۷ میلیارد گوشی موبایل عرضه خواهند کرد. از این تعداد، ۱.۲۶ میلیارد دستگاه اختصاص به گوشی‌های هوشمند خواهد داشت که کمتر از ۱.۴۱ میلیارد دستگاه عرضه شده در سال ۲۰۱۹ است.

این پیش‌بینی‌ها عمدتا بر پایه داده‌های به دست آمده از بازار چین انجام شده که نشان می‌دهند اعمال قرنطینه‌ها، به شدت میزان تقاضا برای گوشی‌های موبایل را تحت تاثیر قرار داده است. براساس این داده‌ها، ظاهرا حجم فروش در ماه‌های ژانویه و فوریه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴۴ درصد کاهش داشته است.

البته میزان تقاضا در این بازه زمانی، در بقیه مناطق دنیا ثابت باقی مانده، اما تاثیر اعمال محدودیت‌های شدید در کشورهایی مانند اسپانیا، ایتالیا و کره جنوبی، اکنون در حال نشان دادن اثرات خودش است.

موسسه CCS Insight پیش‌بینی کرده است که مثل چین، کاهش‌های مشابهی در تقاضای جهانی نیز اتفاق خواهد افتاد. این موضوع، در کنار اختلال در زنجیره تامین، باعث کاهش ۲۹ درصدی عرضه گوشی‌های موبایل در سه ماهه دوم امسال خواهد شد.

رشد نیمه دوم سال ۲۰۲۰ مثبت خواهد بود

موسسه CCS Insight می‌گوید که عرضه گوشی‌ها در نیمه دوم امسال به خاطر بهبود شرایط و افزایش مجدد تقاضا، رشد مثبتی خواهد داشت. ضمن اینکه انتظار می‌رود عرضه گوشی‌‌های ۵G هم رشد یابد.

با این حال، این موضوع به راحتی اتفاق نخواهد افتاد. ضعف‌های اقتصاد کلان در بسیاری از بازارهای اصلی، همچنان فروش هندست‌ها در نیمه دوم امسال را تحت تاثیر قرار خواهد داد. CCS Insight حتی برای سه ماهه تعطیلات کریسمس که میزان تقاضا معمولا در بالاترین حد خود قرار دارد، کاهش سالانه ۳ درصدی را پیش‌بینی کرده است. این بدین معنی است که شرکت‌هایی مانند اپل، سامسونگ و هواوی ممکن است حتی تا آخر سال تحت تاثیر شرایط کنونی قرار داشته باشند.

براساس شایعات، اپل تلاش می‌کند تا جایی که ممکن است برنامه معرفی سری آیفون ۵G 12 را تغییر ندهد، چرا که این کار ممکن است تاثیر منفی روی فروش‌های آن بگذارد. از طرفی، سامسونگ برای فروش سری گلکسی اس۲۰ خود در حال تقلا کردن است و با توجه به گزارش‌هایی که می‌گویند سری گلکسی نوت ۲۰ نیز تغییرات چندانی نخواهند داشت، اوضاع برای این شرکت چندان مثبت به نظر نمی‌رسد.

شرکت هواوی وابستگی زیادی به بازار چین دارد و احتمالا در نیمه دوم امسال تاثیر بزرگی از ویروس کرونا احساس نخواهد کرد. اما ممکن است به خاطر نبود سرویس‌های گوگل روی گوشی‌هایش با کمبود تقاضا روبه‌رو شود.

رشدهای بزرگی برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ پیش‌بینی شده است

بعد از این آشفتگی، پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۱ شاهد رشد سالانه نسبتا بزرگی در صنعت موبایل باشیم. انتظار می‌رود که میزان عرضه‌ گوشی‌های موبایل با رشد سالانه ۱۲ درصدی، به ۱.۷۶ میلیارد دستگاه برسد که ۱.۴۷ میلیارد دستگاه آن اختصاص به گوشی‌های هوشمند (۴ درصد بیشتر از ۲۰۱۹) خواهد  داشت.

از طرفی، پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۲ میزان عرضه‌ها دستگاه‌های موبایل به رقم باورنکردنی ۱.۹۹ میلیارد دستگاه برسد. این رقم حتی از ۱.۹۸ میلیارد دستگاه فروخته شده در سال ۲۰۱۵ هم بیشتر است که دلیل اصلی آن عمدتا به خاطر عرضه گوشی‌های ۵G خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود عرضه گوشی‌های ۵G در سال جاری نسبت به سال گذشته، ۱۰ برابر رشد کند و به ۲۱۰ میلیون دستگاه برسد. همچنین انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۴، اکثر گوشی‌ عرضه شده که تعداد آن‌ها چیزی حدود ۱.۱۵ میلیارد دستگاه خواهد بود، مجهز به فناوری ۵G باشند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع